تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3750850
شناسه : 3750850
تاریخ :
تلاش ناامیدانه ماکرون برای خروج از بن بست سیاسی اقتصاد ایران: یک رسانه غربی در مطلبی به بن بست شدید سیاسی در فرانسه بیش از ۴۰ روز بعد از انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور و تلاش ناامیدانه رئیس جمهور برای خروج از آن پرداخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه "دی سایت" آلمان در مطلبی به تداوم بحران سیاسی پسا انتخابات در فرانسه و تلاش ناامیدانه "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فعلی برای خروج از این بن بست سیاسی پرداخته و نوشت: امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، نوعی آتش بس سیاسی را برای بازی های المپیک اعلام کرده بود و در واقع این رویداد ورزشی و جشن های همراه با آن تحت الشعاع انتخابات پارلمانی ابتدای جولای قرارگرفت.

ماکرون البته در طول این مسابقات در کنار همه مدال آوران فرانسوی ظاهر شد و المپیک صلح آمیزترین هفته‌های سال های اخیر را به این کشور هدیه داد. اما اکنون این مهلت سیاسی به پایان رسیده است.

در ادامه این مطلب آمده است: ماکرون اکنون باید نخست وزیر جدید را منصوب کند. ظاهراً به همین دلیل است که او از کاخ مخصوص تعطیلات خود در جنوب فرانسه با نامزدهای متعددی که عمدتاً محافظه کار هستند تماس تلفنی برقرار می کند. ماکرون می خواهد جمعه آینده با همه رهبران احزاب و جناح ها دیدار کند. وی سپس می‌خواهد نخست وزیر دولت را منصوب کند. فرانسه بیش از 40 روز است که بدون یک دولت قانونی دموکراتیک بوده است.

گابریل آتال و وزرای او تنها به صورت موقت در سمت خود به عنوان نخست وزیر این کشور هستند. به هر حال، ائتلاف ماکرون بیش از 80 کرسی را در انتخابات پارلمانی زودهنگام اخیر از دست داد و بدون داشتن اکثریت در جایگاه دوم قرار گرفت.

ائتلاف جبهه مردمی جدید چپ-سبز در انتخابات اخیر پیروز شد - هرچند که این ائتلاف هم اکثریت مطلق را نداشت. همراه با ائتلاف جناح راست افراطی مارین لوپن که به دلیل اتحادهای تاکتیکی علیه او در دور دوم انتخابات در جایگاه سوم قرار گرفت، در حال حاضر سه جناح ناتوان از حرکت در فرانسه وجود دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: هیچ یک از این جناح ها رای کافی برای حکومت به تنهایی را ندارند و برای تصویب هر قانونی باید نمایندگانی از مخالفان را جذب کنند. هر یک از این جناح ها در صورت تشکیل دولت در معرض خطر رای عدم اعتماد سریع دو گروه دیگر قرار می گیرند. پس از آن دولت باید استعفا داده و جستجو برای نخست وزیر دوباره آغاز شود.

تنها دو سال پیش، احزاب دیگر، الیزابت بورن، نامزد ماکرون را برای نخست وزیری بر سر کار گذاشتند، هرچند که ائتلاف ماکرون حتی در آن زمان اکثریت مطلق را نداشت. اما امروز هیچ جناحی در امان نیست و سه اردوگاه سیاسی بسیار آشتی ناپذیر هستند.

دی سایت در ادامه نوشت: قانون اساسی فرانسه هیچ دستورالعمل روشنی برای این وضعیت ارائه نکرده است و فقط می گوید ماکرون به عنوان رئیس جمهور مسئول انتصاب نخست وزیر است. اگر حزبی دارای اکثریت مطلق باشد، موقعیت آن تضمین شده است. قانون اساسی هیچ اقدام صریحی برای اکثریت نسبی پیش بینی نکرده است. با این حال، سنت دموکراتیک تاکنون اعمال شده است و قوی ترین حزب دولت را تشکیل می دهد و بلافاصله با رای عدم اعتماد سرنگون نمی شود. حزب ماکرون، البته اخیرا از این شرایط سود برد و دو سال بدون اکثریت مطلق حکومت کرد.

