تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3750245
شناسه : 3750245
تاریخ :
زیارت اربعین؛ مقدمه تقویت جبهه مبارزه با استکبار جهانی اقتصاد ایران: ساری-زیارت اربعین، مقدمه بالفعل کردن قابلیت ها، انگیزه ها و قوای بالقوه ای است که موجب تقویت جبهه مبارزه با استکبار جهانی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- هادی ابراهیمی: زیارت اربعین، مقدمه بالفعل کردن قابلیت‌ها، انگیزه‌ها و قوای بالقوه ای است که موجب تقویت جبهه مبارزه با استکبار جهانی است و اگر منجر به حمایت از غزه و فلسطین نشود مثل حج بی برائت از مشرکین پشیزی ارزش ندارد.

در فرهنگ و آداب و رسوم ملت‌ها و قومیت‌ها و مکاتب و مذاهب و حتی فرقه‌های کوچک با عقاید و ایدئولوژی‌های مختلف، مراسم و مناسک و مناسبت‌های متعددی وجود دارد که هر کدام به منظور تحقق هدف یا اهدافی، در چرخه تکرارها و سالگردها قرار گرفته و گرامیداشت آنها با اصرار و تعصب و هر بار با شکوه تر از دفعات قبل برگزار می‌شود و تا تحقق هدف و حتی پس از آن همچنان استمرار می‌یابد.

این سنت‌ها و مناسبت‌ها دارای رسالت‌های بنیادین جهت تحکیم، تثبیت و تبلیغ و ترویج قطعاتی از یک پازل فرهنگی، اعتقادی و تاریخی هستند و نباید از کنارشان با بی تفاوتی و عادی انگاری گذر کرد چون‌که انحرافی‌ترین نگاه اتکاء به قالب‌های شکلی و بی اعتنایی به محتوا و فلسفه پیدایش اینگونه مناسبت هاست.

مسلمان‌ها و از جمله شیعیان نیز دارای مناسبت‌ها و مناسک و مراسم‌های متعددی هستند که بار سنگینی از رسالت‌های اعتقادی را به دوش کشیده و طبعاً پس از ورود و خروج از این مناسبت‌ها ما باید شاهد تحولات شگرف در باورها و رویکردها و نیز تغییرات رفتاری و گفتاری مخاطبان و مشارکت کنندگان در آن راستا باشیم و اگر اتفاق و تحول جدیدی به وجود نیاید، قطعاً ما متهم به سطحی نگری و شکلی گرایی و پوسته نوازی به جای هسته پردازی خواهیم بود.

زیارت اربعین مهمترین مناسبت شیعیان

یکی از مهمترین مناسبت‌های شیعیان که اتفاقاً یکی از نشانه‌های مؤمن نیز محسوب می‌شود، زیارت اربعین است که برای رساندن دوباره کسانی که از مبدأ عاشورا و نهضت و فرهنگ قیام حسینی فاصله می‌گیرند، به کانون اندیشه‌های حسینی هر ساله انجام می‌شود و نکته جالب اینجاست که حتی زندگی و منش زینبی هم باید به حسین (ع) ختم شود!

یادمان باشد که طبق قاعده غزل حافظ که فرمود: «مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد / نقش هر نغمه که زد راه به جایی دارد»، ما باید فلسفه پدیداری و استمرار هر پدیده را دانسته و ارزیابی ما بر اساس میزان تحقق همان فلسفه متصوره انجام پذیرد!

حضرت زینب (س) به عنوان بنیانگذار زیارت اربعین، هر جا و در هر شرایطی، عاشورایی و حسینی است و حسین حسین ایشان، لقلقه زبان نیست، بلکه انطباق کامل این ذکر با عقاید اوست و کاملاً جدی، قاطع، مصمم و باورمند رفتار می‌کند و به همین خاطر وقتی پای اعتقادات به میان می‌آید، جای هیچ‌گونه تساهل و تسامح نیست.

خروجی اسارت جانکاه آل الله در کوفه و شام، همین زیارت اربعین است که در اصل رجعتی به عاشورا به انگیزه گرامی داشت مجموعه اتفاقات و معارف منتسب به عاشوراست تا دوباره و همواره به عالم فریاد شود که هیچ روزی مثل عاشورا نیست. لا یوم کیومک یا اباعبدالله!.

زیارت اربعین مثل آیه استرجاع است که مولوی به زیبایی آن را ترجمه شعری می‌کند: هر کسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش. یعنی هر کجا که هستی، مقصدت باید به مبدأیی باشد که از آن فاصله گرفته‌ای، پس اربعین، زمانی واقعی است که فراتر از نگاه‌های سیاحتی و زیارت‌های ظاهری، ما را با زینب (س) همراه ساخته و به حسین (ع) و عاشورا و کربلایش برساند.

عاشورا و کربلا فراتر از یک واقعه

عاشورا و کربلا، فراتر از یک واقعه تاریخی و یک مکان جغرافیایی، فرهنگ و خاستگاه فکری و اعتقادی هستند، در زیارت اربعین، عاشورا بازخوانی می‌شود و ما دین خویش را به سید و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) ارائه می‌کنیم تا میزان تدین خویش را ارزیابی کنیم، اگر چنین است ما باید با رویکرد جهاد تبیین به اربعین نگریسته و یکبار دیگر به انگیزه معناکردن عاشورا، آنالیزوری عمل کنیم و به جای کلی گویی، به جزئیات بپردازیم: به قول شاعر نکته سنج معاصر مرحوم سهراب سپهری باید گفت: چشم‌ها را باید شست / جوری دیگر باید دید!

