تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3751296
شناسه : 3751296
تاریخ :
تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه قیزقالاسی بیله‌سوار اقتصاد ایران: پروژه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه قیزقالاسی شهرستان بیله‌سوار استان اردبیل به منظور حفظ و جلوگیری از تخریب بقایای معماری آن انجام شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سعید ستارنژاد سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: فعالیت گمانه‌زنی باستان‌شناختی محوطه قیزقالاسی شهرستان بیله‌سوار با مجوز پژوهشگاه و پشتیبانی مالی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل انجام شد.

وی محوطه قیزقالاسی را یکی از مهم‌ترین محوطه‌های سده‌های اولیه اسلام دشت مغان استان اردبیل خواند و تصریح‌کرد: این محوطه در مسیر شاه‌راه ارتباطی شهرهای ولایت آذربایجان با شهرهای جنوب قفقاز قرار دارد و نقش مهمی در رویدادهای سده‌های اولیه اسلام منطقه آذربایجان داشته و از این نظر حائز اهمیت فراوانی است.

این دکتری باستان‌شناسی دوران اسلامی اظهارکرد: در سال‌های گذشته به دلیل توسعه بافت روستا، بخش‌های از عرصه محوطه از سمت جنوب و جنوب‌شرقی در معرض تهدید قرار گرفته و قسمت‌های از بقایای معماری آن تخریب شده است. بنابراین، ضرورت انجام فعالیت گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم آن وجود داشت.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی افزود: براین اساس، فعالیت گمانه‌زنی باستان‌شناختی در پیرامون این محوطه با ایجاد ۲۸ گمانه انجام شد که امید می‌رود پس از مشخص شدن وضعیت عرصه و حریم این محوطه، پژوهش‌های جامع‌تر باستان‌شناسی در آن انجام شود.