تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3750099
شناسه : 3750099
تاریخ :
موج حمایت‌ وزرای سابق بهداشت از ظفرقندی اقتصاد ایران: در یک فرصت تاریخی شاهد همدلی در سطح وزرای نظام سلامت برای انتخاب وزیر آینده وزارت بهداشت هستیم به طوری که تاکنون مسعود پزشکیان، رضا ملک زاده، ایرج فاضل، کامران باقری لنکرانی، مرضیه وحید دستجردی، سعید نمکی، علیرضا مرندی، محمد فرهادی و سیدحسن قاضی زاده هاشمی از محمدرضا ظفرقندی حمایت کرده اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا نظام جمهوری اسلامی ایران در عمر ۴۵ ساله خود ۱۲ وزیر بهداشت را تجربه کرده است و تا به امروز ۹ پزشک متخصص که سکان هدایت این وزارتخانه به عنوان رکن اصلی نظام سلامت را برعهده داشته اند، حمایت خود را از «محمدرضا ظفرقندی» وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم اعلام کرده‌اند.

تنها یک روز به آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان چهاردهمین رئیس جمهور اسلامی ایران و نخستین رئیس جمهور با تخصص پزشکی باقیمانده است؛ فردی که محمدرضا ظفرقندی رئیس سابق سازمان نظام پزشکی را برای سپرده تصدی نظام سلامت کشور به مجلس پیشنهاد داده است تا همانطور که در مناظره ها و برنامه های انتخاباتی خود گفته بود، باری از دوش مردم بردارد و سفر سلامت را برای همه مردم عادلانه بگستراند.

به باور فعالان نظام سلامت و جامعه پزشکی کشور، حضور یک پزشک متخصص در قامت رئیس جمهور ایران یک فرصت بی نظیر و استثنایی را در اختیار حوزه سلامت قرار داده است تا بتواند مشکلات را از این مسیر بردارد؛ پزشکیان که خود از طبابت تا ریاست دانشگاه علوم پزشکی و معاونت وزیر تا وزارت را تجربه کرده است، به خوبی به مشکلات این بخش آگاه است؛ می‌داند با روش پول پاشی - همچنان که در دوره ای آزموده شد - بیماری‌های مزمن این بخش علاج نمی‌شود و باید نظام سلامت از این بزنگاه تاریخی که هم کادر درمان از شرایط رضایت کافی ندارند و هم مردم از کیفیت خدمات گله‌مند هستند، به سلامت عبور کند.

دولت مسعود پزشکیان در شرایطی زمام امور اجرایی کشور را در دست گرفته است که با وجود همه تلاش های دولت‌های گذشته برای توسعه شبکه بهداشت در جامعه و تبدیل شدن کشورمان به یکی از قطب های پزشکی منطقه که توانسته هم خدمات خوبی به شهروندان ارایه دهد و هم پذیرای گردشگران سلامت باشد، همچنان با دردهای مزمنی روبروست؛ این حوزه نیازمند استمرار پویایی در دانش پزشکی و ارتقای خدمات بهداشتی و سلامت به آحاد مردم است که این مهم جز با همکاری ارکان دیگر اجرایی کشور همچون بیمه‌های اجتماعی و درمانی و اختصاص بودجه مناسب و ریل گذاری قانونی امکان پذیر نیست.

در چنین شرایطی است که رئیس جمهور «محمدرضا ظفرقندی» را برای تصدی این مسئولیت خطیر انتخاب کرده است؛ این پزشک و سیاستمدار کشورمان که در دوران اوج همه گیری کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی بود، از جمله متخصصان موی سپید کرده در نظام سلامت کشور به شمار می رود

وی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در دوره‌ای نیز ریاست این دانشگاه مادر در حوزه پزشکی را بر عهده داشت؛ حضور در جبهه های نبرد در دوران جنگ تحمیلی به عنوان پزشک داوطلب از کارنامه او زدودنی نیست و چنانچه کارنامه او در مسئولیت‌های مختلف نشان داده، هرگز دیدگاهها و رویکرد سیاسی خود را در امر خطیر سلامت دخیل نکرده است.

