تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3750486
شناسه : 3750486
تاریخ :
کاهش تنوع مانع افت ۵۰‌درصدی سود نشد! اقتصاد ایران: سود استلانتیس در نیمه اول سال جاری تقریبا نصف شده و مدیرعامل این شرکت از احتمال تعطیلی برندهای ضررده صحبت کرده است.آمارهای فروش سال ۲۰۲۴ نشان از اوضاع نامساعد استلانتیس دارند اما خبرهای بد برای این گروه خودروسازی چندملیتی به همین‌جا ختم نمی‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سود خالص این شرکت در شش‌ماه اول سال ۲۰۲۴ با کاهش ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۶.۰۷ میلیارد دلار و درآمد این گروه بزرگ خودروسازی با کاهش ۶.۱۸ میلیارد دلاری، به ۹.۲۲میلیارد دلار رسیده که البته انتشار این خبر باعث کاهش ۸.۵درصدی ارزش سهام استلانتیس شده است.

آمریکا؛ پاشنه آشیل

کارلوس تاوارس، مدیرعامل شرکت دلیل اصلی این شرایط را عملکرد استلانتیس در ایالات‌متحده می‌داند یعنی جایی که با وجود رشد کلی بازار خودرو، فروش این شرکت ۱۶درصد کاهش پیدا کرده است. تاوارس هشدار داده است وقتی حرف از برندهای ضررده می‌شود، احساسات جایی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: « اگر آن‌ها سود نداشته باشند، این برندها را تعطیل خواهیم کرد. نمی‌توانیم برندهایی داشته باشیم که پول در نمی‌آورند.»

به گزارش رویترز، صحبت‌های مدیرعامل استلانتیس با خبرنگاران گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرده است مبنی‌بر اینکه برندهای لانچیا، دی‌اس و مازراتی همگی می‌توانند در خطر تعطیلی باشند، اماتاوارس اما قبول نکرد .

اقدامات سختگیرانه استلانتیس برای کاهش هزینه‌ها عامل مشکلات این شرکت هستند ولی سعی کرد با نگاه به آینده، چشم‌انداز مثبتی ارائه دهد.

وی ادمه داد:«درحالی‌که اقدامات اصلاحی برای رسیدگی به این مشکلات موردنیاز بود و در حال انجام است، ما برنامه هیجان‌انگیز عرضه سریع محصولات جدید را با ۲۰ خودرو جدیدی که امسال به بازار عرضه می‌شوند، آغاز کردیم و این کار فرصت‌های بزرگ‌تری را برای ما به ارمغان می‌آورد.»

لانچیا اپسیلون در اروپا و رم ۱۵۰۰ جدید با موتور هوریکین در آمریکا ازجمله خودروهای جدیدی هستند که می‌توانند اعداد و ارقام استلانتیس در نیمه‌دوم سال را بهبود ببخشند. این شرکت همچنین کاهش قیمت را هم برای رقابتی‌تر کردن محصولات خود در نظر خواهد گرفت. بااین‌حال، تاوارس گفت رهایی از این وضعیت کار آسانی نخواهد بود: «کارهای قابل‌توجهی باید انجام دهیم، به‌خصوص در آمریکای‌شمالی تا پتانسیل بلندمدت خود را به حداکثر برسانیم.»

استراتژی تنوع در برقی‌سازی

درحالی‌که تعداد خودروهای الکتریکی استلانتیس به ۲۲ مدل مختلف می‌رسد، فروش همه این خودروها در نیمه اول امسال در آلمان زیر ۱۲ هزار دستگاه بوده است.

استلانتیس طیف گسترده‌ای از خودروهای الکتریکی را به بازار عرضه می‌کند و همواره در حال افزودن به این تعداد است به‌گونه‌ای که به‌تازگی فیات گرند پاندا، لانچیا اپسیلون، آلفارومئو جونیور و پژو E-5008 به خانواده بزرگ خودروهای الکتریکی این شرکت اضافه شده‌اند؛ اما شرایط فروش این خودروها چگونه است و کدام‌یک محبوبیت بیشتری دارند؛ برای بررسی اجمالی این موضوع، نگاه دقیقی به آمار فروش استلانتیس در آلمان داشته‌ایم.

