تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3750184
شناسه : 3750184
تاریخ :
فعال شدن ۱۸ کانون گردوخاک در اصفهان/ الگوی گرم تابستانه ضعیف شد اقتصاد ایران: اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از کاهش کیفیت هوا در مناطق مرکزی، شرقی و شمالی به دلیل فعال شدن ۱۸ کانون گردوخاک داخلی تا اواسط هفته پیش رو خبرداد.‌

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با تضعیف الگوی گرم تابستانی از روز شنبه به تدریج دما کاهش یابد.

وی افزود: از امروز تا روز دوشنبه و با شدت بیشتر روز جمعه و یکشنبه شاهد کاهش کیفیت هوا و کاهش میدان دید به علت وزش تند باد در مناطق شمال و شرق استان و خیزش کانون‌های گرد و خاک در ۱۸ شهرستان واقع درمناطق شرق. شمال و مرکز استان خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش شعاع میدان دید تا ۲ کیلومتر به علت خیزش کانون‌های فرسایش بادی درون و برون استانی ناشی از وزش تند باد از مناطق شمال، شرق و کویرهای مجاور سمنان و نیز دشت سجزی و کانون‌های نقطه‌ای در شرق اصفهان و ماندگاری گرد وغبار در مناطق شرقی. شمالی و شهرستان‌های مرکزی استان تا دوشنبه پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به قرار گرفتن میانگین شاخص آلودگی در وضعیت ناسالم مجدداً ممنوعیت هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها شود از جمله فعالیت‌های خاک ورزی، خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک وگچ و… تاکید شده است، ابراز کرد: کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت، رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک بخصوص افراد آسیب پذیر و بیماران، استفاده از ماسک استاندارد، عدم ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضاهای باز در شرایط گرد وخاک رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای با لحاظ کاهش شعاع دید امری ضروری است.

شیشه فروش با بیان اینکه کمیته اضطرار شرایط گرد و غبار به صورت نسبت به رصد و پایش شرایط ایجاد شده با صدور اطلاعیه‌ها، پایش کانون‌های فرسایش بادی و اعمال محدودیت‌ها اقدام می‌کند، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست ۵۴ روز ناسالم ۱۰ روز پاک و ۸۳ روز قابل قبول ثبت شده و بر اساس محاسبه شاخص ازن در ایستگاههای سنجش آلاینده‌های جوی در اختیار شهرداری تعداد ۲۰ روز ناسالم نیز باید به عدد روزهای ناسالم در اصفهان اضافه کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده است، ادامه داد: از این میزان ۱۵۰ هزار هکتار در اولویت اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده در شهرستان‌های خور و بیابانک، نائین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزنه، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه و سجزی است.

وی ادامه داد: استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است به شکلی که با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گرد و خاک می‌شود که لازم است وزارت نیرو و سازمان‌های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و هواشناسی نسبت به انجام تکالیف ملی در تأمین حقابه های قانونی و زیست محیطی کشاورزی و فضای سبز در حوضه زاینده رود و جلوگیری از بارگزاری های و مصارف غیر مجاز آب در بالادست رودخانه زاینده رود و سایر مناطق و اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با ایجاد سیستم‌های پیش بینی، تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی بحرانی، اجرای طرح‌های بیابان زدایی. نهال کاری و آبخیزداری اقدام کنند.


شیشه فروش گفت: شدت موج‌های گرمایی و سرمایی، افزایش وقوع پدیده‌های حدی جوی از جمله سیل، طوفان و خشکسالی از اثرات تغییر اقلیم است که به علت انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو ایجادشده،
با افزایش دما اقلیم مناطق مختلف و بر هم کنش بین جو و اقیانوس تغییر می‌کند و اثرات آن وقوع مخاطرات جوی است.

وی تصریح کرد: طی مرداد ماه سال جاری در مناطق مختلف استان شمال. شرق. مرکز و شهر اصفهان بالاترین دما طی ۵۰ سال گذشته با افزایش ۴ تا ۵ درجه نسبت به نرمال به ثبت رسید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه روز گذشته و علی رغم کاهش دما نسبت به هفته گذشته، دمای خورو بیابانک ۴۵ درجه، چوپانان ۴۴، بادرود، زواره و هرند ۴۳ و نیز اصفهان، ورزنه، کاشان با دمای ۴۲ درجه ثبت شده است، ادامه داد:
مقرر شد با تشکیل کارگروه تخصصی تغییرات اقلیمی در جهت بررسی پیامدها و تغییرات پارامترهای جوی در بخش‌های انرژی، مخاطرات جوی، کشاورزی، محیط زیست، سلامت و بخش اقتصادی برنامه ریزی لازم در این رابطه به عمل آید.

وی گفت: همچنین تدابیر لازم در راستای سازگاری با اثرات تغییرات اقلیم و کاهش اثرات این پدیده، کاهش انتشار آلاینده‌ها و بررسی آسیب پذیری جامعه در برابر تغییرات اقلیمی به عمل آید.