تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3751004
شناسه : 3751004
تاریخ :
گره دل‌ها با حب الحسین در کربلای معلی/دهه نودی ها پیشگام شدند اقتصاد ایران: کربلا-اربعین تجلی «حب الحسین یجمعنا» است که دل‌ نسل‌های عاشق را از گوشه و کنار عالم بر مغناطیس بین الحرمین گره زده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: روز اولی است که در موکب فاطمه الزهرا مازندران (بابل) در ورزشگاه المپیک کربلا ساکن شده‌ام، امسال ایستگاه شربت موکب مشتری‌های بیشتری نسبت به سالهای قبل دارد تا رونق سال‌های قبل چایخانه را در گرمای سوزان و بسیار داغ این روزهای عراق بگیرد و عطش را از جگر تشنه زائرانی که از کیلومترها دور و نزدیک آمده‌اند، فرونشاند.

بعدازظهر یک روز گرم و داغ در شهر کربلا است و نفس کشیدن در جوار بارگاه امام شهیدان، خستگی سفر را از تن و روح به در می‌کند، برای کاستن از عطش، نوشیدن یک لیوان شربت خنک در ایستگاه پذیرایی موکب فاطمه الزهرا (س) بابل مهمان می‌شوم و میزبانانم دو نوجوان دهه نودی با لباس سبز رنگ و بلند هستند که به زائران شربت تعارف می‌کنند.

یکی که کوچک‌تر نشان می‌داد لیوان‌ها را مرتب می چیند و دیگری با کتری بزرگ درحال ریختن شربت است و به زائران می‌دهند. توقف در ایستگاه و نوشیدن شربت در هوای گرم تابستان عراق، بهانه‌ای شد تا محمدمهدی خادم زوار الحسین (ع) گفت وگو کنم.

اهل مشهد و دهه نودی است که مهرماه امسال کلاس هفتمی می‌شود. به همراه پدر و مادرش برای اربعین و زیارت به کربلا آمده و از صبح در موکب ساکن شده است. فضای همدلی و رفاقت با نوجوانانی که به عنوان خادم مشغول خدمت بودند او را برای پوشیدن لباس خدمت به زائران ترغیب کرد و این موضوع مورد استقبال مسئولان موکب از جمله مسئول شربت‌خانه قرار گرفت.

گره دل‌ها با حب الحسین در کربلای معلی/دهه نودی ها پیشگام شدند

نوجوان همراه و یاور او محمدحسین اهل بابل است. همراه مادرش که از خادمان موکب فاطمه الزهرا است به کربلا آمده و با عشقی تمامتر به حضرت سیدالشهدا دنبال خدمت به زائران است.

کمی از کنار شربت‌خانه فاصله گرفتم و حدود ۲۰ دقیقه‌ای بود که این دو نفر را نگاه می‌کردم که چگونه دغدغه کار و خدمت در هوای گرم بی طاقت کننده در کنار هم دارند. نمونه‌های بیشترش را در پیاده روی اربعین امسال و سال‌های گذشته دیده بودم و از خودم می‌پرسیدم دو نوجوان ۱۰ ساله و ۱۳ ساله که همدیگر را قبل از این نمی‌شناختند و حتی شاید در زمانی که خیلی‌ها از مسئولیت ناپذیری نسل جدید می‌گویند و برچسب‌هایی از جمله نسل z وy را به آنها می‌دهند، چگونه این عشق سرشار از جاذبه مغناطیسی سیدالشهدا آنها را از فاصله دورتر از محل سکونتشان در شهر و کشوری غریب در هوای بسیار داغ و سوزنده در پای یک پرچم جمع کرده و خودشان داوطلبانه اینگونه با مسئولیت پذیری و دغدغه زیاد در حال خدمت هستند.

این یک نمونه تا تحقق عینی معجزه قرن و با شعار حب الحسین یجمعنا است و در کربلای معلی و مسیر عاشقی اربعین می‌توان نمونه‌های زیادی را به نظاره نشست که به عشق امام حسین (ع) قدم در راه گذاشته‌اند.

مسیر اربعین صحنه‌های زیبایی از عشق ورزی نسل‌های مختلف از دهه نودی گرفته تا کهنسالان دنیا دیده دارد و برای ثبت و ضبط این صحنه‌ها کافی است قدم در راه عشق بگذارید و زائر اربعین شوید.

۷۰ هزار نفر برای اربعین در مازندران ثبت نام کردند

شمار زائران اربعین در مازندران از ۷۰ هزار نفر گذشت و این شمار همانند قطره‌ای به دریای عشق حسین می‌پیوندد تا پیام جهانی اربعین را در گوش زمان طنین انداز کنند.

