تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3750284
شناسه : 3750284
تاریخ :
خلبان جانباز، نشان عالی رادیو گرفت اقتصاد ایران: نشان عالی رادیو نمایش به خلبان علیرضا علیرضایی اهدا شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با فرا رسیدن سالروز ورود آزادگان به وطن، مراسم رونمایی از سریال رادیویی «پرواز سرنوشت» با حضور سرلشگر جانباز علیرضا علیرضایی خلبان آزاده کشورمان، برگزار و نشان عالی اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش به او اهدا شد.

خلبان علیرضا علیرضایی در نهم آبان سال 1332 در روستایی از توابع شهرستان گلپایگان به دنیا آمد. مهرماه 1351 وارد نیروی هوایی شد و در دی ماه 1353 برای گذراندن دوره خلبانی به مدت 2 سال به آمریکا رفت؛ سال 1355 برای خدمت به ایران بازگشت و در مهر ماه سال 1359 به اسارت نیروهای عراقی درآمد. وی دوران اسارتش را به مدت 10 سال در زندان‌های استخبارات، ابوغریب و الرشید سپری کرد و سرانجام در شهریور 1369 آزاد شد.

در مراسم رونمایی از سریال رادیویی «پرواز سرنوشت» که براساس زندگی خلبان علیرضایی در رادیو نمایش تولید شده است، محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش، مهدی طهماسبی مدیر تولید و تأمین اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش، سعیده فرضی کارگردان سریال «پرواز سرنوشت»، ژاله محمدعلی تهیه کننده، شهریار حمزیان بازیگر نقش خلبان علیرضایی و سایر مدیران و هنرمندان این نمایش رادیویی حضور داشتند.

محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش ضمن خیر مقدم در ابتدای این مراسم گفت: آزادگی مقام صبر و رضا و یک مرتبه بلند عارفانه و انسانی است. قهرمانان واقعی سرزمین ما آزادگانی هستند که با تحمل سخت‌ترین مصائب، چون سرو راست قامت و بی تعلق ایستادند و بهترین سال های عمر خود را به پای ارزش های والای اخلاقی نثار کردند. سینما و رسانه‌های غرب پر از قهرمانان پوشالی است، حال آن که ما با وجود چنین قهرمانانی از جنس واقعیت، گنجینه‌های ارزشمندی برای فعالیت هنری و رسانه‌ای در اختیار داریم و باید دِین خود را به آنان ادا کنیم.

در ادامه سرلشگر خلبان جانباز علیرضا علیرضایی افزود: من سال 51 استخدام شدم و تمام آنچه که آموزش دیدم برای دفاع از کشور و خاکمان بود، حملاتی که در آغاز جنگ اتفاق افتاد باعث شد تا ما با آمادگی کامل از کشورمان دفاع و جانمان را برای آن فدا کنیم.

خلبان آزاده کشورمان ادامه داد: شرایط جنگ بسیار متفاوت تر از آن چیزی بود که آموزش دیده بودیم. هدف‌های ما قبل از اینکه پرواز کنیم شناسایی می‌شد اما متاسفانه اطلاع دقیقی از محدوده مورد نظر نداشتیم و این بزرگترین مشکلی بود که وجود داشت. از طرفی کمبود قطعات و تجهیزات مهم مثل لاستیک و باتری هواپیما شرایط را سخت‌تر می‌کرد.

سرلشگر علیرضایی گفت: من پنجم مهر ماه 59 اسیر شدم، در دوران آموزشی به ما یاد داده بودند که وقتی اسیر شدیم غیر از معرفی و شماره پرسنلی چیز دیگری به دشمن نگوییم.

وی بیان کرد: در سال اول اسارت، فشار عصبی باعث شد پاهایم فلج شود و این قضیه تا یک سال و نیم ادامه پیدا کرد تا اینکه به فکر این افتادم اگر جنگ تمام شود چگونه با پای فلج نزد خانواده‌ام برگردم، این شد که با دستم مرتب پاهایم را ماساژ می‌دادم که خون در آن‌ها جریان پیدا کند و خدا را شکر تا حدی بهتر شدم اما هنوز آن حالت بی حسی را دارم.

