تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3750655
شناسه : 3750655
تاریخ :
آخرین تیر ترکش بر پیکر نیمه‌جان کشاورزی با افزایش قیمت کود اقتصاد ایران: مدیرعامل بنیادملی گندم‌کاران گفت: پس از ۳۰ درصد افزایش قیمت کود در فروردین امسال، دوباره در مردادماه ۱۰۲ درصد گران شد. در مجموع نرخ کود در ۵ماه نخست سال ۱۳۲ درصد افزایش یافت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران در گفت‌وگو با مهر گفت: دست یابی به غذای کافی سالم و مغذی به عنوان یکی از حقوق اساسی افراد جامعه است به همین منظور بخش کشاورزی خود را موظف به دستیابی توانمندی لازم در برقراری امنیت غذایی و خود اتکایی در محصولات اساسی همچون گندم، کلزا، جو، پنبه، چغندر قند، حبوبات، ذرت و برنج می‌داند.

وی افزود: این میسر نخواهد شد مگر اینکه ما خاک حاصلخیز داشته باشیم که بستر مناسبی برای رشد و نمو گیاه باشد بدین منظور در راستای افزایش تولید در واحد سطح و همچنین ارتقای کیفیت محصولات علاوه بر مدیریت عملیات آماده سازی بستر، کاشت مناسب بذر، انتخاب درست رقم، مدیریت آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری ها، علف هرز، توجه به مدیریت تغذیه گیاهی به منظور تأمین به هنگام نیاز غذایی گیاه و گذر از تنش‌های محیطی بسیار ضروری است.

وی با اشاره به افزایش قیمت کود به عنوان تقویت کننده خاک برای رشد کیفی گیاه تصریح کرد: با توجه به این موارد به این نتیجه می‌رسیم که کودهای شیمیایی به ویژه کود اوره نیتروژن که نقش مهمی در مرحله رشد رویشی و ساختمانی گیاه و موجب تشکیل مناسب کلروفیل و در نتیجه سبزینگی لازم در گیاه می‌گردد و در شروع رشد گیاهان نقش بسزایی در تأمین عملکرد دارد، متاسفانه به دلیل گرانی کود شیمیایی در سال‌های اخیر و عدم استفاده کشاورزان، ما دچار خلا عملکرد در گیاهان شده‌ایم.

ایمانی ادامه داد: پتانسیل وجود دارد اما چون نمی‌توانیم تغذیه خوبی داشته باشیم با خلا عملکرد رو به رو شده‌ایم.

افزایش ۱۳۲ درصدی کود در ۵ ماه

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم ما دو بار با پدیده گران شدن کود مواجه شدیم؛ نخست در فروردین ۱۴۰۳ کود اوره از ۱۵۳ هزار تومان به ۱۹۵ هزار تومان افزایش یافت. پس از این ۳۰ درصد افزایش در ابتدای سال دوباره مرداد ماه ۱۴۰۳ از ۱۹۵ به ۳۹۵ هزار تومان یعنی حدود ۱۰۲ درصد افزایش یافت.

ایمانی با تاکید بر افزایش یک قلم از ملزومات بخش کشاورزی با افزایش ۱۳۲ درصد یادآور شد: در طول حدود ۴ ماه این درصد افزایش در حالی که قیمت محصولات فقط حدود ۱۶ درصد افزایش داشته این رویه باعث خواهد شد که خود اتکایی و خودکفایی و جهش تولید در محصولات کشاورزی اتفاق نیفتد.

وی افزود: از سوی دیگر هم به دلیل عدم بضاعت مالی کشاورزان توان خرید کود را ندارند و این موضوع باعث کاهش تولید محصولات کشاورزان در واحد سطح و در نهایت تولید ملی و ضربه مهلکی به اقتصاد خانوار کشاورز خواهد شد.

ایمانی تاکید کرد: انتظار بر این است که دولت چهاردهم توجه یژه به این موضوع داشته تا اینکه کشاورز توان تولید داشته باشد و همچنین بتوانیم در تولید محصولات اساسی به خود اتکایی و در گندم به خودکفایی برسیم.