تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3750609
شناسه : 3750609
تاریخ :
ضربه کاری کارزار تحریم به کالای اسرائیلی در کرانه باختری اقتصاد ایران: در ماه‌های سپری شده از جنگ غزه تشکیل کارزارهای بایکوت کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی سبب شده تا فروش محصولات این شرکتها در بازارهای کرانه باختری با کاهشی ۸۶ درصدی روبرو شود. در نتیجه این امر اقبال عمومی به مصرف کالاهای «ساخت فلسطین» افزایش یافته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، جستجوی محل تولید و ساخت کالاهای عرضه شده در ویترین فروشگاه‌ها، این روزها به امری شایع در بازارهای کرانه باختری تبدیل شده است. بسیاری از شهروندان فلسطینی از گوشی‌های تلفن همراه خود کمک می‌گیرند تا مطمئن شوند کالای مورد نظرشان برای خریداری، در فهرست کالاهای تحریم شده رژیم صهیونیستی قرار نداشته باشد.

 

.

 

در ماه‌های سپری شده از نبرد طوفان الاقصی تشکیل کارزاهای بایکوت و تحریم کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی سبب شده تا فروش محصولات تولید شده در سرزمین‌های اشغالی در بازارهای کرانه باختری با کاهشی 86 درصدی روبرو شود. در نتیجه این امر اقبال عمومی به  مصرف کالاهای ساخت داخل فلسطین در میان شهروندان کرانه باختری با رشد چشمگیری همراه شده است.

ساکنین کرانه باختری تحریم کالاهای تولید شده در شرکت‌های حامی و پشتیبان رژیم صهیونیستی و آمریکا را به مثابه روشی برای حمایت از سیاست «خودکفایی» و تقویت تولیدات داخلی و محلی ساخت فلسطین و در نهایت اعلام همبستگی و پشتیبانی از مردم غزه قلمداد می‌کنند.

در همین راستا شرکت تولید محصولات لبنی «پینار» در کرانه باختری، در سایه تحریم کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی موفق شده تا ضمن افزایش حجم تولید محصولات و فرآورده‌های لبنی 100 درصد فلسطینی، جای محصولات شرکت‌های صهیونیستی را پر کند.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , طوفان الاقصی , کرانه باختری ,

«مندیلا ابوغواش»، مدیر کارخانه تولید محصولات لبنی «پینار» در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کرانه باختری می‌گوید:در سایه اعمال سیاست بایکوت محصولات تولید سرزمین‌های اشغالی و شهرک‌های صهیونیستی در بازار فلسطین، کارخانه ما و حتی دیگر شرکت‌های فلسطینی در مسیر توسعه قرار گرفته‌اند.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , طوفان الاقصی , کرانه باختری ,

وی ادامه داد: ما می‌کوشیم جایگزینی خوب و حتی بهتر برای محصولات وارداتی دیگر کشورها و همچنین محصولات رژیم صهیونیستی باشیم. محصولات ما در ویترین فروشگاه‌ها و مغازه‌های بسیاری وجود دارند و بدین شکل توانستیم محصولات اسرائیلی را کنار بزنیم.

ابوغواش با اشاره به مخاطرات پیش روی شرکت‌های فلسطینی در سایه کارشکنی‌های مستمر و مکرر رژیم صهیونیستی علیه شرکت‌های مزبور به ویژه از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی می‌گوید: البته در شرایط کنونی همه در معرض آسیب هستند، نه فقط کارخانه تولیدات لبنی، بلکه حتی گاوداران، تولیدکنندگان علوفه و مرتع‌داران، کارخانه‌داران و تجار فلسطینی هم که مثل حلقه‌های یک زنجیره به هم متصل هستند، همگی در معرض آسیب هستند.

این کارآفرین فلسطینی در ادامه افزود: شرکت «پینار» علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی، در حوزه فرهنگی نیز در مسیر مقاومت گام بر می‌دارد و تلاش می‌کند تا دیدگاه و ذهنیت اهالی کرانه باختری را برای عدم استفاده از واژه های عبری و جایگزینی آن با اصطلاحات و مفاهیم عربی تغییر دهد. این شرکت در همین راستا در برچسب‌های درج شده بر روی محصولات خود به جای استفاده از اصطلاحات عبری، از مفاهیم و کلمات عربی بهره می‌گیرد تا شاید بدین شکل سهم اندکی در ارتقای آگاهی‌های عمومی مردم فلسطین در زمینه بایکوت کالاهای ساخت اسرائیل و حتی نام‌ها و واژگان عبری داشته باشد.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , طوفان الاقصی , کرانه باختری ,

سیاست بایکوت کالاهای ساخت فلسطین اشغالی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین، سلاحی اثربخش در برهه جنگ غزه بوده است. در ماه‌های گذشته شاهد شکل‌گیری بسیاری از کمپین‌های جهانی با نام‌ها و اسامی مختلف بودیم که حمایت و پشتیبانی از مقاومت مردم فلسطین، هدف مشترک همه آنها بوده است.

یک شهروند فلسطینی ساکن کرانه باختری در همین رابطه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: کمپین تحریم محصولات اسرائیلی از مدت‌ها قبل آغاز شده بود، اما پس از نبرد طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 تقویت شد و در عین حال آگاهی مردم ما نیز در سایه اطلاع رسانی این کمپین‌ها در مورد کالاهای ساخت فلسطین اشغالی افزایش یافت.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , طوفان الاقصی , کرانه باختری ,

او می‌افزاید: کالاهای اسرائیلی تحریم شدند چون همه می‌دانند، پاشنه آشیل هر دولتی، اقتصاد آن کشور است، که می‌تواند در سایه سیاست‌هایی همانند تحریم و بایکوت، دچار آسیب و فروپاشی شود.