جولین بودون از وکلای معروف فرانسوی در این باره به روزنامه لوموند گفت: هیچ تعهدی برای رئیس جمهور وجود ندارد که نخست وزیر را از حزبی که بیشترین کرسی ها را دارد تعیین کند. اما ماکرون زمانی که جبهه مردمی جناح چپ ( پیروز انتخابات پارلمانی اخیر) نامزدی را برای این سمت معرفی می‌کند، به سختی می‌تواند خود را به کری بزند.

اما به نظر می رسد ماکرون اکنون این کار را انجام می دهد. حتی قبل از المپیک، جبهه مردمی چپ " لوسی کاستتس" را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرد. پس از یک کشمکش طولانی، توافق در این جناح در مورد این مرد 37 ساله که یک متخصص مالی که قبلاً تا حد زیادی ناشناخته بود و یک سازمان غیردولتی برای پیشنهادات بهتر دولتی تأسیس کرده بود، حاصل شد.

کاستتس مصمم است که نخست وزیر شود. کاستتس که در حال برگزاری یک تور در سراسر فرانسه است در این باره گفته است: ما در حال کار روی دولت خود هستیم و با همه افرادی که در ارزش‌های ما اشتراک دارند کار خواهیم کرد.

در این شرایط هر جناح برای یافتن اکثریت برای جذب رای نمایندگان می جنگد. با کمال تعجب، همه گروه‌های سیاسی تصمیم گرفته اند از طریق نامه‌های پرمخاطب، نمایندگان مجلس را جذب کنند. ساندرین روسو، عضو حزب سبز، با تمسخر در این باره گفت: ما در سیاست به نامه نگاری قرون وسطایی بازگشته ایم. کاستتس اولین نامه را در ابتدای هفته برای همه نمایندگان ارسال کرد. او امیدوار به حمایت جناح چپ حزب ماکرون است.

در نامه کاستتس آمده است: بلافاصله پس از انتصاب دولتمان، با احزاب دیگر، اتحادیه ها و ابتکارات شهروندان همکاری خواهیم کرد. وی اعلام کرد که حداقل دستمزد را افزایش می دهد و اصلاحات بازنشستگی را پس می گیرد. اولویت‌های دیگر وی عبارتند از "انتقال زیست‌محیطی"، "سلامت عمومی" و "مالیات عادلانه" که بر ثروتمندترین خانوارها و شرکت‌های چند ملیتی تمرکز دارد.

ماکرون هفته‌ها پیش وعده داده بود که در اواسط آگوست یعنی پس از پایان بازیهای المپیک نخست وزیر جدید را منصوب خواهد کرد. به هر حال تشکیل ائتلاف با پیروز انتخابات زودهنگام فرانسه مد نظر او نیست زیرا این بدان معناست که او باید قدرت را به اشتراک بگذارد.

ائتلاف چپ جدید Nouveau Front Populaire به طرز شگفت انگیزی در انتخابات پارلمانی زودهنگام در فرانسه پیروز شد. در این انتخابات ائتلاف میانه‌روی ماکرون در جایگاه دوم قرار گرفتند، در حالی که حزب راست‌گرای اجتماع ملی حول مارین لوپن که در دور اول موفقیت چشمگیری به دست آورد در دور دوم این انتخابات در جایگاه سوم قرار گرفت.

انتخاب نخست وزیر از صفوف غیر خودی و چپ گرا حکومت داری در دوران باقی مانده ریاست جمهوری را به شدت برای ماکرون دشوار خواهد کرد و وی در تلاش است تا به هر نحو از این مسئله جلوگیری کند.

انتهای پیام/