تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3751116
شناسه : 3751116
تاریخ :
یک یوتیوبر انویدیا را به استفاده از ویدیوهایش برای هوش مصنوعی متهم کرد اقتصاد ایران: شکایتی از سوی یک یوتیوبر علیه انویدیا مطرح شده که این شرکت را به استفاده‌ی ناعادلانه از محتواهایش متهم کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

دیوید میلت، یوتیوبر، به‌دلیل استفاده از ویدیوهایش برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی علیه انویدیا شکایت کرده است. این اقدام به‌دنبال شکایت وی از OpenAI به‌ همین دلیل، در چند هفته‌ی گذشته صورت می‌گیرد.

میلت ادعای نقض کپی‌رایت ندارد؛ بلکه انویدیا را به «استفاده‌ی ناعادلانه و غیررقابتی» متهم می‌کند و می‌گوید شیوه‌ی تیم سبز در جمع‌آوری داده‌ها از اینترنت برای آموزش هوش مصنوعی‌، «غیرمنصفانه، غیراخلاقی، ظالمانه، بدون ملاحظه و آسیب‌رسان به مصرف‌کنندگان» است.

پیش از این انویدیا به جمع‌آوری بیش از ۴۰۰ هزار ساعت ویدیو در روز برای تعلیم مدل هوش مصنوعی‌اش متهم شده بود. گفته می‌شود که این شرکت قصد دارد از داده‌های جمع‌آوری‌شده به‌عنوان منبع شتاب‌دهی برای مشتریانی که می‌خواهند مدل‌های هوش مصنوعی خود را توسعه دهند، استفاده کند.

انویدیا در پاسخ به شکایت مطرح‌شده گفت: «هرکسی آزاد است که حقایق و ایده‌ها را از منابع عمومی بیاموزد. خلق آثار جدید و دگرگون‌کننده نه‌تنها منصفانه و عادلانه محسوب می‌شود، بلکه دقیقاً همان چیزی است که سیستم قانونی ما آن را تشویق می‌کند.»

پرونده‌هایی که شرکت‌های هوش مصنوعی را به نقض کپی‌رایت متهم می‌کنند، معمولاً باید از موانع زیادی عبور کنند، به‌خصوص حالا که گوگل ادعا می‌کند جمع‌آوری داده‌ها توسط هوش مصنوعی «کاملاً منصفانه» است.

مقالات مرتبط
  • مایکروسافت و OpenAI باز هم به نقض کپی‌رایت متهم شدند
  • یوتیوبرها علیه OpenAI: خالق ChatGPT به استفاده غیرمجاز از متن ویدئوها برای تعلیم هوش مصنوعی متهم شد

میلت ادعای «بهره‌برداری ناعادلانه» را علیه انویدیا و OpenAI مطرح می‌کند که با نقض کپی‌رایت تفاوت دارد. در پرونده‌ی این شکایت آمده است: «اصول بهره‌برداری ناعادلانه به شاکی اجازه می‌دهد که بدون داشتن تعهد قراردادی قابل اجرا، از متهم ادعای خسارت کند.»

جمع‌آوری داده‌ها برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ (LLMs) به یکی از موضوعات جنجالی تبدیل‌ شده است و بسیاری از تولیدکنندگان نسبت‌ به استفاده‌ی غیرمجاز از آثارشان معترض شده‌اند. به نظر می‌رسد تا زمانی که قوانین مشخصی وجود نداشته نباشد، شرکت‌ها نهایت بهره‌برداری را در این زمینه خواهند کرد.