تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3750567
شناسه : 3750567
تاریخ :
انجام مطالعات و پیشنهاد تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح معابر تهران اقتصاد ایران: مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از انجام مطالعات و پیشنهاد تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح شبکه معابر پایتخت خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، شهریار افندیزاده با اشاره به توسعه متوازن شبکه حمل و نقل همگانی و شبکه معابر شهری به عنوان راه‌حل مناسبی برای کاهش ترافیک گفت: رفع گره‌های کور ترافیکی شهر تهران علاوه بر این‌که باعث بهبود تردد وسایل نقلیه شخصی می‌شود، در بهبود تردد وسایل حمل و نقل همگانی تاثیر به سزایی دارد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با تاکید بر مطالعات جامع شبکه معابر به عنوان یکی از محورهای طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران افزود: زمان تاخیر در شهر تهران حدود ۴۰ درصد از زمان سفر شهروندان را شامل می‌شود و آنچه مسلم است کاهش تاخیر در تقاطع‌ها علاوه بر پیشگیری از اتلاف وقت، باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش شاخص‌های آلودگی هوا می‌شود.

افندیزاده همچنین افزود: در این مطالعه پس از بررسی طرح تفصیلی شهرسازی تهران، پیشنهادهای مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، سازمان فنی و عمرانی، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و طرح سابق جامع حمل و نقل، پتانسیل ساخت تعداد ۱۱۱ تقاطع غیر همسطح در سطح شهر تهران با توجه به اولویت ایجاد دسترسی‌های مناسب برای تردد وسایل حمل و نقل همگانی، توسعه حداقلی و متوازن شبکه معابر شهر تهران، رفع گره‌های کور ترافیکی، توجه به مناطق حاشیه‌ای و ایجاد دسترسی های مناسب به عنوان دروازه‌های ورودی شهر تهران، بررسی هزینه و فایده احداث یا تکمیل تقاطع غیر همسطح، رعایت سلسله مراتب عملکردی شبکه معابر شناسایی شد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت: تمامی تقاطع‌های پیشنهادی در مدل کلان‌نگر شهر تهران مدل‌سازی و ارزیابی شده و پس از بررسی‌های انجام شده، در نهایت ۵۱ تقاطع غیر همسطح برای احداث یا تکمیل در سطح شهر تهران تا افق سال ۱۴۰۸ پیشنهاد شدند که بهبود شاخص‌های حمل و نقل و ترافیک شهر تهران بیشینه و ساخت این تقاطع‌های غیر همسطح، تاخیر در شبکه معابر شهر تهران تا حد قابل توجهی کاهش یافت.

افندیزاده با اعلام اینکه مناطق حاشیه‌ای ۱۸ و ۲۲ به ترتیب با ۱۵ و ۱۱ درصد بیشترین سهم را از تعداد تقاطع‌های غیرهمسطح دارند گفت: منطقه ۱۸ با اتصال به محورهای اسلامشهر و جاده ساوه، با تردد بالای وسایل‌نقلیه سنگین و حمل بار است و ایجاد دسترس‌های مناسب در بزرگراه‌های این منطقه تعداد گره‌های ترافیکی ورودی شهر تهران را کاهش می‌دهد و همچنین منطقه ۲۲ نیز دروازه غربی شهر تهران محسوب شده و اصولاً منطقه نوسازی است که جاذب جمعیت است و تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح آن با توجه به عدم تکمیل شبکه معابر فعلی ضروری به‌نظر می‌رسد و مناطق ۶ و ۱۶ نیز با اختصاص ۹ درصد از تعداد تقاطع‌های غیرهمسطح در رتبه بعدی قرار دارند.

گفتنی است به منظور سهولت در حرکت قطار سبک شهری و اتوبوس تندرو که در طرح جامع حمل و نقل پیشنهاد شده‌اند، برخی تقاطع‌ها از نظر چراغ‌دار بودن و اولویت عبور ناوگان حمل و نقل همگانی در مسیر این خطوط بازنگری شده که در صورت تامین منابع مالی و تکمیل تقاطع‌های فوق در کنار توسعه حمل و نقل عمومی و همکاری شهروندان در تغییر شیوه سفر از خودرو شخصی به حمل و نقل عمومی، شاهد ترافیک روان و کاهش آلودگی هوا در شهر تهران خواهیم بود.