تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3750361
شناسه : 3750361
تاریخ :
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران: مهم‌ترین پشتوانه ما جامعه ایثارگری است اقتصاد ایران: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه دوران اسارت بهشتی از معنویت به همراه رشد و کمال برای آزادگان بود، گفت: مهم‌ترین پشتوانه ما جامعه ایثارگری است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سعید اوحدی، با اشاره به نحوه اسارت‌شان در ۱۸ بهمن‌ماه سال ۱۳۶۱ در عملیات والفجر مقدماتی توسط رژیم بعث عراق به بیان خاطراتی از دوران اسارت در اردوگاه عراق پرداخت و گفت: دنیای اسارت از ۲ منظر قابل بررسی است، یک نگاه عمومی به جریان اسیر و اسارت وجود دارد که با این نگاه اسرا افرادی هستند که به آخر خط رسیده‌اند و روحیه افسردگی، خستگی و شاید ناامیدی دارند بخاطر فشارهایی که وجود داشت. هرچند شرایط اسارت ویژه است و این نگاه عمومی است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح‌کرد: اما نگاه دوم به برکت خون شهدا و تحولی که امام خمینی (ره) در جوان‌ها به وجود آورد و دوران طلایی دفاع مقدس؛ دوران اسارت بهشتی از معنویت برای آزادگان به همراه داشت و زندگی آزادگان سراسر پویایی، رشد و کمال بود. در دنیای اسارت با همه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، ما بیش از ۲ هزار اسیر آزاده حافظ قرآن داشتیم. سید آزادگان مرحوم ابوترابی در دوران اسارت به ۳ موضوع از جمله عبادت، ورزش و انسجام و تحصیل تاکید داشتند. خیلی از اسرا جوان‌ها و بسیجیانی بودند که در دوران دبیرستان اسیر شده بودند و از صلیب سرخ درخواست کتاب تحصیلی برای آنها می‌کردیم که با این شرایط به ادامه تحصیل پرداختند.

اوحدی در برنامه «سلام خبرنگار» با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز می‌فرمایند که آزادگان ذخایر بزرگ و عظیم انقلاب هستند و تعبیر «المالس‌های درخشان» را در مورد آزادگان به کار بردند، گفت: اسارت بهشت معنوی، بهشت از خودگذشتگی، ایثار برای دیگران، بهشت وحدت و همدلی اسرا بود. پس از آزادی از اسارت، آزادگان به سمت مرقد امام خمینی (ره) رفتند. شاید یکی از بزرگترین آرزوهای اسرا این بود که یک روزی آزاد شوند و چهره زیبای امام را ببینند. ۲ روز بعد توفیق دیدار مقام معظم رهبری را داشتیم، شعار آزادگان این بود که «این تن خسته ما، جسم شکسته ما، هدیه به رهبر ماست». آن انقلاب درونی که آزادگان را بی‌قرار کرده بود این دیدار با مقام معظم رهبری، آزادگان را بسیار آرامش داد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در مورد آزادگان و ایثارگران نگاه بسیار راهبردی و استراتژی دارند و در عمل نیز ثابت کردند. اگر امروز سوال کنند که سخت‌ترین دوران انقلاب ایران چه دورانی بوده، همه به سال‌های دفاع مقدس اشاره خواهند کرد. در شرایطی که منازل را بمباران کردند، فرزندان ما را به اسارت گرفتند، رژیم بعث عراق جوانان این مملکت را به شهادت رساند، ما جانبازان نخاعی و قطع عضو را داریم. این شرایط را جامعه ایثارگری مدیریت کرد و پیشرفته‌ترین اتفاقات علمی توسط ایثارگران در دوران جنگ تحمیلی اتفاق افتاد که باید این را به عنوان یک سرمایه بزرگ و پشتوانه بزرگ حفظ و هم استفاده کرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد برنامه تحولی در بنیاد برای ارائه خدمت به جامعه ایثارگری گفت: امیدواریم بتوانیم آنگونه که شایسته است زمینه را برای خدمت به ایثارگران فراهم کنیم. مهمترین رسالت بنیاد شهید و امور ایثارگران ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است فرهنگی که هشت سال دوران جنگ را مدیریت کرد و این فرهنگ بود که اسرای ما را تبدیل به ذخایر انقلاب و آنان را تبدیل به الماس‌های درخشان کرد، همان فرهنگی که جانبازان عزیز ما را مقاوم و استوار نگه داشته است و همان فرهنگی که در خانواده معزز شهدا، شهدای مدافع حرم، شهدای امنیت و شهدای خدمت مطرح است که باید این فرهنگ توسعه پیدا کند.

اوحدی گفت: بعد از گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی هنوز برخی از مواردی که در قانون جامع ایثارگران آمده است، اجرا نشده است. یکی از تأکیدهای جدی ما این موضوع است. سن خانواده شهدا و جانبازان افزایش یافته است، دردهای نهفته جانبازان بیشتر می‌شود و شرایط سختی دارند و همچنین آلام و آثار ناشی از اسارت در آزادگان بیشتر بروز پیدا می‌کند و باید چاره‌اندیشی شود. لذا موضوع درمان و رسیدگی به مشکلات درمانی ایثارگران از اولویت‌های اصلی برنامه ما است که تلاش ویژه‌ای را خواهیم کرد.