علیرضایی ادامه داد: در روزهای اسارت سعی کردم برای خودم سرگرمی ایجاد کنم، با میخ فولادی به قاشق می‌کوبیدم و سوراخش می‌کردم و بعد روی اسکلت سیمانی تیزش می‌کردم تا با آن سوزن خیاطی درست کنم بعد با کارتن‌های سیگار و هسته خرما و نخ حوله، کاردستی درست می‌کردم. در زندان ابوغریب، بی آنکه عراقی‌ها متوجه شوند، یک رادیو برداشتیم و ساعت دوازده شب اخبار را گوش می‌دادیم، چون دسترسی اسرا به رادیو از نان شب هم واجب‌تر بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه مدت طول کشید تا خانواده از زنده ماندن او مطمئن شوند، گفت: در اخبار غیررسمی، خانواده از زنده ماندن ما خبر داشتند اما به صورت رسمی، زمانی مطمئن شدند که از مرز رد شدیم یعنی 10 سال طول کشید تا همسرم حشمت سجادی از زنده ماندنم باخبر شود، بعد از بازگشتم به خانه، شرایط طوری بود که وقتی از خانه بیرون می‌رفتم تا زمانی که برگردم، همسرم پشت در ورودی منتظر می‌ماند تا از در بیایم، دل نگرانی تمام آن 10 سال همچنان با او همراه است.

سرلشگر علیرضایی ادامه داد: با آنکه بعد از آزادی، امکانات رفاهی آنچنانی نداشتیم تا از آن استفاده کنیم، اما به دنبال امتیاز نبودم، من ویزای اقامت کانادا را دارم اما برایم ثقیل است آنجا گردن کج کنم. این روزها درخواستی جز این ندارم که مشکلات جوانان وطن حل شود چرا که آنها آینده ساز کشور هستند.

وی در پایان گفت: در زمان جنگ خلبان‌ها سخت‌ترین وظیفه را در مقابل حملات دشمن بر عهده داشتند و قهرمانان بسیاری در بین آنها وجود دارد که امیدوارم رسانه‌ها به زندگی آنها بپردازند.

در ادامه شهریار حمزیان که در سریال «پرواز سرنوشت» نقش سرلشگر خلبان علیرضا علیرضایی را بر عهده دارد، یادآور شد: تمامی دوستانم در این سریال زحمت بسیاری کشیدند. آنقدر بازی در نقش او سخت بود که با خود فکر می‌کردم این 10 سال تا چه اندازه برای قهرمان ما جانفرسا بوده است.

همچنین سعیده فرضی کارگردان این نمایش رادیویی افزود: واقعا سخت بود تمام آن رنج‌های 10 ساله را در 15 قسمت نشان دهیم و به بخش‌های مهمی از این زندگی پرداختیم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

در پایان مراسم و در جمع هنرمندان و مدیران شبکه رادیویی نمایش، نشان عالی همای سعادت اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش به سرلشگر علیرضا علیرضایی تقدیم شد، همچنین شهریار حمزیان بازیگر نقش این شخصیت نیز به نمایندگی از هنرمندان این مجموعه، نشان همای سعادت را دریافت کرد.

سریال رادیویی «پرواز سرنوشت» به نویسندگی جعفر غلامپور، کارگردانی سعیده فرضی، تهیه کنندگی ژاله محمدعلی، افکتوری محمدرضا قبادی‌فر و صدابرداری محمدرضا محتشمی تولید شده است.

معصومه عزیزمحمدی، با هنرمندی شهریارحمزیان، شیما جان قربان، بیوک میرزایی، میرطاهر مظلومی، رامین پورایمان، قربان نجفی، محسن بهرامی، بهرام سروری نژاد، مهدی نمینی مقدم، نورالدین جوادیان، بهادر ابراهیمی، علی اصغر دریایی، عبدالعلی کمالی، کرامت رودساز، سینا نیکوکار، مجتبی طباطبایی، محمد شریفی مقدم، امیر زنده دلان، محمد سعید سلطانی، احمد لشینی، حمید یزدانی، عباس توفیقی، امیر فرحان نیا، فرشید صمدی پور، ماکان رضایی پور، سیما خوش چشم، فریبا طاهری، دانیال ابراهیمی، شیما اسدی، فریبا بکلو و امیر ارسلان گویندگی این نمایش را بر عهده دارند.

این اثر از 27 مرداد ساعت 1:30 بامداد روی آنتن رادیو نمایش می رود و ساعت 7 صبح و 14:30 دقیقه تکرار آن است.

انتهای پیام/