تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3750640
شناسه : 3750640
تاریخ :
چین: آمریکا بزرگ‌ترین خطر هسته‌ای برای جهان است اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت دفاع چین تاکید کرد که وقتی پای مخاطرات جنگ هسته‌ای احتمالی در میان باشد، آمریکا بزرگ‌ترین خطر برای جهان است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ژانگ شیائوگانگ، سخنگوی وزارت دفاع چین با متهم کردن آمریکا به تلاش برای حفظ هژمونی با اتخاذ «تصمیمات غیرمسئولانه»، تاکید کرد که وقتی پای جنگ هسته‌ای احتمالی در میان باشد، واشنگتن بزرگ‌ترین خطر برای جهان محسوب می‌شود.

اظهارات تند سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به تصمیم پنتاگون مبنی بر تاسیس یک مقر فرماندهی جدید تحت فرماندهی یک ژنرال سه‌ستاره در ژاپن، مطرح شده است. وزارت دفاع آمریکا اواخر جولای پس از جلسه مشترک مقامات دفاعی و سیاست خارجی آمریکا و ژاپن این موضوع را اطلاع‌رسانی کرد.

شیائوگانگ تاکید کرد که واشنگتن و توکیو از آنچه «تهدید نظامی چین» خوانده شده است، برای توجیه این اقدام استفاده کرده‌اند. به گفته وی، چنین اقداماتی «تنها به رویارویی بلوک و تضعیف صلح و ثبات منطقه منجر خواهد شد.»

در بیانیه ماه جولای پنتاگون، «گسترش زرادخانه هسته‌ای چین» به عنوان یکی از موضوعات مطرح‌شده در «جلسه گسترش چتر بازدارندگی» اشاره شده بود.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع چین، «آمریکا بزرگ‌ترین تهدید هسته‌ای برای جهان است زیرا این کشور بزرگ‌ترین زرادخانه هسته‌ای جهان را در اختیار دارد و سیاست استفاده پیش دستانه از سلاح اتمی را دنبال می‌کند.»

در تازه‌ترین سند راهبرد دفاع ملی آمریکا که پنتاگون در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد، در کنار بازنگری آرایش هسته‌ای و دفاع موشکی، از روسیه، چین، کره شمالی و ایران به عنوان چهار دشمن احتمالی برای برنامه‌ریزی سلاح هسته‌ای نام برده شد! در این راهبرد، پنتاگون همچنین حق استفاده پیش‌دستانه از سلاح هسته‌ای به منظور جلوگیری از حمله با سلاح «متعارف» را برای خود محفوظ دانست! این ادعا درباره ایران در حالی مطرح شده که تهران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌‍‌ای خود تاکید کرده است.

ژانگ تاکید کرد: تصمیمات و اقدامات غیرمسئولانه آمریکا به افزایش مخاطرات هسته‌ای منجر و تلاش این کشور برای حفظ هژمونی‌اش و ارعاب جهان با قوای هسته‌ای به طور تمام و کمال آشکار شده است. تازه‌ترین اقدام این کشور در ژاپن نیز تنها به تشدید تنش‌های منطقه‌ای انجامیده و خطر اشاعه و جنگ اتمی را افزایش می‌دهد.