تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3750863
شناسه : 3750863
تاریخ :
اسبقیان: فدراسیون کشتی و تکواندو عملکرد خوبی در پاریس داشتند اقتصاد ایران: معاون فرهنگی و توسعه ورزش قهرمانی گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و سندآمایش سرزمینی و برنامه ملی پیشرفت ورزش کشور، می‌توانیم شاهد عملکرد بهتری در المپیک لس‌آنجلس باشیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد شروین اسبقیان معاون فرهنگی و توسعه ورزش قهرمانی بعد از ظهر امروز (شنبه) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، در خصوص عملکرد این وزارت‌خانه برای رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس گفت: رهبر معظم انقلاب سال گذشته شعار «ورزش قوی، ایران قوی» را مطرح کردند و وزارت ورزش و جوانان برنامه‌ریزی لازم را برای حضور پرقدرت در رقابت‌های المپیک صورت داد و ایشان از عملکرد فرهنگی ورزش و ورزشکاران رضایت داشتند. در این مدت انسجام و یک‌دستی خوبی شکل گرفت و کاروان کشورمان در المپیک درخشید. ما ۶ فینال داشتیم و می‌توانستیم مدال‌های خوش‌رنگ‌تری هم بگیریم و تعداد مدال‌های ما بیشتر باشد.

وی افزود: در سنگ‌نوردی با چند صدم ثانیه پای فینال بودیم و در رشته‌های دیگر چنین وضعیتی وجود داشت. به عنوان کسی که ۴۰ سال در ورزش بودم، چنین تعاملی میان کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و وزارت ورزش و جوانان وجود نداشت. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و سندآمایش سرزمینی و برنامه ملی پیشرفت ورزش کشور، می‌توانیم شاهد عملکرد بهتری در المپیک لس‌آنجلس باشیم.

او ادامه داد: زمان برای برنامه‌ریزی منسجم بسیار کم بود اما فدراسیون‌ها تلاش خود را کردند. ساماندهی در چند رشته ایرادهای اساسی داشت. در کشتی اختلافاتی میان وزارت ورزش و جوانان و این فدراسیون‌ها بود و آقای هاشمی به من دستور دادند که نگاه ویژه‌ای به رشته‌های همچون تکواندو و کشتی صورت بگیرد. همچنین اعتبارات فدراسیون‌ها ۴ برابر شد و از خانواده ورزشکاران پیش از رقابت‌های المپیک دعوت شد و وزارت ورزش و جوانان این برنامه‌ریزی‌ها را انجام داد.

اسبقیان با اشاره به عملکرد رشته‌های ورزشی مدال‌آور کشورمان در المپیک گفت: عملکرد فدراسیون کشتی بسیار خوب بود و در چند کشتی گرفتار شدیم و می‌توانستیم طلاهای بیشتری بگیریم. در تکواندو هم عملکرد بسیار خوبی داشتیم و مدال‌های دختران تکواندوکار کشورمان اتفاقات خوبی را رقم زد. در وزنه‌برداری، این را باید بگویم که این رشته ورزشی در حال پوست‌اندازی است و یک جوان‌گرایی شکل گرفته است. باتوجه به اینکه توسعه زیرساخت در دستور کار فدراسیون وزنه‌برداری است، در ۴ سال آینده این رشته ورزشی نقش خود را ایفا خواهد کرد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه رشته‌های ورزشی دیگر پتانسیل مدال‌آوری خواهند داشت، گفت: معاون من اعتقاد ندارم که فقط ۲ رشته می‌توانیم مدال بیاوریم. ژیمناستیک که پس از ۶۰ سال مدال بازی‌های آسیایی را می‌آورد و در المپیک هم فینالیست می‌شود، نشان می‌دهد که می‌توانیم در رشته‌های دیگر عملکرد برجسته‌ای داشته باشیم. ورزشکاران ما پتانسیل لازم را برای افتخارآفرینی دارد. وقتی در تیراندازی و تیر و کمان سابقه افتخارآفرینی داریم، یعنی این پتانسیل در این رشته‌ها وجود دارد.

