تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3751333
شناسه : 3751333
تاریخ :
آبله میمونی کشنده است؟ اقتصاد ایران: جمعی از متخصصان بهداشتی با اشاره به شیوع بیماری آبله میمونی در اروپا و اینکه هنوز در ایران شایع نشده، بر این باورند: این بیماری کشنده نبوده و ضرورتی بر واکسیناسیون عمومی نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، آبله میمونی «Monkeypox» نام بیماری‌ای است که این روزها صحبت‌های زیادی درباره آن می‌شود؛ عامل این بیماری ویروسی کمیاب است با علائمی چون نشانه‌های آنفلوانزا خود را بروز می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت درباره بیماری آبله میمونی، هشدار بهداشتی صادر کرده است که می‌تواند خطرناک باشد.

با توجه به انتشار خبر اعلام وضعیت هشدار بهداشتی توسط سازمان جهانی بهداشت درباره بیماری «ام‌پاکس» یا همان آبله میمونی، درک درست از آنچه می‌تواند برای سایر کشورها و ساختار درمان و بهداشت کشور خطرآفرین باشد، مهم است.دلایل مختلفی برای خطرناک بودن انتشار سویه جدید آبله میمونی برای سایر کشورها نیز وجود دارد، هرچند تا امروز، سویه اصلی ابتلا به «ام پاکس»، از نوع «کلاد ۱» بوده است، اما در سویه جدید که نگرانی ایجاد کرده، نوع «کلاد ۱ بی» است که این فرم بر اساس آخرین گزارشات دارای ویژگی‌های سرایت‌پذیری، مرگ‌ومیر و انتقال راحت‌تر نسبت به سویه قبل است.برخی گزارش‌های علمی نشان می‌دهد، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، موارد ابتلاء در آفریقا، ۱۶۰ درصد افزایش یافته و مرگ‌ومیرها ۱۹ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، برخلاف سویه قبلی این ویروس که ضایعات بیشتر در قفسه سینه، دست‌ها و پاها دیده می‌شد، شکل جدید «ام‌پاکس» باعث ایجاد علایم و ضایعات خفیف‌تری در پوست و به‌ویژه در ناحیه تناسلی می‌شود. این امر تشخیص را سخت‌تر می‌کند، به این معنی که ممکن است افراد بدون اینکه بدانند آلوده هستند، دیگران را نیز بیمار کنند.به لحاظ گسترش این بیماری نیز، ام پاکس اخیراً برای اولین بار در چهار کشور شرق آفریقا شامل بوروندی، کنیا، رواندا و اوگاندا نیز مشاهده شده است.

گزارش‌های کارشناسان می‌گوید احتمالاً سرایت‌پذیری از طریق پوست در فرم جدید افزایش یافته است. چرا که طغیان‌های محدود این بیماری در بین پرسنل پزشکی و خانواده‌های بیماران بسیار بیشتر از قبل رخ داده است.عوامل اشاره‌شده بالا، به همراه کمبود واکسن اثربخش برای مناطق گرفتار با آبله میمونی، مهم‌ترین دلایلی است که سازمان جهانی بهداشت نسبت به گسترش این اپیدمی به سایر کشورهای جهان اعلام هشدار کرده است.هرچند تاکنون گزارشی از ابتلا به آبله میمونی در ایران گزارش نشده است، اما افزایش سطح آگاهی عمومی، آشنایی کادر پزشکی به ابعاد بیماری و تدابیر مراقبت‌های مرزی و برقراری نظام مراقبت مرتبط با این بیماری برای کشور پیشنهاد می‌شود.

آبله میمونی کشنده است؟

جمعی از متخصصان بهداشتی با اشاره به شیوع بیماری آبله میمونی در اروپا و اینکه هنوز در ایران شایع نشده، بر این باورند: این بیماری کشنده نبوده و ضرورتی بر واکسیناسیون عمومی نیست.آبله میمونی «Monkeypox» نام بیماری‌ای است که این روزها صحبت‌های زیادی درباره آن می‌شود؛ عامل این بیماری ویروسی کمیاب است با علائمی چون نشانه‌های آنفلوانزا خود را بروز می‌دهد.

این بیماری بثورات پوستی ایجاد می‌کند و در صورت و بدن گسترش می‌یابد. با توجه به شیوع ناگهانی کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده، در حال حاضر مردم دنیا نگران شیوع آبله میمونی نیز هستند.اکنون سازمان جهانی بهداشت برای دومین بار در دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری «آبله میمونی» وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بین‌المللی اعلام کرد.