تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3750469
شناسه : 3750469
تاریخ :
قوانین عراق درباره مواد و داروهایی بر پایه مخدر سخت‌گیرانه است اقتصاد ایران: کرمانشاه- سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با هشدار به زوار، گفت: قوانین کشور عراق برای به همراه داشتن مواد مخدر و داروهایی بر پایه مخدر بسیار سخت‌گیرانه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

وحید مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به قوانین کشور عراق در خصوص مواد مخدر و داروهایی که دارای پایه مواد مخدری هستند، اظهار کرد: این قوانین بسیار سخت‌گیرانه است و مجازات‌های سنگینی برای حمل و نگهداری حتی یک گرم مواد مخدر در این کشور وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر این، حضرت آیت الله سیستانی هم فتوایی در این زمینه صادر کرده‌اند و حمل و نگهداری مواد مخدر را با تجارت این مواد مساوی دانسته‌اند که بر اهمیت موضوع افزوده است، لذا زوار عتبات عالیات بایستی نسبت به این مساله توجه کافی داشته باشند.

سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه به زوار اربعین حسینی (ع) توصیه کرد که با این پیش فرض از همه کسانی که قصد ورود به کشور عراق طی ایام اربعین را دارند، تقاضا داریم که نسبت به این مساله هشیاری کامل داشته باشند.

مرادی ادامه داد: زوار از به همراه داشتن برخی داروها شامل قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین و یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزازپام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین (b۲)، داروهای بیماری صرع و سرطان و بیماری‌هایی از این دست که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر بوده، خودداری کنند.

تشکیل پرونده قضائی برای زائر در صورت کشف مواد مخدر و داروی غیرمجاز از وی

وی تاکید کرد: بر اساس قوانین کشور عراق همراه داشتن این داروها جرم محسوب شده و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضائی تشکیل و جهت تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

مرادی تاکید کرد: علاوه بر این، حمل هر گونه ماده مخدر سنتی و صنعتی یا داروهای گیاهی شبیه به مخدر مانند شیرین بیان و قره‌قروت هم دارای عناوین مجرمانه سنگین هستند.

سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با اشاره به مجازات‌های همراه داشتن این داروها و نیز مواد مخدر، گفت: بخشی از مجازات‌ها در قوانین ایران در این زمینه در نظر گرفته شده است که از جمله آن به استناد ماده ۱۷ اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر اگر از زائری مواد مخدر یا روان‌گردان به هر میزان کشف شود ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه فرد خاطی، در مرحله اول به مدت یک تا پنج سال و در مرحله دوم نیز پنج تا ۱۵ سال از کشور ممنوع‌الخروج می‌شود.

وی اضافه کرد: در کشور عراق نیز هر کس در حوزه مواد مخدر سنتی و صنعتی اعم از خرید، فروش و مصرف دستگیر شود به مجازات یک سال حبس و تا پنج میلیون دینار جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

الزام به همراه داشتن تاییدیه پزشک برای داروهای خاص

مرادی توصیه‌هایی به زواری که قصد خروج از کشور را دارند، کرد و افزود: زواری که احتیاج به مصرف داروهای خاصی دارند، ضمن همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی، مراتب را قبل از حضور در مرزها با پزشک هماهنگ کنند و تاییدیه مربوطه را به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به استقرار دستگاه‌های بسیار پیشرفته کشف مواد مخدر و داروهای غیر مجاز در فرودگاه کشور میزبان، به زوار توصیه می‌شود حتی به مقادیر بسیار اندک هم مواد مخدر یا اقلام دارویی ممنوعه و غیر مجاز با خود حمل نکند.