اوحدی با اشاره به احیای مجدد معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، اظهار داشت: برخی خانواده‌های ایثارگران مشکلات جدی در زمینه درمانی دارند. بیمه دی مجدد فعال خواهد شد تا کار سامان‌دهی درمان این عزیزان و موضوع بهداشت و درمان در مسیر اصلی خود قرار بگیرد. موضوع بعدی و جدی، اشتغال جامعه ایثارگری است، زیبنده نیست با گذشت بیش از سال‌ها از جنگ تحمیلی شاهد مشکلاتی در این زمینه باشیم و این موضوع را جدی پیگیری خواهیم کرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح‌کرد: رئیس جمهور پزشکیان و معاون ایشان عارف، تاکید جدی به موضوع ایثارگران و خدمت به جامعه ایثارگری دارند. رئیس جمهور در گذشته ۶۰۰ خانه بهداشت سلامت به نام ۶۰۰ شهید نام‌گذاری کردند. مسکن جامعه ایثارگری نیز از برنامه‌های مهم ما است.

یک اقدامی را از دوره قبل با عنوان نهضت مسکن جامعه ایثارگری شروع کردیم. مردم ما این حق را برای ایثارگرانی که پیکر خود را تقدیم کردند تا از خاک کشور دفاع کنند، قائل هستند که سرپناهی داشته باشند. امیدوارم با همکاران عزیز در دولت این موضوع را به یک سامان‌دهی برسانیم.

مهندس اوحدی با اشاره به «سند ملی و جامع مقاومت، ایثار و شهادت»، گفت: با همکاری ستاد فرماندهی نیروهای مسلح و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس این سند تهیه و به تصویب رسید. در آن سند مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و وظایف دستگاه‌ها تعریف شده است البته در احکام برنامه توسعه هفتم و قانون بودجه هم وظایفی برای دستگاه‌ها در قالب بودجه‌های آنان در زمینه توسعه فرهنگ ایثار و شهادت مشخص شده است. امیدواریم اقدامات ارزشمندی با همکاری همه دستگاه‌ها برای آنچه که تا به امروز پشتوانه و تداوم این انقلاب و عامل اقتدار و رشد آن بوده، داشته باشیم. فراموش نکنیم آنچه امروز در حوزه محور مقاومت می‌بینیم، ثمره این فرهنگی بود که در دوران طلایی جنگ شکل گرفت. اگر امروز می‌بینیم که رژیم اشغالگر صهیونیستی در سخت‌ترین شرایط خود قرار گرفته و حیثیت خود را در مجامع حقوق بین‌الملل از دست داده است و اگر می‌بینیم محور مقاومت با عزت در مقابل جنایات ناجوانمردانه رژیم صهیونیست مقاومت می‌کند به برکت فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت است.

معاون رئیس جمهور در مورد نحوه ارتباط جامعه ایثارگری با بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: درهای بنیاد به روی همه ایثارگران باز است. مجموعه‌ای را در بنیاد برای ارتباط با ایثارگران داریم. همکاران ما با احترام و سعه صدر و با رویکرد تکریم این عزیزان مشغول خدمت هستند و لازم باشد خود بنده نیز ورود پیدا می‌کنم. سفرهای استانی فرصت بسیار خوبی است که از نزدیک با مسائل استانی آشنا شویم. البته تاکید می‌کنم مهمترین دغدغه مدیران استانی نیز خدمت به جامعه ایثارگری است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) که بنیاد افضل نهادها است، زیرا شهدا و ایثارگران افضل انسان‌ها هستند، گفت: خدمت به جامعه ایثارگری در رأس خدمت‌هاست. امیدواریم با توجه به رویکرد رئیس جمهور شاهد تحول جدی در بنیاد باشیم. افتخار می‌کنیم در خدمت ایثارگران عزیز باشیم. مهم‌ترین پشتوانه ما جامعه ایثارگری و تشکل‌های ایثارگری هستند. امروز این عزیزان به مدارج عالی علمی رسیده‌اند که دست نیاز به سوی این عزیزان دراز می‌کنیم تا در همه اولویت‌هایی که مطرح شد به ما کمک کنند. تشکل‌های ایثارگری پل ارتباطی استوار بین بنیاد و جامعه ایثارگری برای عبور از موانع و مشکلات هستند.

مهندس اوحدی با اشاره به بزرگداشت آزاده سرافراز شهید «حسین لشگری» که ۱۸ سال در اسارت بودند، گفت: آزاده سرافراز شهید لشگری اسوه مقاومت و پرچمدار دفاع از ارزش‌های اسلامی بود و بعد از آزادی هم با چهره استوار پیام مقاومت را به همراه داشت. بزرگداشت «شهدای غریب در اسارت» را در برنامه داریم. بیش از هزار شهید غریب در اسارت داریم که در دامن خانواده‌های ایثارگری پرورش یافتند و تربیت شدند.