این شرکت در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ در آلمان مجموعا کمتر از ۱۸۹هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که از این تعداد تنها ۱۱,۵۸۰دستگاه الکتریکی بوده؛ یعنی سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش استلانتیس رقم بسیار اندک ۶.۱درصد بوده، این در حالی است که در کل بازار آلمان سهم خودروهای الکتریکی ۱۲.۵درصد یعنی دوبرابر بیشتر است؛ بنابراین، استلانتیس هرگز در بخش خودروهای الکتریکی فروش بالایی ندارد.

برای مقایسه، سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش ب‌ام‌و به ۱۶درصد رسیده است. می‌دانیم استلانتیس ۱۴ برند مختلف را در اختیار دارد اما تعداد کمی از این برندها در بازار آلمان حضور پررنگی دارند.

اوپل با حدود ۷۷هزار دستگاه، پرفروش‌ترین برند استلانتیس در آلمان محسوب می‌شود ولی فروش خودروهای الکتریکی این شرکت هم زیر ۴,۴۰۰ دستگاه بوده که به معنای سهم تنها ۵.۷درصدی است.

کورسا e با ۲,۰۷۹دستگاه بیشترین فروش را داشته و پس‌ازآن موکا e و آسترا e هرکدام با حدود ۹۰۰ دستگاه قرار گرفته‌اند. دومین برند پرفروش استلانتیس در آلمان در نیمه نخست امسال، فیات با فروش حدود ۳۵هزار دستگاه بوده که از این تعداد، حدود ۴هزار دستگاه معادل ۱۱درصد برقی بوده‌اند.

این یعنی سهم فروش خودروهای الکتریکی فیات هنوز هم از میانگین بازار آلمان کمتر است اما بااین‌حال، دو برابر از اوپل بیشتر است. دلیل این موضوع، موفقیت فیات 500e بوده که با ۳,۶۳۸ دستگاه، پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی استلانتیس محسوب می‌شود.

پژو در آلمان در نیمه‌نخست امسال کمتر از ۳۳هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که از این تعداد، کمتر از ۱,۸۰۰ دستگاه یعنی تنها ۵.۴درصد الکتریکی بوده‌اند. پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی پژو در آلمان، E-208 با فروش کمتر از ۸۰۰دستگاه بوده است.

سهم خودروهای الکتریکی از فروش سیتروئن اما خنده‌دار است. این شرکت در نیمه نخست امسال موفق به فروش ۳۱هزار دستگاه در آلمان شده که تنها حدود ۸۰۰ دستگاه آن الکتریکی بوده است و این به معنای سهم زیر ۳درصد است.

البته سیتروئن درحال‌حاضر فقط یک خودرو الکتریکی یعنی e-C4 را به بازار عرضه می‌کند و به‌زودی e-C3 هم ارائه خواهد شد که می‌تواند فروش خودروهای الکتریکی این برند فرانسوی را افزایش دهد. دیگر برندهای استلانتیس سهم اندکی از بازار آلمان دارند. به‌عنوان‌مثال، جیپ طی شش ماه تنها ۶,۴۰۰دستگاه خودرو در این کشور به فروش رسانده که حدود یک‌سوم آن متعلق به مدل اونجر بوده است.

بااین‌حال، از نسخه تمام‌الکتریکی این کراس‌اوور کوچک فقط ۵۴۰ دستگاه فروخته شده است. آلفارومئو و لانچیا هنوز خودرو الکتریکی به بازار عرضه نمی‌کنند زیرا جونیور تازه راهی بازار شده و نسل جدید اپسیلون هم تا قبل از سال ۲۰۲۵ به بازار نخواهد آمد.

دی‌اس هم هرچند مدتی است مدل الکتریکی DA3 E-Tense را عرضه می‌کند اما فروش بسیار پایینی داشته و تنها ۲۸ دستگاه در آلمان فروخته است.

مازراتی نیز طی شش‌ماه در آلمان تنها ۳۰۰ دستگاه خودرو به فروش رسانده که فقط ۱۷ دستگاه آن الکتریکی بوده است؛ بنابراین، این سوال مطرح می‌شود آیا اصلا تولید خودروهای الکتریکی توسط این برندها ارزش دارد یا خیر!