تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3750607
شناسه : 3750607
تاریخ :
والیبال به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارد/ «لی» رزومه بالایی ندارد اقتصاد ایران: سرمربی سابق تیم ملی والیبال بانوان گفت: والیبال بانوان پتانسیل‌های خوبی دارد و فقط به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز داریم و به نظرم انتخاب «لی» برای نظارت روی همه تیم‌ها تصمیم درستی نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

میترا شعبانیان سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران در مورد انتخاب «لی دو هی» و عملکرد تیم ملی والیبال ایران در لیگ آسیایی مرکزی و کسب عنوان سومی با این مربی به خبرنگار مهر گفت: تصمیم فدراسیون مبنی بر اینکه یک مربی از شرق آسیا به والیبال ایران بیاید فکر خوبی بوده ولی مهم این است که آن مربی تجربه کاری‌اش تا چه اندازه است و در چه سطحی کار کرده است. مهم است که یک سرمربی در چه تیمی بوده و با چه تیم‌هایی به عنوان قهرمانی رسیده است.

وی گفت: من رزومه خانم «لی» را دیدم، او در سال ۲۰۱۳ فقط کمک مربی تیم ملی زنان کره بوده و بعد از آن هم در باشگاه کار کرده است. او قرار است والیبال سبک آسیایی را در ایران آموزش دهد و این اتفاق خوبی است، ولی به نظرم این مربی باید در رده‌های پایه یعنی زیر ۱۶ سال یا زیر ۱۸ سال که البته به نظرم زیر ۱۶ سال بهتر است کار کند؛ بعد از آن اگر خوب کار کرد و عملکرد قابل قبولی داشت هدایت رده بزرگسالان را به او بسپارند.

مربی سابق تیم ملی والیبال بانوان گفت: من خیلی موافق این نیستم که فدراسیون تمامی رده‌های سنی را به این مربی بدهد، به اعتقاد من این عملی نیست و نوعی سرباز کردن از مسئولیت است. من به وضعیت والیبال بانوان اشراف دارم چون خودم دارم کار می‌کنم و از خیلی از نقاط ایران شاگرد دارم. می‌دانم همه خانواده‌ها دلسوزانه وقت می‌گذارند و بچه‌هایشان را به مسیرهای دور می‌آوردند که در این رشته فعالیت کنند. مربیانی در استان‌ها داریم که خیلی زحمت می‌کشند. بنابراین در والیبال بانوان ما پتانسیل‌های خوبی داریم و فقط به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز داریم. باید از نیروهای متخصص به جا و درست استفاده شود و حتی در خود ایران هم نیروهای متخصص زیادی داریم که توانایی بالایی دارند.

شعبانیان عنوان کرد: به نظرم خانم «لی» را نمی‌توان با یک هفته تا ده روز قضاوت کرد. اصلاً ایشان هنوز هیچکس را نمی‌شناسد و من فکر کنم بازیکنان هم به او معرفی شدند و حتی خودش فرصت استعدادیابی هم نداشته است. با حضور در مسابقاتی که سطح آن خیلی پایین بوده نمی‌توانیم عملکرد تیم ملی را بسنجیم. در این مسابقات تیم‌هایی بودن که از نظر فنی در سطح بسیار پایینی بودند. من مسابقات آسیا زیادی رفتم اصلاً تیم نپال را تا به حال ندیدم. تیم‌های مثل سریلانکا یا هند همیشه بودند اما جزو تیم‌های خیلی ضعیف آسیا بودند. ما همیشه هم هند و استرالیا را در رده‌های مختلف شکست می‌دادیم و نمی‌توانیم بگویم بازیکنان ما نتیجه خوبی برای والیبال به دست آوردند.

وی تأکید کرد: البته من به هیچ عنوان قصد ندارم زحمات بازیکنان را خدایی نکرده کم ارزش تلقی کنم یا به آن بی‌احترامی کنم. آن‌ها بازیکن هستند و با توجه به تفکرات سرمربی و فدراسیون به این مسابقات اعزام می‌شوند. بحث من این است که ما زمانی می‌توانیم بگوییم والیبال ما رو به رشد است که در شرق آسیا خوب نتیجه بگیریم؛ نتایج ششمی، هفتمی یا هشتمی هیچ فرقی با هم ندارند. اگر در مسابقات سطح بالا در جمع چهار تیم قرار بگیریم آن وقت می‌توانیم بگوییم خوب نتیجه گرفتیم. اگر واقعاً استعدادیابی خوب انجام شود و اردوهای متمرکز که من بارها و بارها پیشنهاد آن را دادم برگزار شود، ما در آینده تیم خیلی خوبی خواهیم داشت.

سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران در واکنش به اینکه یکی از دلایلی که «لی» کار نظارت همه تیم‌ها را برعهده گرفته به خاطر این است که رئیس فدراسیون والیبال معتقد است همه بازیکنان باید با یک روش کار کنند، گفت: من با احترام اما این نظر را قبول ندارم به این خاطر که معتقدم کسی که والیبال یاد می‌گیرد و استعداد و فیزیک خوبی دارد زیر دست هر مربی کاربلدی که کار کند می‌تواند تابع تفکرات و برنامه‌ریزی آن مربی باشد. وقتی آقای ولاسکو یا آقای پارک کی-وون به والیبال ایران آمدند و سیستم والیبال ما را در بزرگسالان تغییر دادند آیا این تغییر سیستم مگر در رده نوجوانان رخ داد؟! ما با حضور این مربیان تغییری در سیستم رده نوجوانان نداشتیم.

شعبانیان ادامه داد: بنابراین من به عنوان مربی که ۳۰ سال است که کار می‌کنم، معتقدم سیستم والیبال را در هر رده سنی اگر به یک مربی کار بلد بسپارند می‌توانند آن را تغییر دهد. آقای پارک سبک والیبال ما رو تغییر داد. در رده بزرگسالان تمریناتی به تیم داد که باعث شد بازیکنان در دریافت و سرویس قوی شوند. کارهای زیادی در والیبال انجام دادیم که در سطح جهانی درخشیدیم. اگر هدفشان یکسان سازی است که به نظرم «لی» فقط می‌تواند در رده نونهالان و نوجوانان کار کند و باید سه سال هم کار کند. بازیکنان مطرح والیبال نباید کنار گذاشته شوند و اگر بازیکن جوان هم خوب کار کند باید با توجه به شایستگی‌هایش او را انتخاب کنند و زیر نظر یک مربی کاربلد و با تجربه آموزش ببینند که این موضوع هم امکان پذیر است.