عاشورایی شدن را باید در جزئیات ذیل دید: بیعت گریزی از ظالمان عالم، ظلم ستیزی و ظلم نکردن، مهاجرت و مجاهدت کردن، ذلت ناپذیری و سازش گریزی، سختی پذیری در راه دین خواهی، شهامت ورزی و شجاعت پیشه گی، شرافت جویی و کرامت ورزی، حقیقت گویی و صداقت منشی، شهادت طلبی و از خودگذشتگی، راضی بودن به رضای الهی، دنیاگریزی و آخرت گرایی، و فاداری به پیمان الهی، و لایت محوری با بیعت و تبعیت، صبوری و شکیبایی در سختی‌ها، به نصرت الهی امیدوار بودن، ترس گریزی واعتماد به وعده‌های الهی، رأفت با خودی‌ها و....

اربعین سفر تفریحی نیست

عاشورایی شدن در پایان زیارت اربعین یعنی انطباق دادن عاشورای اول با شرایط امروز و استقرار در خیمه ولی امر مسلمین بنابراین باید تأکید کنم که اربعین، یک سفر تفریحی نیست، بلکه مظهر آگاهی از بایدها و نبایدها و اعلام آمادگی برای ادای تکلیف و استقرار در جبهه حق و طرف درست تاریخ است.

زیارت اربعین، عاشورا و عاشوراییان را از غربت خارج کرده و به کثرت حسینیان زمان می‌رساند تا عالمیان به وضوح دریابند که ان الحسین یجمعنا و اسلام پس از زیارت اربعین، اسلام عاشورایی است و خروجی آن، پیوستن به نهضت مقاومت اسلامی برای پاک کردن زمان و زمین از لوث وجود صهیونیست‌ها و مصداق امروزی شمرها، ابن سعدها، ابن زیادها، مروان‌ها، یزیدها، عمروعاص ها، و … بوده و خروج از غفلت‌ها و یا بی عملی هاست.

زیارت اربعین، یعنی پایان دلباختگی ها و اعتماد به غربی‌ها و پادوهای منطقه‌ای آنها و غیرت داشتن نسبت به سرنوشت همه انسان‌ها و بطور اخص در خصوص زنان و کودکان مظلوم و مقتدر غزه که در ده ماه گذشته شاهد بیش از ۴۰ هزار شهید در این منطقه کوچک هستیم.

زیارت اربعین استمرار چالش با غربی‌ها و صهیونیست‌ها و گریز از مواضع ذلت بار برخی سران کشورهای منطقه است. زیارت اربعین، تثبیت فرهنگ انتقام و تنبیه دشمن متجاوزی است که در جنگ ترکیبی، موجودیت اسلام، نظام اسلامی، تمدن اسلامی، باور اسلامی، جامعه اسلامی و جهان اسلام را هدف قرار داده است.

حواس مان باشد که استقبال از زیارت اربعین، رسالت آفرینی و مسئولیت پذیری در قبال مسائل جهان امروز و ترجیحاً جهان اسلام و ترجیحاً خط مقدم مبارزه با غاصبان قدس است. زیارت اربعین مانع تحریف و مصادره مفهومی نهضت عاشوراست، یعنی از علائم درک زیارت اربعین، احساس تنفر داشتن از دشمنان کراواتی و بظاهر جنتلمن حامی جنایتکاران صهیونیست است که متأسفانه در فضای مجازی شاهد میدان داری کسانی هستیم که ما را به دامن استکبار جهانی فرا می‌خوانند و مقاومت اربعینی ها را به سخره می‌گیرند.

اربعین به ما می‌گوید؛ شمر ۱۴۰۰ سال پیش مرد، سگان کودک کش اسرائیل حال وهوای غزه را عاشورایی کردند، لباس خون‌خواری حرمله را برتن کردند، نتانیاهو درنقش یزید زمان ظاهر شده است و بمب‌های سه تنی را به هوای سرهای شش ماهه به قلب غزه پرتاب می‌کند، ۱۰ هزار بیمار سرطانی به دلیل نابودی زیرساخت‌هایبهداشتی به درمان فوری خارج از باریکه غزه نیاز دارند ،۲۵ هزار مجروح وبیمار نیازمند مداوای فوری هستند، شمار شهدا به چهل هزار نفر رسیده است.

اربعین به ما می‌گوید؛ تاریخ را باید رسانه‌ها روایت کنند والا نه بازماندگان اوپنهایمر فیزیکدان آمریکایی پدر بمب اتمی جهان انگیزه‌ای برای بازنمایی آن دارند و نه جریان رسانه‌ای و سرمایه داری قدرت و ثروت، آری! غزه را باید در کربلا بازنمایی کرد، از بیمارستان های المعدانی و شفاء گرفته تا زنده زنده سوزاندن آوارگان رفح و سرهای بریده شده کودکان، ازکشتار النصیرات گرفته تا قتل عام نمازگزاران در مدرسه آوارگان التابعین… کجاست التیام؟ کجاست انتقام؟

در پایان تأکید می‌کنم که اگر زیارت اربعین، منجر به حمایت از غزه و فلسطین نشود، مثل حج بی برائت از مشرکین است که پشیزی ارزش ندارد. زیارت اربعین، مقدمه بالفعل کردن پتانسیل و انگیزه‌ها و قوای بالقوه ای است که موجب تقویت جبهه مبارزه با استکبار جهانی به رهبری آمریکاست که به تعبیر امام راحل، ما هر چه می کشیم از آمریکاست و هر چه فریاد داریم باید بر سر آمریکا بکشیم و این امر فقط با درک درست زیارت اربعین محقق می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه