تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3750844
شناسه : 3750844
تاریخ :
روسیه: ارمنستان تاریخ قفقاز را جعل می‌کند اقتصاد ایران: وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه نقش روسیه در کتاب‌های درسی جدید تاریخ در ارمنستان مخدوش شده است، از مقامات ارمنستان خواست که بر این موضوع «چشم نبندند» و اجازه ورود چنین کتاب‌های درسی به مدارس را ندهند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، تنش دیگری در روابط روسیه با ارمنستان به وجود آمده است. این بار مسکو ادعا می‌کند که ایروان در پی تحریف حقایق و ترویج احساسات ضد روسی در کتاب‌های درسی تاریخ در مدارس ارمنستان است.

وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه نقش روسیه در کتاب‌های درسی جدید تاریخ در ارمنستان مخدوش شده، از مقامات ارمنستان خواست که بر این موضوع «چشم نبندند» و اجازه ورود چنین کتاب‌های درسی به مدارس را ندهند.

وزارت امور خارجه روسیه توجه خود را به محتوای کتاب تاریخ کلاس هشتم مدارس ارمنستان جلب کرد که متن آن در وب‌سایت رسمی وزارت آموزش و فرهنگ ارمنستان منتشر شده است.

این وزراتخانه در یکی از فصول کتاب درسی جدید با عنوان «الحاق اجباری ارمنستان شرقی به روسیه» به وقایع رخ داده در قفقاز جنوبی در اواخر قرن هجدهم و آغاز قرن نوزدهم پرداخته است. به ویژه، نتایج جنگ روسیه و ایران در سال‌های 1826-1828 بررسی می‌شود و از عهدنامه ترکمنچای به عنوان الحاق اجباری ارمنستان شرقی به روسیه نام می‌برد.

در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه روسیه آمده است: اگر منابع معتبر از جمله منابع ارمنی را مطالعه کنید، می‌توانید رویکردهای کاملاً متفاوتی را در مورد پیمان صلح 1828 مشاهده کنید. تا همین اواخر، در کتب درسی جمهوری ارمنستان این توافقنامه، برای بازسازی آتی دولت ارمنستان از اهمیت زیادی برخوردار بود. زیر سؤال بردن نقش ویژه امپراتوری روسیه و سپس اتحاد جماهیر شوروی و روسیه در شکل‌گیری ارمنستان امروزی، به معنای مخالفت با واقعیت‌هایی است که برای همگان شناخته شده‌اند. این در مورد تلاش وقیحانه دیگری برای بازنویسی تاریخ مشترک ماست. امیدواریم مقامات ارمنستان اجازه ندهند که چنین کتاب درسی به مدارس منتقل شود و چشم خود را بر این‌گونه تلاش‌های بی‌ادبانه برای تحریف گذشته مشترک ما نبندند.

ارمنستان کتاب درسی تاریخ خود را پس از انتقاد روسیه اصلاح می‌کند

دولت ارمنستان از اصلاح کتاب تاریخ پایه هشتم مدارس این کشور خبر داد.

تامارا سرکیسیان، یکی از مقامات وزارت آموزش ارمنستان، در 16 اوت به خبرنگاران گفت که نسخه اصلاح شده این کتاب درسی در مدارس توزیع خواهد شد.

به گفته وی، متن ویرایش شده حاوی عبارت «الحاق ارمنستان شرقی به روسیه» نیست.

نماینده این وزارتخانه در مورد ارتباط انتقاد روسیه و تغییرات کتاب درسی چیزی نگفته است.

سرکیسیان گفت که این اصلاح در مورد اشتباه نیست، بلکه در مورد دیدگاه نویسندگان است.

گفتنی است، عهدنامه ترکمانچای مطابق با 21 فوریه 1828 میلادی در پی جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار بین این دو کشور امضا شد که حدود 30 هزار کیلومترمربع شامل حدود 20 هزار کیلومترمربع از ارمنستان امروزی، حدود 5 هزار کیلومترمربع از ترکیه امروزی شامل کوه‌های آرارات و شهر ایغدیر که در آن زمان بخشی از خانات ایروان بود و حدود 5 هزار کیلومترمربع از جمهوری آذربایجان امروزی «شامل تالش شمالی یعنی شهرستان لریک و نخجوان» از ایران جدا شدند. اما مسکو با یادآوری خدمات بی‌نظیر روسیه در ایجاد و تشکیل ارمنستان به دولت نیکول پاشینیان، از اعتراف به اینکه این سیاست به هزینه سرزمین‌های تاریخی ایران انجام شده است، اجتناب می‌کند.

در حالی‌که در ایران عهدنامه ترکمانچای «ننگین» تلقی می‌شود اما روس‌ها با افتخار از این عهدنامه یاد می‌کنند به‌طوری‌که در 175مین سالگرد امضای این معاهده، با همکاری سازمان دوستی ارمنستان و روسیه بر فراز «تپهٔ پاسکویچ» در ایروان مجسمهٔ ژنرال ایوان پاسکویچ فرماندهٔ سپاه قفقازی ارتش روس و یکی از تدوین‌کنندگان این معاهدهٔ سرنوشت‌ساز برای مردم ارمنی که محاصره و تصرف قلعهٔ ایروان را فرماندهی می‌کرد، نصب شد.

انتهای پیام/