تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3751307
شناسه : 3751307
تاریخ :
سهم ۴۴هزار واحدی فارغ التحصیلان تهرانی از تعهد اشتغال تکلیفی اقتصاد ایران: مطابق آمارها در سال ۱۴۰۳از تعداد ۱۸۰ هزار و ۶۹۱ تعهد اشتغال تکلیفی استان تهران تعداد ۴۴ هزار و ۸۱۲ سهمیه (۲۵درصد از کل تعهد استان تهران) برای فارغ التحصیلان دانشگاهی هدف گذاری شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان نشان می‌دهد یکی از دلایل بیکاری آنها نداشتن مهارت لازم برای اشتغال در رشته های مورد تقاضا در بازار کار است. همین امر باعث شده است که امروز با حجم بالایی از فارغ التحصیلان بیکار مواجه شویم.

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نه تنها با طرح های متعدد دولت حل نشد،بلکه این روزها شاهد هستیم که مسافرکشی با خودرو شخصی، موتور و رانندگی در آژانس های تاکسی تلفنی, مشاغل آزاد و دلالی، راه اندازی بقالی و سوپرمارکت ،وردست پدر و ادامه شغل پدری و مواردی از این دست گزینه های موجود برای فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه است.این افراد از یک سو ناراحت گذران عمر جوانی هستند و از شرایط موجود ناراضی هستند، و از سوی دیگر باید تلاش کنند تا با کسب درآمدی بتوانند گذران عمر کنند.

مطابق آمارها از سوی سازمان فنی و حرفه ای حدود 40درصد از مراجعه کنندگان به سازمان فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و این موضوع بیانگر این است که مهارت مورد نیاز دانشجویان برای بازار کار با آنچه در دانشگاه فرا گرفته اند فاصله دارد.

در راستای تصمیم دولت امسال برای اولین بار که 25درصد از سهم اشتغال ایجادی در کل کشور به فارغ التحصیلان اختصاص داده شود و در راستای تاکیدات دولت بر لزوم توجه به اشتغال فارغ التحصیلان، برنامه محوری وزارت کار در سال 1403برحوزه اشتغال فارغ التحصیلان متمرکز شد.

*اختصاص 25درصد از سهم اشتغال به فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان تهران

ایمان خسروپور،مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از توجه وی‍ژه در برنامه توسعه به اشتغال فارغ التحصیلان خبر داد و گفت: 25درصد از سهم اشتغال به فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان تهران اختصاص یافته است. در راستای اجرای بند 2مصوبه هشتاد و پنجمین نشست شورای عالی اشتغال کشور 25درصد از سهم اشتغال تکلیفی استان تهران در سال 1403به فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص یافت.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل استان تهران افزود: در سال 1403از تعداد 180 هزار و 691  تعهد اشتغال تکلیفی استان تعداد 44 هزار و 812  سهمیه (25درصد از کل تعهد استان) برای فارغ التحصیلان دانشگاهی هدف گذاری شده است.

خسروپور میزان تعهد اشتغال تکلیفی فارغ التحصیلان از ابتدای سال تا کنون در سامانه رصد اشتغال را 1720نفر بیان کرد و افزود: از 44 هزار و 812  تعهد اشتغال تکلیفی فارغ التحصیلان دانشگاه، اشتغال تعداد 1720نفر در سامانه ملی رصد اشتغال ثبت شده است و با توجه به ابلاغ سهمیه دستگاهی استان، انتظار می رود تا پایان شش ماه نخست سال جاری 50درصد از تعهد اشتغال فارغ اتحصیلان دانشگاهی در سامانه رصد اشتغال توسط کاربران تعداد 50دستگاه های اجرایی استان ثبت شود.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اولویت پرداخت تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی را با فارغ التحصیلان دانست و افزود: با عنایت به سند 21دستورالعمل اجرایی ایجاد 150اشتغال جدید در حوزه مشاغل خانگی در سال 1403(اولویت پرداخت تسهیلات) رسته های فرهنگ و هنر ،IT و رسانه به نسبت سایر فارغ التحصیلان برای دریافت تسهیلات (در شرایط مساوی) در اولویت قرار دارند.

 انتهای پیام/