تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3750826
شناسه : 3750826
تاریخ :
۷۲۰ میلیون سال پیش چه اتفاقی برای زمین افتاد؟ اقتصاد ایران: حدود ۷۲۰ تا ۶۳۵ میلیون سال پیش، زمین در یک رویداد بی‌سابقه، به طور کامل در یخ فرو رفت و به یک "گلوله برفی" تبدیل شد. این دوره یخبندان شدید، نقش حیاتی در شکل‌گیری حیات پیچیده ایفا کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، حدود 720 تا 635 میلیون سال پیش، زمین در یک رویداد بی‌سابقه، به طور کامل در یخ فرو رفت و به یک "گلوله برفی" تبدیل شد. این دوره یخبندان شدید، نقش حیاتی در شکل‌گیری حیات پیچیده ایفا کرده است.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان با بررسی دقیق سازند بندر آسکایگ در اسکاتلند و ایرلند، جامع‌ترین اطلاعات رکورد زمین‌شناسی از این دوره را گردآوری کرده‌اند. یافته‌های آنها بینش‌های جدیدی در مورد این دوره یخبندان شدید و ارتباط آن با انفجار کامبرین، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تکاملی در تاریخ زمین، ارائه می‌دهد.

گراهام شیلدز، زمین‌شناس دانشگاه کالج لندن و یکی از محققان این مطالعه، با تأکید بر اهمیت این کشف می‌گوید: سنگ‌هایی که مطالعه کردیم، گواهی بر دوره‌ای هستند که زمین به طور کامل در یخ فرو رفته بود. تمام شکل‌های پیچیده حیات، از جمله حیوانات، پس از این دوره یخبندان شدید و با ذوب شدن یخ‌ها پدید آمدند. اولین شواهد فسیلی از این دوره، اندکی پس از این رویداد عظیم به وجود آمدند. این یافته‌ها به ما نشان می‌دهند که یک رویداد جهانی به شدت مخرب، می‌تواند به طور غیرمنتظره‌ای به پیدایش و تکامل حیات منجر شود.

سنگ‌های مورد مطالعه در این پژوهش، ما را به دل دوره یخبندان استورتین، یکی از سردترین دوره‌های تاریخ زمین، می‌برند. این دوره که حدود 720 تا 635 میلیون سال پیش رخ داده، پیش از آنکه زمین به زیستگاه موجودات پیچیده‌تر تبدیل شود، به طور کامل در یخ فرو رفته بود.

دانشمندان معتقدند که همین سرمای شدید ممکن است محرک اصلی تکامل حیات از شکل‌های ساده به اشکال پیچیده بوده باشد. با ایجاد شرایط سخت محیطی، موجودات تک‌سلولی مجبور به همکاری و تشکیل اجتماعات پیچیده‌تری شدند که در نهایت به پیدایش حیات چندسلولی انجامید.

انتهای پیام/