تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3750917
شناسه : 3750917
تاریخ :
رژیم غذایی و ورزش می تواند از دیابت ارثی پیشگیری کند اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراد می توانند با رژیم غذایی سالم و ورزش منظم بر خطر ژنتیکی دیابت نوع ۲ غلبه کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان دریافتند سبک زندگی سالم خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را تا ۷۰ درصد در میان گروهی از افراد با احتمال ژنتیکی بالا برای ابتلاء به این اختلال متابولیک کاهش می‌دهد.

در واقع، نتایج نشان داد که رفتارهای سالم نسبت به افرادی که احتمال ژنتیکی پایینی برای دیابت نوع ۲ دارند، تأثیر بیشتری بر خطر آنها دارد. محققان دریافتند رژیم غذایی سالم و ورزش از نظر آماری تأثیر ناچیزی بر خطر دیابت افراد دارای ژنتیک کم خطر دارد.

«ماریا لانکینن»، محقق ارشد و مدرس تغذیه در دانشگاه فنلاند شرقی، گفت: «با این وجود، این یافته‌ها همه را تشویق می‌کند تا تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنند که سلامتی را ارتقا می‌دهد».

به گفته محققان، این به این دلیل است که همه شرکت‌کنندگان در صورت داشتن یک سبک زندگی سالم، تمایل به کنترل بهتر قند خون و کاهش وزن داشتند.

در این مطالعه سه ساله تقریباً ۱۰۰۰ مرد ۵۰ تا ۷۵ ساله در شرق فنلاند شرکت داشتند. بیش از ۶۰۰ نفر از مردان راهنمایی در مورد سبک زندگی سالم دریافت کردند، در حالی که بقیه به عنوان گروه کنترل عمل کردند.

به گفته محققان، خطر ژنتیکی بر اساس ۷۶ نوع ژن شناخته شده برای افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ تعیین شد.

با این حال، در طول مطالعه، نه شرکت‌کنندگان و نه محققان نمی‌دانستند هر فرد به کدام گروه خطر تعلق دارد.

نتایج نشان می‌دهد مردانی که راهنمایی‌های سبک زندگی دریافت کردند کیفیت رژیم غذایی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیدند. آنها فیبر، میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم بیشتری می‌خوردند.

نتایج نشان می‌دهد که مردان عادت‌های ورزشی خوبی داشتند و تمایل به کاهش وزن داشتند.

در میان افرادی که مشاوره سبک زندگی دریافت کردند، حدود ۷.۷ درصد از مردان کم خطر ژنتیکی و ۷.۹ درصد از مردان پرخطر به دیابت مبتلا شدند.

در مقایسه، ۸.۲ درصد از مردان کم خطر در گروه کنترل در مقابل ۱۴.۱ درصد از گروه پرخطر به دیابت مبتلا شدند.

کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که دیابت نوع ۲ را می‌توان با یک رویکرد گروهی کم هزینه و با تمرکز بر رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی در مردان میانسال و مسن، به ویژه در شرکت کنندگان با خطر ژنتیکی بالا برای این نوع بیماری، به تأخیر انداخت یا از آن پیشگیری کرد.