تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3750628
شناسه : 3750628
تاریخ :
ساخت مواد و تجهیزات ساخت و آنالیز سلول‌های خورشیدی اقتصاد ایران: یک شرکت دانش بنیان، اقدام به ساخت مواد و تجهیزات ساخت و آنالیز سلول های خورشیدی کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، گروه سلول‌های خورشیدی شریف، گروهی پیشرو در حوزه فناوری سلول های خورشیدی نسل سوم در کشور است که از همکاری تعدادی از نخستین پژوهشگران و فارغ التحصیلان این حوزه در دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته است.

فرزانه آقاخانی مهیاری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان شریف سولار، هدف از فعالیت این گروه را توسعه فناوری های ساخت سلول های خورشیدی به روش های چاپی (Printed Solar Cells) خواند و افزود: در کنار این جهت گیری، ما در زمینه ساخت مواد و تجهیزات ساخت و آنالیز سلول های خورشیدی و خدمات‌رسانی به گروه‌های دیگر نیز فعالیت داریم.

وی، "گلاوباکس" را از جمله محصولاتی دانست که کاربرد صنعتی دارد و علاوه بر ساخت سلول خورشیدی، در صنایع باتری سازی نیز بسیار پر کاربرد است و ادامه داد: در آزمایشگاه هایی که از مواد سمی یا حساس به اکسیژن یا آب استفاده می شود، گلاوباکس یک ضرورت است. گلاوباکس، فضایی بسته با شرایط کنترل شده را ایجاد کرده و امکان انجام آزمایش های حساس یا ساخت ترکیباتی که به محیط بی اثر و قابل کنترل نیاز دارند را فراهم می آورد. دستگاه گلاوباکس با کنترل خودکار و هوشمند فشار، ورود و خروج گاز و تجهیز آن به واحد پالایش گاز (پیوریفایر) موجب حذف اکسیژن و رطوبت و رساندن آن به زیر ۱ppmشده و ساخت مواد حساس به اکسیژن و رطوبت را میسر می سازد.

آقاخانی مهیاری با اشاره به اینکه مشاهده روند کارکرد دستگاه و صدور دستورات و خروجی های سنسورها از طریق نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی صورت می گیرد، عنوان کرد: جهت صدور سهل الوصول تر دستورات هنگامی که کاربر با دستکش کار می کند و دست ها آزاد نیست، از یک پدال دوبل کمک گرفته شده است.

امکان انجام آزمایش های حساس با گلاوباکس

وی گفت: گلاوباکس های مدل GLX دستگاه هایی ایده آل با قیمت مناسب هستند که با استفاده از سنسورهای فشار دیفرانسیلی و سیستم کنترل الکترونیک فشار مثبت یا منفی داخل را به صورت خودکار کنترل می کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شریف سولار ادامه داد: در مدل GLX-۲۸۰ حجم داخل گلاوباس ۲۸۰ لیتر است و فضای کافی جهت قراردادن وسیله های مورد نیاز انجام آزمایش را در اختیار قرار می دهد. سنسورها و پورت های متعدد متصل به دستگاه نیز امکان استفاده از دستگاه در طیف وسیعی از کاربردها را مهیا می کنند.

وی، پژوهش و تولید باتری های لیتیومی، پرینت سه بعدی فلزات، جوشکاری تیتانیوم و فلزات بسیار حساس، ساخت سلول های فتوولتائیک، پژوهش و تولید مواد آلی و پلیمری و بسته بندی مواد حساس به رطوبت و اکسیژن را از موارد کاربرد این محصول دانش‌بنیان خواند و خاطرنشان کرد: بلوک ها و اتصالات پنوماتیکی با قطعات با کیفیت و کاملا قابل تعویض و تعمیر و موجود در کشور با خدمات پس از فروش مادام العمر، امکان شخصی سازی نرم افزار و اعمال تغییرات نرم افزاری مورد نظر کاربر و تعریف و تغییر سناریوها، کنترل کامل سیستم با PLC و مانیتور لمسی ۱۰ اینچی با امکان تنظیم و تغییرحداکثری پارامترها، قابلیت اتصال سیستم پیوریفایر به هر نوع محفظه بسته تا حجم یک متر مکعب، انجام فرآیند خلا کردن و گازدهی به محفظه های بزرگ و کوچک وکیوم و محفظه اصلی به شکل کاملا خودکار و اتوماتیک، هوشمند بودن کامل PLC نسبت به فشار گاز متصل به سیستم و میزان خلا محفظه ها و فشار دیفرانسیلی مثبت یا منفی محفظه و امکان رصد کل سیستم و فرآیندهای در جریان HMI از راه دور و با استفاده از اتصال کابل LAN به HMI و امکان صدور دستورات و انجام تنظیمات از راه دور، از ویژگی های منحصر به فرد گلاوباکس است.

آقاخانی مهیاری تصریح کرد: یکی دیگر از محصولات این شرکت، ایزولاتور با امکان حذف رطوبت و اکسیژن تا کمتر از ۱ppm است. ایزولاتور های سری IPS علاوه بر محفظه گلاوباکس با امکانات استاندارد آن، دارای سیستم پالایش هوا هستند که رطوبت و اکسیژن داخل محفظه را به زیر ۱ppm می رساند و برای کاربردهای حساس به رطوبت و اکسیژن استفاده می شوند. دستگاه دارای یک سیکل بسته پالایش گاز (Gas Purifier) است که علاوه بر حذف اکسیژن و رطوبت، ذرات معلق و بخارات آلی (VOC) را نیز فیلتر می کند. تمام فرایندها از طریق PLC و با استفاده از سنسورهای متعدد متصل به دستگاه و با استفاده از نمایشگر ۱۰ اینچی کنترل می شوند. دستگاه در هر دو مد فشار مثبت و فشار منفی کار می کند.

اندازه گیری زاویه تماس با دستگاه نیمه خودکار

آقاخانی مهیاری، سیستم اندازه گیری زاویه تماس را محصول دانش‌بنیان دیگر این مجموعه خواند و افزود: این ابزار جهت مطالعه رفتار ترشوندگی و انرژی سطح توسط یک مایع است. تکنیک به کار رفته در این دستگاه Sessile Drop Method است که بر اساس مشاهده شکل قطره بر روی سطح و اندازه گیری زاویه تماس است و برای تعیین خصوصیات ترشوندگی و انرژی سطحی یک ناحیه مشخص روی سطح جامد مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در دستگاه اندازه گیری زاویه تماس مدل CA-۵۰۰A کنترل سیستم قطره انداز به صورت خودکار است و تا حداقل ۰.۵ میکرولیتر قطره را روی سطح قرار می دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در پایان، ضمن اشاره به اینکه دستگاه دارای سیستم نوری با مشخصات ۱.۳ مگاپیکسل و بزرگنمایی اپتیکی تا ۱۴۰ برابر است؛ افزود: سیستم اندازه گیری دارای نرم افزاری است که امکان آنالیز قطره تشکیل شده بر روی سطح را فراهم می آورد و در مدل CA-۵۰۰A بررسی دینامیکی رفتار قطره و زاویه تماس ایجاد شده روی سطوح بر حسب زمان از طریق فیلم برداری وجود دارد.