تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3750818
شناسه : 3750818
تاریخ :
ایمپلنتی که از اور دوز جلوگیری می‌کند اقتصاد ایران: ایمپلنتی ابداع شده که با رصد نشانگرهای حیاتی بدن اوردوز در بدن فرد را ردیابی و دارویی برای احیای وی آزاد می کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، هنگامیکه فردی به دلیل مصرف مواد مخدر اوردوز می کند، اهمیت زیادی دارد که داروی نالوکسن را در اسرع وقت دریافت کند در غیر اینصورت با مرگ روبرو خواهد شد. در همین راستا یک ایمپلنت ابداع شده که به طور خودکار نالوکسن را در بدن فرد آزاد می کند.

این ایمپلنت که به اختصارiSOS نام دارد توسط گروهی ازمحققان دانشگاه ام آی تی و بیمارستان بریگام هاروارد ابداع شده است که طول و عرض وقطر آن به ترتیب ۷۸، ۱۲ و ۸ میلیمتر است. گجت مذکور حاوی ۱۰ میلیگرم نالوکسن در یک مخزن و تجهیزات الکترونیکی مانند باتری، ماژول بلوتوثی و چند الکترودECG و همچنین مجموعه ای از حسگرهای مختلف است.

به طور ایده آل این ایمپلنت زیر پوست فرد نزدیک شبکه عصبی پشت معده نصب می شود. فرایند نصب به سرعت در کلینیک با کمک بی حسی موضعی انجام می شود.

هنگامیکه iSOS در بدن قرار گیرد دما، ضربان قلب و تنفس و اکسیژن خون را رصد می کند. اگر پارامترها به شیوه ای تغییر کنند که نشان دهنده وقوع اور دوز باشد، دستگاه ارتعاش دهنده خود را فعال می کند تا یک هشدار لمسی و صوتی تولید شود.همچنین این ایمپلنت هشداری به اپ نصب شده روی موبایل بیمار نیز می فرستد.

ایمپلنت مذکور در آزمایش ها به طور موفقیت آمیز ۹۶ درصد خوک هایی که با فنتانیل اور دوز شده بودند را در متوسط ۳.۲ دقیقه احیا کرد. باتری این گجت هم اکنون برای ۱۶ روز رصد نشانگان حیاتی کافی است و می توان آن را به طور بی سیم شارژ کرد.

مخزن نالوکسن را می توان با کمک سوزن هایپردمیک و از طریق پوست دوباره تجدید کرد. با توجه به این واقعیت که این دارو حداقل ۱۴ روز در دمای بدن دوام می آورد، پیش بینی می شود که بیماران هر ۲ هفته یک بار برای شارژ باتری و پر کردن مجدد به کلینیک مراجعه کنند.