تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3750737
شناسه : 3750737
تاریخ :
حزب آلمانی خواستار بررسی نقش دولت در انفجار نورد استریم شد اقتصاد ایران: صحرا واگنکنشت، رئیس حزب تازه تاسیس BSW آلمان که اخیرا محبوبیت زیادی در بین شهروندان پیدا کرده خواستار تشکیل کمیته بررسی پارلمانی درباره نقش دولت آلمان در انفجار نورد استریم و از سر گرفته شدن واردات انرژی از روسیه شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" بعد از انتشار گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر مطلع بودن دولت آلمان از حمله دو سال پیش به خطوط انتقال گاز نورد استریم ، صحرا واگنکنشت رئیس حزب BSW آلمان که اخیرا محبوبیت زیادی در بین شهروندان پیدا کرده است خواستار تشکیل کمیسیون بررسی و شفاف سازی این مسئله در پارلمان شد.

به این ترتیب صحرا واگنکنشت، رئیس BSW، خواستار تشکیل کمیته تحقیقاتی در پارلمان آلمان شده است تا نقش دولت فدرال در ارتباط با حملات به خطوط لوله نورد استریم را روشن کند.

واگنکنشت به روزنامه‌های گروه رسانه‌ای فونکه گفت: این کمیته باید این سؤال را بررسی کند که مقامات و نمایندگان دولت آلمان از برنامه‌های حمله چه اطلاعاتی و در چه مقطع زمانی داشتند.

وی تاکید کرد: اگر معلوم شود که مقامات آلمانی از قبل از طرح حمله مطلع بوده‌اند، در این صورت رسوایی قرن را در سیاست آلمان خواهیم داشت.

واگنکنشت تاکید کرد که انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم یک "حمله تروریستی به تامین انرژی ما" بود. وی به دولت فدرال آلمان این انتقاد را وارد کرد که هیچ کاری برای روشن شدن این موضوع انجام نداده است.

وال استریت ژورنال اخیراً ابعاد تازه ای از پرونده انفجار در خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم را افشا کرده که بر اساس آن نهادهای آلمانی و عرصه سیاسی این کشور هم از طرح حمله به این خطوط از طرف اوکراین اطلاع داشته‌اند.

روز چهارشنبه، یک روز پس از صدور حکم بازداشت مدعی العموم علیه مربی غواصی اوکراینی ولودیمیر ز. در ارتباط با این پرونده مقامات ارشد اطلاعاتی آلمان نسخه عملیات پرچم دروغین روسیه را احیا کردند و اتهام زنی ها به مسکو را آغاز کردند و این پرسش‌ها را مطرح کردند که آیا غواصان اوکراینی واقعاً با روبل روسیه سفر می‌کردند؟ آیا سفر چند روزه قایق بادبانی "آندرومدا" در دریای بالتیک در سپتامبر 2022 شاید فقط یک تاکتیک انحرافی بود؟

به این ترتیب مقام‌های اطلاعاتی آلمان اعلام کرده‌ بودندکه در مورد دخالت اوکراین در این انفجارها شک دارند و احتمال می‌دهند که این عملیات یک، عملیات فریب از سوی روسیه بوده باشد تا انگشت اتهام به سوی طرف دیگر هدایت شود.

روزنامه آمریکایی "وال‌استریت‌ژورنال" در گزارشی به نقل از چهار منبع نظامی اوکراینی نوشته که کی‌یف در ماه مه 2022 طرح منفجر کردن خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان را برنامه‌ریزی کرده بود.

بر اساس این گزارش، یک گروه کوچک اوکراینی با استفاده از یک قایق تفریحی پشت خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم بوده‌ است.

خطوط لوله زیردریایی نورد استریم 1 و 2 که برای انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان طراحی و ساخته شده بودند، 26 سپتامیر هدف انفجار‌هایی قرار گرفتند. این تاسیسات منبع بالقوه میلیاردها دلار درآمد حاصل از صادرات گاز طبیعی برای روسیه بود.

نکته جدید در این گزارش تأیید بی سر و صدا از سوی سیاستمداران آلمانی برای این حمله است. به گزارش این روزنامه آمریکایی مقامات آلمانی نه تنها در مورد تخریب برنامه ریزی شده خط لوله در مراحل اولیه مطلع شدند بلکه حتی پس از این حمله، تا به امروز مخفی کاری کرده‌اند.

