تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3750248
شناسه : 3750248
تاریخ :
تیک‌تاک در دادگاه ادعاهای آمریکا درباره ارتباط با چین را به‌چالش کشید اقتصاد ایران: تیک‌تاک در دادگاه تجدید نظر، ادعای ایالات متحده درباره‌ی ارتباطش با چین را رد کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

روز پنج‌شنبه در دادگاه تجدید نظر فدرال، شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک گفت که وزارت دادگستری ایالات‌متحده، درباره‌ی روابط این برنامه با دولت چین اشتباه می‌کند و از دادگاه خواست که قانون فروش تیک‌تاک را لغو کند؛ به‌موجب این قانون شرکت بایت‌دنس (مالک تیک‌تاک) باید نهایتاً در یک سال آینده این شبکه‌ی اجتماعی را به شرکتی دیگر بفروشد. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، تیک‌تاک در آمریکا فیلتر خواهد شد.

تیک‌تاک برای لغو لایحه‌ی «ممنوعیت یا فروش تیک‌تاک»، که توسط جوبایدن امضاء شد، از وزارت دادگستری آمریکا شکایت کرد و گفت این نهاد مرتکب اشتباهات جدی در این پرونده شده است. ماه گذشته وکلای این وزارتخانه مدعی شدند که تیک‌تاک به دولت چین اجازه داده است داده‌های کاربران آمریکایی را ببیند و از این طریق امنیت ملی آمریکا را به‌خطر انداخته است.

تیک‌تاک روز پنج‌شنبه اعلام کرد، داده‌های کاربران ایالات‌متحده روی سرورهای ابری شرکت آمریکایی اوراکل ذخیره می‌شود و بی‌شک هرگونه تصمیم برای نشر یا بازبینی محتواهای کاربران آمریکایی در ایالات‌متحده گرفته می‌شود.

لایحه‌ی «ممنوعیت یا فروش تیک‌تاک» ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت) امضاء شد و به بایت‌دنس مهلت داد تا ۱۹ ژانویه (۳۰ دی) تیک‌تاک را بفروشد؛ کاخ سفید می‌گوید به دلایل امنیت ملی، مالکیت چینی‌ها بر تیک‌تاک باید پایان یابد، اما این برنامه فیلتر نشود. ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) دادگاه استیناف درباره‌ی چالش قانونی این شبکه‌ی اجتماعی برگزار خواهد شد و درنهایت سرنوشت تیک‌تاک در هفته‌های پایانی منتهی‌به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعیین می‌شود.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا به تیک‌تاک پیوست و گفت که هرگز از ممنوعیت تیک‌تاک حمایت نخواهد کرد. در مقابل کاملا هریس نامزد حزب دموکرات نیز به تاک‌تیک پیوست و گفت به‌عنوان بخشی از استراتژی مبارزات انتخاباتی خود از این شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کند.

مقالات مرتبط
  • فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد
  • تیک‌تاک با استناد به قانون اساسی آمریکا می‌خواهد از فیلترشدن در آن کشور بگریزد

تیک‌تاک در مقام دفاع در برابر لایحه‌ی «ممنوعیت یا فروش تیک‌تاک» استدلال کرد که این قانون حق آزادی بیان را از شرکت سلب می‌کند و گفت: «براساس منطق دولت [آمریکا]، یک روزنامه‌ی آمریکایی، مانند رویترز، که محتوای نشریه‌ای خارجی را منتشر می‌کند حمایت قانون اساسی آمریکا را ندارد.»

درنهایت به‌دلیل نگرانی قانون‌گذاران آمریکایی مبنی‌بر دسترسی چین به داده‌های کاربران آمریکایی و جاسوسی از آن‌ها، تنها چند هفته پس از امضای لایحه‌ی «ممنوعیت یا فروش تیک‌تاک» توسط جوبایدن، کنگره آن را به تصویب رساند. این لایحه‌ موجب حذف این اپلیکیش از فروشگاه‌هایی مانند اپ‌استور اپل و پلی‌استور گوگل می‌شود، مگر این‌که این شبکه‌ی اجتماعی توسط بایت‌دنس فروخته شود.