تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3750915
شناسه : 3750915
تاریخ :
گرمای شدید می تواند سلامت روان را تخریب کند اقتصاد ایران: متخصصان هشدار می‌دهند که گرمای شدید علاوه بر آنکه می‌تواند باعث آسیب جسمی شود، می‌تواند سلامت روان را نیز تخریب کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، دکتر «عاصم شاه»، معاون اجرایی دپارتمان روانپزشکی و علوم رفتاری در کالج پزشکی بیلور در هیوستون تگزاس، گفت: «دمای شدید می‌تواند هر کسی را تحریک‌پذیر کند، اما می‌تواند برای برخی، به‌ویژه افرادی که شرایط سلامت روانی دارند، بسیار بدتر باشد.»

شاه خاطرنشان کرد: «گرمای بیش از حد به دلیل تأثیر آن بر سروتونین، انتقال دهنده عصبی که خواب، خلق و خو و رفتارهای شما را تنظیم می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد احساس خشم، تحریک پذیری، پرخاشگری، ناراحتی، استرس و خستگی شود.»

آسیب‌پذیرترین گروه‌ها شامل افرادی با مشکلات سلامت روانی قبلی و افرادی هستند که از الکل یا سایر مواد مخدر مصرف می‌کنند.

شاه در بیانیه خبری بیلور توضیح داد: «همه بیماری‌های روانی با گرما تشدید می‌شوند زیرا منجر به خستگی، تحریک‌پذیری و اضطراب بیشتر می‌شود و می‌تواند دوره‌های افسردگی را تشدید کند».

در حالی که اجتناب از گرما ممکن است امکان پذیر نباشد، شاه توصیه می‌کند هنگام بیرون رفتن از خانه آب زیاد بنوشید و سر خود را پوشیده نگه دارید. اگر خیلی داغ شد، مقداری آب روی سرتان بریزید تا خنک شود و سعی کنید کارها را در سایه انجام دهید. اگر معمولاً بیرون از خانه پیاده روی می‌کنید، سعی کنید در مرکز خرید یا یک فضای بزرگ با تهویه مطبوع قدم بزنید.

شاه گفت: «برخی از مطالعات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض هر بلای طبیعی آب و هوایی می‌تواند خطر افسردگی را بیش از ۳۰ درصد، اضطراب را تا ۷۰ درصد و هر دو را تا بیش از ۸۷ درصد افزایش دهد.»

کودکان نیز از اثرات گرمای شدید مصون نیستند.

به گفته شاه، «کودکان به دلیل عدم بلوغ جسمی و شناختی، جمعیتی آسیب پذیر هستند. آنها در معرض آلاینده‌ها و آلرژن‌های بیشتری قرار می‌گیرند، زیرا زمان بیشتری را در خارج از منزل می‌گذرانند.»