یک دختر جوان دیگر فلسطینی ساکن کرانه باختری نیز از تمایل مردم این منطقه برای استفاده از کالاهای جایگزین محصولات اسرائیلی سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: ملت فلسطین همیشه به دنبال کالاهای جایگزین کالاهای اسرائیلی است؛ چون این موضوع به تولید داخلی و محلی ما کمک شایانی می‌کند. ما به عنوان شهروند فلسطینی باید حامی تولیدات ساخت داخل باشیم. این حوزه‌ای است که می‌توانیم در آن مثمر ثمر باشیم. فلسطینی‌ها چه در داخل فلسطین و چه در دیگر کشورها باید به خاطر ملت‌مان، کالاهای اسرائیلی را تحریم کنند؛ چون معتقدم همه باید تا جای ممکن به فلسطینیان نوار غزه یاری برسانیم.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , طوفان الاقصی , کرانه باختری ,

 «محمود النواجعه»؛ هماهنگ کننده کمیته ملی تحریم فلسطین در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کرانه باختری در تشریح میزان کارآمدی کمپین‌های تحریم کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی و شهرک های صهیونیست‌نشین گفت: این کمپین‌ها موفق شدند تا بسیاری از شرکت‌های حامی جنایات صهیونیست‌ها در غزه را حتی در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی به حاشیه برانند.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , طوفان الاقصی , کرانه باختری ,

وی ادامه داد: در حوزه شهرداری‌ها و حکومت‌های محلی شاهد قطع روابط شهرهایی چون بارسلون اسپانیا، لیژ بلژیک و اسلو نروژ با رژیم صهیونیستی بودیم. برخی از شهرهای ترکیه نیز مناسبات خود با رژیم صهیونیستی را در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به طور کامل قطع کردند. افزون بر آن صدها مرکز تجاری و مناطق فروش محصولات تولیدی شهرک‌های صهیونیستی فعالیت خود را متوقف و رابطه خود با رژیم اشغالگر را به طور کامل قطع کردند.

هماهنگ کننده کمیته ملی تحریم در فلسطین در ادامه با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد فلسطین اظهار داشت: تحریم کالاهای ساخت اسرائیل در کرانه باختری به رقمی بالغ بر 86 درصد رسیده که عددی بی‌سابقه به شمار می‌رود. بی‌تردید همه این کمپین‌ها  به شکل قابل توجهی بعد از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر افزایش یافته است که این مسئله رهاورد تلاش مردم برای یافتن راه‌های دیگری برای مقابله با جنایات این رژیم است.

انتقادات از مناسبات تجاری تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر در شرایطی است که تل‌آویو حتی به تعهدات خود در چارچوب «توافق پاریس»، به عنوان پروتکل اقتصادی الحاقی به «توافق اسلو» که در دهه 1990 بین تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل در پاریس به امضا رسید، پایبند نبوده است.

بسیاری از ناظران و تحلیگران اقتصادی توافق پاریس را به مثابه دامی پیش روی اقتصاد فلسطین و مانعی در مسیر پیشرفت و خودکفایی اقتصاد فلسطین برمی‌شمارند. در همین راستا «امین شومان»؛ رئیس شورای عالی پیگیری امور اسرای فلسطین با اشاره به عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به مفاد توافقنامه پاریس می‌گوید: تل‌آویو هم اکنون تشکیلات خودگران فلسطین را هم به لحاظ مالی، و هم به لحاظ اقتصادی تحت محاصره خود درآورده و اجازه ورود نیروی کار فلسطینی را به سرزمین‌های اشغالی نمی‌دهد.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , طوفان الاقصی , کرانه باختری ,

وی در ادامه با اشاره به دلایل کارشکنی کابینه نتانیاهو در مسیر رشد و شکوفایی اقتصاد فلسطین گفت: اسرائیل به کرات اموال دولت فلسطین را به بهانه این‌که آنها را برای حمایت از خانواده‌های اسرا و شهدا به نوار غزه منتقل می‌کند، مصادره کرده است. تل‌آویو همچنین ردیف‌های بودجه تخصیص داده شده در بودجه تشکیلات خودگردان فلسطین برای حمایت از شهدا، مجروحان و اسرا را بلوکه کرده است و این در شرایطی که این اموال حق مردم فلسطین است. در نتیجه معتقدم کابینه اسرائیل و به ویژه کابینه امنیتی این رژیم هم اکنون به این روش در حال انتقام گرفتن از ملت فلسطین پس از شکست در عملیات طوفان الاقصی و آزادی اسرای صهیونیست دربند مقاومت است.

«عصام بکر»؛ سخنگوی نیروهای ملی فلسطین نیز بر این باور است که اکنون که رژیم اشغالگر توافقات و پروتکل‌های اقتصادی پاریس را نقض می‌کند، ما هم باید اجرای آن را متوقف کنیم و تعهدی نسبت به اجرای آن نداشته باشیم و اجازه ندهیم این رژیم به بازارهای ما تعدی و تعرض کند.

 

 

تا پیش از آغاز کارزارهای تحریم و بایکوت کالاهای ساخت سرزمین‌های اشغالی و شرکت‌های بین المللی حامی این رژیم، بازار فلسطین دومین بازار محصولات صهیونیستی در حوزه مواد غذایی و مصرفی بود و صادرات سالیانه این رژیم به تشکیلات خودگردان فلسطین به حدود 5 میلیارد دلار می‌رسید، اما به نظر می‌رسد در ماه های اخیر در نتیجه عملکرد موفق کمپین‌های بایکوت و تحریم محصولات اسرائیلی، ضربه بزرگی به اقتصاد این رژیم وارد شده است.

انتهای پیام/