تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3751193
شناسه : 3751193
تاریخ :
عملیات نجات گروگان‌های تاجیک از دست آدم ربایان افغان اقتصاد ایران: 4مرد تاجیک که قرار بود به آمریکا مهاجرت کنند، توسط اعضای باند قاچاقچیان انسان در ایران ربوده شدند و آدم‌ربایان قصد اخاذی 60هزار دلاری از خانواده گروگان‌ها را داشتند، اما با تلاش مأموران پلیس آگاهی تهران، این گروگانگیری پس از گذشت 10روز با شناسایی و دستگیری آدم‌ربایان و نجات گروگان‌ها پایان یافت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، آدم‌ربایان افغان که با فریب 4تبعه تاجیک آنها را به تهران کشانده و گروگان گرفته بودند، در عملیات ضربتی پلیس آگاهی پایتخت دستگیر شدند.

4مرد تاجیک که قرار بود به آمریکا مهاجرت کنند، توسط اعضای باند قاچاقچیان انسان در ایران ربوده شدند و آدم‌ربایان قصد اخاذی 60هزار دلاری از خانواده گروگان‌ها را داشتند، اما با تلاش مأموران پلیس آگاهی تهران، این گروگانگیری پس از گذشت 10روز با شناسایی و دستگیری آدم‌ربایان و نجات گروگان‌ها پایان یافت.

23مرداد گزارشی در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی تهران قرار گرفت که از گروگان گرفته شدن 4تبعه تاجیکستان در پایتخت حکایت داشت. بررسی‌ها نشان می‌داد که گروگان‌ها افرادی بودند که با وعده مهاجرت به آمریکا، فریب یک باند قاچاق انسان را خورده‌اند و بعد از سفر به ایران از سوی اعضای این باند گروگان گرفته شده‌اند.

تحقیقات کارآگاهان پلیس حاکی از آن بود که آدم‌ربایان از اتباع افغانستان هستند که قرار بود طعمه‌هایشان را از ایران به ترکیه و از آنجا به آمریکا قاچاق کنند، اما به محض رسیدن طعمه‌ها به تهران، آنها را گروگان گرفته و از خانواده‌ هرکدامشان درخواست 15هزار دلار برای آزادی آنها کرده بودند.
سردار علی‌ ولیپورگودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران در تشریح جزئیات دستگیری این باند گفت: کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی در نخستین اقدام مشخصات خودرویی را که گروگان‌ها آخرین بار از مقابل هتل سوار آن شده بودند به‌دست آوردند. هرچند صاحب آن ایرانی بود، اما می‌گفت که ماشینش در اختیار یکی از کارگران افغانی‌اش بوده است.

در ادامه معلوم شد که کارگر افغان از اعضای باند گروگانگیری است که با این اطلاعات، مخفیگاه آنها شناسایی و در یک عملیات ضربتی 6گروگانگیر افغان دستگیر شدند. وی افزود: در جریان عملیات دستگیری این افراد، 2نفر از آنها هنگام فرار هدف گلوله پلیس قرار گرفتند و مجروح شدند. همچنین مأموران با ورود به مخفیگاه آنها، موفق شدند هر 4گروگان تاجیک را آزاد کنند.


فریب خوردم


یکی از گروگان‌ها صاحب یک صرافی در تاجیکستان است. او که به‌سختی می‌تواند فارسی حرف بزند، می‌گوید: قاچاقچیان انسان مدعی شده بودند که برای ما ویزای ۱۰ساله آمریکا می‌گیرند. رابط آنها در تاجیکستان به ما گفته بود که ابتدا به ایران منتقل می‌شویم تا کارهای صدور ویزای ما در آنکارا انجام شود و بعد از آن راهی ترکیه و سپس آمریکا خواهیم شد.

وی ادامه می‌دهد: ما 2هفته پیش به تهران آمدیم و به هتل رفتیم. بعد یک ماشین به‌دنبال ما آمد و ما را به یک باغ برد. آدم‌ربایان در آنجا ما را کتک زدند و زندانی کردند. آنها در این مدت شکنجه‌مان می‌کردند و فیلمش را برای خانواده‌هایمان می‌فرستادند. آنها موفق شدند 30هزار دلار از خانواده 2نفر از ما اخاذی کنند که این پول به‌حساب فردی در ترکیه واریز شد. تا اینکه مأموران پلیس وارد باغ شدند و ما را نجات دادند.


متهم اصلی: پرویز مافیا


متهمان دستگیر شده ادعا می‌کنند که سردسته باند فردی به نام پرویز، معروف به مافیاست و او نقشه گروگانگیری را کشیده است. گفت‌وگو با یکی از متهمان را بخوانید.


خودت را معرفی کن.


من کریم هستم و ٣٧سال دارم. اهل افغانستانم، اما سال‌هاست که با خانواده‌ام در ایران زندگی می‌کنم و اقامت قانونی دارم.


نقش تو در این گروگانگیری چه بود؟


من راننده بودم. پسرم هم با من بود، اما پشت‌پرده همه این ماجراها، پرویز است. به او می‌گویند پرویز مافیا.


تو چطور با پرویز آشنا شدی؟


هموطنم بود و دورادور او را می‌شناختم. مدتی قبل او را دیدم و گفت کاری برایم سراغ دارد؛ اول نمی‌دانستم گروگانگیری است، اما کمی بعد متوجه شدم.


گروگان‌ها را چطور شناسایی کردید؟


از طریق سایت. جزئیاتش را نمی‌دانم. پرویز می‌گفت که آنها را از طریق سایت شناسایی کرده و متوجه شده که قصد مهاجرت به آمریکا را دارند. بعد به ما گفت بروید جلوی فلان هتل و ٤مرد تاجیکستانی را سوار ماشین کنید. من هم رفتم و طبق دستور پرویز، گروگان‌ها را به باغی در ملارد بردم.


قرار بود چقدر از گروگان‌ها اخاذی کنید؟


آنطور که من فهمیدم از هر گروگان می‌خواست ١٥هزار دلار بگیرد.


سهم شما چقدر می‌شد؟


نمی‌دانم. براساس قرارداد، پول ما در پایان نقشه پرداخت می‌شد، اما چون به دلار بود، وسوسه‌ شدیم.


باغ ویلایی که در ملارد بود، متعلق به چه کسی بود؟


پرویز اجاره کرده بود. خودش بود که گروگان‌ها را با چاقو زخمی می‌کرد تا خانواده‌هایشان بترسند. پرویز یک خلافکار تمام‌عیار است؛ هم در تهران، هم در ترکیه و هم در افغانستان؛ حتی در پاکستان و تاجیکستان مافیای خودش را دارد. شنیده‌ام که در کشورهای دیگر مانند ترکیه، افراد خارجی را با همین شیوه گروگان گرفته و دست به اخاذی از خانواده‌هایشان زده است. حالا هم فراری است و نمی دانم کجا مخفی شده است.