تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادسبز
لینک : econews.ir/5x3751021
شناسه : 3751021
تاریخ :
علل استمرار گرمای بی سابقه در اصفهان/ پاییز کم‌بارش در راه است اقتصاد ایران: اصفهان- معاون اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به افزایش ۴ درجه‌ای میانگین دمای استان و استمرار گرما طی مرداد، گفت: علت اصلی این شرایط گرمایش جهانی است که به مرز نگران کننده رسیده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

نوید حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میانگین دمایی استان اصفهان طی هفته سوم مرداد امسال ۴.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از شرایط طبیعی و نرمال بود، اظهار داشت: اگر آمار میانگین دمای استان را طی یک ماه گذشته بررسی کنیم ۴.۱ درجه سانتیگراد فراتر از شرایط طبیعی و نرمال است.

مرداد امسال رکورد دمایی در اصفهان شکسته شد

وی با بیان اینکه طی مرداد امسال رکورد دمایی را در کلانشهر اصفهان با ۴۴ درجه سانتیگراد بالای صفر شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: همچنین مناطق شمالی استان اصفهان به ویژه شهرستان‌های خور و بیابانک و کاشان وبادرود نطنز کمابیش امسال شرایط شکستن رکورد دمایی را داشتند.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: نکته قابل ملاحظه این است که امسال افزایش دمای هوای اصفهان در ساعات کمینه (خنک‌ترین ساعات) نسبت به بیشینه دما بیشتر و محسوس‌تر بوده در حالی که مدت مشابه سال گذشته، عکس این قضیه را داشتیم و افزایش دما در بیشینه‌ها بود.

حاجی بابایی با تاکید بر اینکه امسال دمای کمینه ها روند افزایشی بیشتر بوده است‌، ادامه داد: این موضوع باعث شده که گرمای تابستان امسال خیلی بیشتر محسوس باشد به طوری که طی ۲۴ ساعت شبانه روز را باید با سیستم‌های سرمایشی و کولر آبی سپری کنیم و همین دلیل زمانی‌که کمینه‌های دما بالاتر باشد شرایط ما به مراتب بدتر خواهد بود.

گرمایش جهانی به طور قابل‌ملاحظه افزایش یافته است

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان، عوامل مختلفی را علت افزایش دمای فراتر از معمول و وضعیت گرمای امسال دانست و تصریح کرد: یکی از علت‌های اصلی این است که افزایش گرمایش جهانی جو طی چهار سال اخیر یعنی از سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است و حدود ۹۰ درصد از کشورهای جهان درگیر گرمایش زمین شدند.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه این فصل معمولاً رکوردهای دمایی زده می‌شود و این مساله تنها به کشور ما اختصاص ندارد، اضافه کرد: باید توجه داشت که امسال علاوه بر ایران، کشورهایی چون ترکیه، بحرین و یونان رکوردهای جدید دمایی ثبت کردند و گرمایش زمین، نه تنها خاورمیانه بلکه شرق اروپا و شمال آفریقا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

تعدیل گرما در شهریور ماه

وی ابراز داشت: به‌رغم تعدیل دما در هفته جاری اما کماکان تا پایان این ماه، مردادی گرم‌تر از معمول را تجربه می‌کنیم.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در شهریورماه نیز دما بالاتر از حد طبیعی خواهد بود اما نسبت به مرداد کمی کاهش خواهد داشت؛ به بیان دیگر اگر در ماه مرداد دما بین ۲ تا سه درجه فراتر از نرمال بود در شهریور ماه انتظار داریم تعدیل یابد و حدود یک تا ۲ درجه فراتر از نرمال باشد.

گرمایش جهانی در حد بحرانی خود را نشان می‌دهد

حاجی بابایی تصریح کرد: آنچه که الگوهای ما نشان می‌دهد گرمایش جهانی در حال رسیدن به مرز نگران کننده است و این موضوع بسیار پرچالشی خواهد بود و گرمایش جهانی واقعاً در حد بحرانی خود را نشان می‌دهد.

ثبت دمای بالای ۴۰ درجه در اصفهان طی ۲۶ روز پیاپی

وی با بیان اینکه اصفهان سابقه ثبت رکورد دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد را در سال‌های قبل هم داشت، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که امسال در اصفهان استمرار و ماندگاری توده گرما با دماهای بالای ۴۰ درجه را تجربه کردیم و در یک ماه اخیر ۲۶ روز پیاپی دمای اصفهان بالای ۴۰ درجه ثبت شده است که گرمایش جهانی علت اصلی آن است.

نقش عوامل محلی بر تشدید اثرات گرمایش جهانی در اصفهان

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: عوامل محلی هم بر تشدید این شرایط، قابل توجه است زیرا خشکی و کاهش رطوبت منطقه تأثیر دارد و جهش گرما در مناطق با اقلیم خشک و گرم مثل کلانشهر اصفهان بیشتر است و در مناطق کوهستانی و معتدل و مرطوب استان شرایط گرمایی کمتر بوده است.

حاجی بابایی اضافه کرد: یکی دیگر از عوامل این است که امسال جریان‌های موسمی اقیانوس هند در کشور ما ضعیف شدند و این شرایط سبب شده الگوهای تابستانه در منطقه ما مستمر و تقویت شوند.

پیش‌بینی پاییزی کم بارش و گرم

وی تصریح کرد: پیش بینی درخصوص وضعیت پاییز امسال کمی زود است اما بر اساس آنچه که الگوهای فعلی ما نشان می‌دهد پاییز پیش رو شرایط کاهش میزان بارش و گرمای بالاتر از معمول در استان اصفهان خواهیم داشت.