امسال ۳۵ موکب از مازندران به عراق اعزام شد تا بساط پذیرایی و خدمت به عاشقان حسینی را در کربلا، نجف، سامرا و کاظمین برپا کنند. موکب حضرت علی اصغر (ع) مازندران چند روزی است در شهر سامرا، همان جایگاه سابق و پارسالی اطراق کرده و خادمان آن را کارکنان و مدیران اوقاف مازندران تشکیل می‌دهند که اکنون فقط با نام خادم الحسین شناخته می‌شوند.

گره دل‌ها با حب الحسین در کربلای معلی/دهه نودی ها پیشگام شدند

در موکب آنان خدمات فرهنگی، پذیرایی و تبلیغی ارائه می‌شود و عطر برنج شمال و طارم مازندران همزمان با پذیرایی از زائران در هوای تب دار عراق به هوا برخاسته است. حجت الاسلام ابراهیمی حیدری مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران که همراه جمعی از همکارانش، عبای خادم الحسین را بر تن کرده است، می‌گوید: موکب حضرت علی اصغر (ع) و امامزادگان مازندران از چند روز پیش در شهر مقدس سامرا برپا و آماده خدمت‌رسانی به زائران حسینی شده است.

پیچش عطر برنج شمال در سامرا

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آشپزخانه موکب اوقاف مازندران نیز در ورودی شهر سامرا برپا شد و روزانه در آن در سه نوبت غذا پخت می‌شود.

وی ادامه داد: سه تن برنج طارم محلی در اربعین حسینی در آشپزخانه موکب طبخ و بین زائران توزیع می‌شود و فعالیت موکب تا دو روز بعد از اربعین حسینی در شهر سامرا خواهد بود.

روایتگری حماسه عاشورا و کربلا نیازمند آموزش مبلغانی است که تبلیغات اسلامی مازندران وظیفه آن را عهده دار شده است و این سفیران فرهنگی از ماه‌ها قبل آموزش دیدند تا در این سفر معنوی، روایتگری به سبک حضرت زینب (س) باشند و پیام عاشورا را تبیین کنند.

حجت الاسلام محمد مهدی شریف تبار مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه‌های این سازمان در اربعین حسینی، فعالیت در عرصه روایتگری را از برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: آموزش و توانمندسازی مبلغانی که در موکب ها حاضر می‌شوند، صورت گرفته است.

تلاش شده تا در قالب روایتگری، مردم با حماسه عاشورا آشنا شوند و این جریان و حماسه تصویرسازی شود

وی افزود: تولید محتوای مورد نیاز از دیگر برنامه‌ها است و تلاش شده تا در قالب روایتگری، مردم با حماسه عاشورا آشنا شوند و این جریان و حماسه تصویرسازی شود.

وی ادامه داد: آموزش‌های لازم صورت گرفته و ابزارهای لازم نیز برای راویان فراهم شده است.

حجت الاسلام شریف تبار «کربلا؛ طریق الاقصی» را شعار محور اربعین سال جاری بیان کرد و گفت: شعار اربعین با موضوع مقاومت که مساله اول جهان اسلام است، گره خورده است و گفتمان و ترجمان فرمایش حضرت امام راحل است که فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد.

گره دل‌ها با حب الحسین در کربلای معلی/دهه نودی ها پیشگام شدند

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران گفت: همه با شعار مقاومت در اربعین حسینی به عنوان حماسه بی نظیر حاضر می‌شویم.

۱۲ هزار مازندرانی با ناوگان عمومی روانه مرز مهران شدند

تاکنون بیش از ۱۲ هزار مازندران با استفاده از ناوگان عمومی روانه اربعین شدند و حسن جهانیان مدیرکل راهداری مازندران در گفت وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: ۱۲ هزار و ۱۴۰ زائر اربعین از اول تا ۲۷ مردادماه با استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی روانی سفر زیارتی اربعین شدند.

وی با اظهار اینکه این تعداد با ۴۳۸ سفر روانه کربلای معلی شدند، افزود: زائران با استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی به مرز مهران منتقل شدند.

علاوه بر ناوگان حمل ونقل عمومی، قطار اربعین نیز از مقصد ساری به کرمانشاه راه اندازی شد و سورتی های پروازی نیز در فرودگاه‌های ساری و رامسر مسافران اربعین را به مقصد نجف و بغداد می‌رسانند تا در حماسه و اجتماع بزرگ اربعین شرکت کنند.

اربعین حسینی، آینه باز تابنده حماسه‌ها و باورهایی است که در کربلا وعاشورا اتفاق افتاده است و کربلای اباعبدالله جلوه گاه حقیقت است واربعین او باز گشایی همان کتاب جاوید که سطر سطرش بیدارگر و الهام بخش است.