تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3751114
شناسه : 3751114
تاریخ :
هوای ۳ شهر اصفهان قابل قبول است اقتصاد ایران: اصفهان- شاخص کیفیت هوای کلانشهر اصفهان، کاشان و نجف آباد صبح بیست و هشتمین روز مردادماه وضعیت قابل قبول (سالم) را نشان می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۴ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ۹ صبح یکشنبه بیست و هشتم مردادماه با میانگین ۹۸ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۱۲۱، خیابان احمدآباد ۱۳۴، میدان انقلاب ۱۱۲، بولوار کاوه ۱۱۳، کردآباد ۱۰۸، خیابان میرزا طاهر ۱۰۱ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه پارک زمزم با عدد ۸۷، دانشگاه صنعتی ۸۵، خیابان رهنان با عدد ۶۱، خیابان‌های زینبیه و ولدان ۹۰، سپاهان شهر ۸۶، خیابان فرشادی ۸۹ و خیابان فیض ۹۴ AQI در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

همچنین شاخص هوای خمینی‌شهر با میانگین ۱۲۳ ناسالم برای گروه‌های حساس و در زرین‌شهر با میانگین ۱۵۲، سجزی با میانگین ۱۷۴ و قهجاورستان ۱۵۴ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم افراد جامعه ثبت شد.

همچنین شاخص هوای کاشان و نجف آباد به ترتیب با میانگین ۸۸ و ۸۷ AQI در وضعیت قابل قبول است.

ایستگاه سنجش آلودگی هوای مبارکه، شاهین‌شهر و شهرک صنعتی محمودآباد قطع است.

بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان، به دلیل شیو فشاری در مناطق شمال، شرق و مرکز اصفهان تا اواسط هفته جاری وزش باد به نسبت شدید و فعالیت کانون‌های گردوغبار پیش‌بینی می‌شود که سبب کاهش کیفیت هوا در شهرهای این نواحی از استان به ویژه کلان‌شهر اصفهان می‌شود.

اوج این شرایط از امروز تا اواخر وقت روز دوشنبه ۲۹ مرداد پیش‌بینی شده است و احتمال بالارفتن شاخص هوا در شرایط ناسالم برای عموم افراد جامعه در ساعاتی از روز وجود دارد.

تشدید آلودگی هوای اصفهان ناشی از خیزش گردوخاک و ازن از اواخر خرداد ماه امسال استمرار داشته و بنا به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان تا پایان مردادماه نیز ادامه خواهد داشت.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.