این روزنامه گزارش داد: برخی از سیاستمداران آلمانی ممکن است به دلیل ترس از تضعیف حمایت داخلی از تلاش‌های جنگی، مایل به چشم پوشی از شواهدی در این پرونده بوده باشند که به اوکراین اشاره می‌کند.

یک مقام ارشد آلمانی که با این تحقیقات آشناست هم به این روزنامه آلمانی گفته است: حمله‌ای به این بزرگی دلیل کافی برای اجرای بند دفاع جمعی ناتو است. وی در عین حال نتوانست این تناقض آشکار را نادیده بگیرد و در این باره گفت: زیرساخت‌های حیاتی ما توسط کشوری منفجر شد که ما با تحویل تسلیحات گسترده و میلیاردها پول نقد از آن حمایت می‌کنیم.

بر اساس این گزارش آلمانی‌ها سرنخ این حمله را از هلند در آغاز اکتبر 2022 از طریق سازمان سیا دریافت کردند. ظاهراً هلند از زمان سرنگونی MH17 بر فراز شرق اوکراین در تابستان 2014، قابلیت های اطلاعاتی گسترده ای را ایجاد کرده بود.

به گزارش وال استریت ژورنال سرویس‌های آلمانی قبلاً از جزئیات حمله، از جمله نوع قایق مورد استفاده، مسیر احتمالی قایق تفریحی و دخالت سالوژنی و ارتش اوکراین اطلاع داشتند. کارمندان سرویس اطلاعاتی فدرال سپس مقامات تحقیقاتی آلمان را مطلع کردند، آنها نیز به نوبه خود تقریباً دو سال تا زمان صدور حکم بازداشت تبعه اوکراینی - در حالی که استقلال خود را از سیاست حفظ کردند - تحقیق کردند.

صحرا واگنکنشت، رئیس ائتلاف انتخاباتی BSW، در بخش دیگری از سخنانش گفت که همچنین می‌خواهد در صورت مشارکت در دولت ایالتی براندنبورگ، برای اطمینان از اینکه پالایشگاه PCK در شودت دوباره با نفت روسیه تامین شود تلاش کند.

واگنکنشت در این باره گفت: این بهتر از این است که به سختی و با قیمت گران برای نفت التماس کنیم بدون اینکه در نهایت بتوانیم به بهره برداری کامل دست یابیم. وی تاکید کرد: یک دولت ایالتی در براندنبورگ، که BSW در آن شرکت خواهد کرد، با تحریم و وضعیت نامشخص پالایشگاه شودت کنار نمی‌آید، بلکه در عوض فشار سیاسی بر برلین اعمال می‌کند.

به دلیل حمله روسیه به اوکراین، دولت فدرال آلمان واردات نفت روسیه را در ابتدای سال 2023 متوقف کرد و عرضه را به منابع دیگر تغییر داد. به ویژه در این شرایط قزاقستان به یک شریک مهم برای آلمان تبدیل شده است.

واگنکنشت پایبندی به تحریم نفتی علیه روسیه را سیاست احمقانه ای به هزینه براندنبورگ و کل کشورش خواند. هرکسی که این اشتباه را اصلاح نکند، نه تنها موقعیت صنعتی شودت را به خطر می اندازد، بلکه انرژی را برای همه گران خواهد کرد.

دیتمار ویدکه، نامزد ارشد حزب سوسیال دموکرات و نخست وزیر براندنبورگ پس از انتخابات ایالتی در 22 سپتامبر برای گفتگو با ائتلاف انتخاباتی صحرا واگنکنشت اعلام آمادگی کرده و احتمال اتحاد را رد نکرد. ویدکه گفت: "اگر BSW بخواهد ثابت کند که می تواند حکومت کند، ممکن است با این حزب صحبت کنیم.

نظرسنجی ها حاکی از آن است که حزب واگنکنشت در بین شهروندان آلمانی محبوبیت روزافزونی پیدا کرده و در انتخابات محلی پیش رو شانس موفقیت خوبی دارد.

انتهای پیام/