او با تاکید روی این مساله که ورزشکاران با قدرت خودشان باید کسب سهمیه کنند، خاطرنشان کرد: نظر ما روی وایلدکارت نبود. رویکرد ما این است که ورزشکاران با قدرت خودشان سهمیه بگیرند. ما به لحاظ تعداد ورزشکاران شرکت‌کننده در جایگاه اول ایستادیم و اگر برخی رشته‌ها مثل کاراته در المپیک بودند، می‌توانستیم شاهد مدال‌آوری‌های ورزشکاران در این رشته‌ها باشیم.

اسبقیان در واکنش به سوالی در خصوص حضور مربیان خارجی برای توسعه برخی رشته‌های ورزشی و عملکرد رشته‌های توپی گفت: برای حضور مربیان باید بررسی‌هیای لازم صورت بگیرد اما برای والیبال هم باید بگویم که این رشته ورزشی هم در حال پوست‌اندازی است و یک نسل جدید در حال ظهور است. من با رئیس فدراسیون‌های هندبال، بسکتبال و والیبال صحبت کردم و این‌ها برای المپیک آینده برنامه دارند و امیدوارم ۲ رشته ورزشی مذکور بتواند به المپیک بعدی راه پیدا کند.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در خصوص مطالبات ورزشکاران گفت: شهید رئیسی ۳ بار در مراسم تجلیل از ورزشکاران و قهرمانان حضور پیدا کردند و کلیه مطالبات ورزشکاران در سومین مرتبه با پیگیری وزارت ورزش و جوانان پرداخت شد. با شناختی که از دکتر پزشکیان و رویکرد ایشان دارم، امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی باشیم و در المپیک آینده نتایج خوبی رقم بخورد. از همین امروز پیگیر تامین اعتبار پاداش قهرمانان هستند و پس از بازگشت قهرمانان پارالمپیک، پیگیری‌های لازم صورت خواهد گرفت.

اسبقیان در واکنش به حاشیه‌های اخیر در خصوص تحصیلات قهرمانان در دانشگاه‌های برتر کشور گفت: اینکه هر مسئولی بتواند برای ورزشکار ایجاد انگیزه کند، جای دوری نمی‌رود و قطعاً در روند پیشرفت ورزش تاثیرگذار خواهد بود. این بحث تخصصی است و باید در حوزه خودش مورد بررسی قرار بگیرد. امکان تحصیل این ورزشکاران در رشته تربیت‌بندی فراهم شده است. مطمئن هستم با یک بررسی کارشناسی، تصمیمات خوبی شکل خواهد گرفت.

همانطور که اعلام شد، پاداش‌های ورزشکاران ۴ برابر شده است و تسهیلات خوبی برای ورزشکاران در نظر گرفته شده است.

او درباره شرایط رضا علیپور قهرمان سنگ‌نوردی کشور در رقابت‌های المپیک گفت: ایشان قهرمان پرافتخاری است و کارش در رقابت‌های المپیک بسیار خوب و ارزشمند است و قطعاً مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در خصوص عملکرد فرهنگی کاروان ایران در رقابت‌های المپیک گفت: همکاران ما در این زمینه بسیار تلاش کردند و من از همه مدیران کل استانی و ستادی وزارت ورزش و جوانان تشکر می‌کنم و همکاران ما در کمیته ملی المپیک بسیار تلاش کردند و رسانه ملی در ایجاد انگیزه کارهای خوبی صورت داد. تجهیزاتی که از محل مسئولیت اجتماعی قرار است به کل فدراسیون‌ها داده شود، باعث ایجاد یک انگیزه خوب می‌شود و توسعه زیرساخت‌های ورزشی باعث ارتقا ورزش خواهد شد. من از فدراسیون‌های ورزشی تشکر و قدردانی می‌کنم و در حوزه فرهنگی هم با حمایت همه مسئولان اتفاقات خوبی را رقم زدیم.