تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3750177
شناسه : 3750177
تاریخ :
ضرورت نظارت بر اتباع غیرمجاز در مشاغل ساختمانی اقتصاد ایران: با بکارگیری اتباع غیرمجاز در کار ساختمانی، پروسه ساخت و ساز به شکل اصولی پیش نخواهد رفت و ممکن است در آینده حوادثی رخ دهد که هم جان کارگران را به خطر بی‌اندازد و هم پیامدهای نادرستی داشته باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از مشکلات واحدهای ساختمانی در کشور این است که نیروی کار ساختمانی از طریق اتباع خارجی تأمین می شود.

عدم نظارت کافی روی ورود و خروج و اقامت و اشتغال آن دسته  از اتباع بیگانه که به‌صورت غیرمجاز بخشی از بازار اشتغال را در اختیار دارند، یکی از علل بالا بودن نرخ بیکاری و کاهش ضریب امنیت شغلی در بازار کار کشور است و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر جریان‌های مختلف اقتصاد و رفاه اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود.

دهه های گذشته برخی مشاغل در واحدهای تولیدی و حتی کارگری ساختمانی به اتباع مجاز و غیرمجاز سپرده می شد که به دلیل وفور فرصت های شغلی مناسب برای جوانان کشور، این مساله چندان حساسیت زا نبود و چالش محسوب نمی شد.

اما در سال های اخیر با توجه به حجم تقریباً بالای تحصیل کرده های بیکار، مسائل اقتصادی پیش روی جوانان، مساله اشتغال به یک اولویت در کشور تبدیل شده و ایجاد فرصت های شغلی چندین برابر ارزش یافته است.

تغییر نگرش از نسلی که به دنبال کار در ادارات و پشت میزنشینی می گشت تا نسلی که امروز در پی یافتن شغلی در واحدهای تولیدی و کارگاهی است، موجب افزایش حساسیت ها نسبت به بکارگیری اتباع خارجی مجاز شد و البته اشتغال غیرمجازها را به طور کامل محکوم کرد.

بی شک اشغال فرصت های شغلی در هر سطحی، مهمترین پیامد ورود بی رویه اتباع بیگانه غیرمجاز به کشور و واحدهای تولیدی است و در مورادی صدها جایگاه شغلی توسط این افراد چنان پر می شود که دست جوانان جویای کار خالی می ماند.

مطابق قانون کار، اتباع بیگانه ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را ندارند و در صورت اشتغال، کارفرمای آنها متخلف محسوب شده ومشمول جریمه خواهد بود.

اردیبهشت ماه 1403 نیز صولت مرتضوی, وزیرکار کار از آزاد شدن فرصت های شغلی با ساماندهی اتباع خارجی خبر داد و گفت: وزارت کشور ساماندهی اتباع خارجی در کشور را در دستور کار قرار داده است که اگر ساماندهی و مدیریت شود، بخشی از فرصت‌های شغلی بیشتر در اختیار هموطنان قرار خواهد گرفت.

چند روز گذشته نیز علی باقری،مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: اتباع خارجی که مدارک قانونی دارند و بهره‌گیری از آنها مجاز است، کماکان می‌توانند به کار کردن در کشور ادامه دهند.

وی درباره وضعیت اشتغال اتباع در کشور و اینکه قانون جدیدی در خصوص آنها اخذ شده است، اظهار داشت: برای آن دسته از اتباع که ورود و حضور آنها در کشور قانونی بوده و به صورت پناهنده در کشور شناسایی شدند یا در طرح‌های آمایشی وزارت کشور مدارک شناسایی را دریافت کرده‌اند و همچنین اشتغال و بهره‌گیری از خدمات آنها از سوی کارفرمایان ایرانی در مناطق و مشاغل مجاز مورد نیاز بوده و هست، مجوز کار موقت صادر شده است. این روال کماکان ادامه دارد و تغییر خاصی در این حوزه رخ نداده است.

*اتباع غیرمجاز و مجاز بدون پروانه مهارت در کارهای ساختمانی به کار گرفته نشوند

جواد کمیزی، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گرگان معتقد است: ما مخالف کار کردن اتباع مجاز نیستیم فقط داشتن کارت مهارت مرتبط لازم است، متاسفانه کارفرمایان گاها اتباع غیرمجاز خارجی در کارگاه‌های ساختمانی را به کار می‌گیرند که این موضوع اصلا خوب نیست.

وی می گوید: با بکارگیری اتباع غیرمجاز در کار ساختمانی، پروسه ساخت و ساز به شکل اصولی پیش نخواهد رفت و ممکن است در آینده حوادثی رخ دهد که هم جان کارگران را به خطر بی‌اندازد و هم پیامدهای نادرستی داشته باشد. قطعا بکارگیری اتباع غیرمجاز در کارگاه‌های ساختمانی صدمات غیر قابل جبرانی را به اشتغال استان‌های کشور وارد می‌کند و فرصت‌های اشتغالزایی را از جوانان خواهد گرفت.اتباع مجاز نیز در ابتدا باید روادید با حق کار مشخص داشته باشند و سپس مطابق قوانین و آیین نامه‌های مربوطه پروانه کار دریافت کنند.

 انتهای پیام/