از نگاه او ارایه خدمت به سلامت مردم بزرگترین وظیفه وزارت بهداشت است که هرگونه نگرش سیاسی به این حوزه یک حرام شرعی و اخلاقی به شمار می رود.

همین رویکرد تخصصی و علمی ظفرقندی سبب شده است تا در چند روز گذشته که وی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت به مجلس معرفی شود، موجی از استقبال فعالان و متخصصان جامعه پزشکی کشور از این انتخاب در فضای مجازی دست به دست شود و بسیاری از انجمن های علمی و تخصصی پزشکی در بیانیه‌های خود از این انتخاب حمایت کنند و از نمایندگان مجلس بخواهند با نگرشی مسئولانه و مبتنی بر شایسته سالاری با رای بالا ظفرقندی را راهی ساختمان شهرک قدس کنند.

نگاهی به جلسات وی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته نیز حکایت از رضایت عامه نمایندگان از کارنامه و برنامه کاری ظفرقندی دارد؛ چنانکه سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون تخصصی بررسی کننده کارنامه و برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از تایید وی در این کمیسیون خبر داد و تاکید کرد: دغدغه دکتر ظفرقندی عدالت‌محور بر پایه توسعه بهداشت درمان در تمام کشور است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسات کمیسیون‌های مجلس تاکید کرده که تنها راه عدم مهاجرت جامعه پزشکی حمایت مادی و معنوی از آنها است و ارتقای ساختار و تامین منابع پایدار در نظام سلامت را هدف‌گذاری کرده‌است.

جذب و حمایت از جامعه درمان از جمله پزشکان و پرستاران؛ ایجاد تعرفه واقعی در هزینه‌های تمام شده برای حمایت جدی از بخش درمان و دارو، حفظ نیروی انسانی و حمایت بهداشتی و درمانی از مناطق محروم از دیگر برنامه های اعلام شده ظفرقندی در صورت تصدی مقام وزارت است.

همدلی نظام سلامت؛ همه پای کار ایران آمدند

این نگاه حمایتی از انجمن‌های علمی و تخصصی و نمایندگان مجلس نیز فراتر رفت و وزرای پیشین بهداشت و درمان مجلس نیز حمایت خود را از این انتخاب علنی کردند.

حمایت وزرای پیشین بهداشت از ظفرقندی

بر این اساس و در یک فرصت تاریخی شاهد همدلی در سطح وزرای نظام سلامت برای انتخاب وزیر آینده وزارت بهداشت هستیم به طوری که تاکنون مسعود پزشکیان، رضا ملک زاده، ایرج فاضل، کامران باقری لنکرانی، مرضیه وحید دستجردی، سعید نمکی، علیرضا مرندی، محمد فرهادی و سیدحسن قاضی زاده هاشمی از محمدرضا ظفرقندی حمایت کرده اند.

این حمایت بدان معناست که قریب به اتفاق وزرای بهداشت نظام جمهوری اسلامی پای کار سلامت در دولت چهاردهم آمده‌اند و انتظار می‌رود با همراهی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، این وفاق به گفتمانی ملی و عمومی مبدل شود که ثمره آن برای همه مردم ایران خواهد بود.

البته باید این نکته را هم توجه داشت که از میان وزرای بهداشت دولت های بعد از انقلاب، اکنون هادی منافی در سن ۸۲ سالگی در بستر بیماری قرار دارد و محمدحسن طریقت منفرد نیز در سال ۱۴۰۰ بر اثر سانحه‌ای چشم از جهان فرو بست وگرنه حمایت‌های وزرای سابق بهداشت از ظفرقندی فراتر از این می‌رفت.

حمایت رقبای سیاسی

موج حمایت از ظفرقندی حتی رقبای دیروز سیاسی را نیز در برگرفت و روسای ستاد سلامت نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات دوره چهاردهم به اتفاق از ظفرقندی حمایت کردند؛ سیدرضا رئیس کرمی، شهرام یزدانی، علی اکبری ساری و سیدحسن امامی رضوی کسانی هستند که روزهای گذشته حمایت خود را از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کردند.

جلسات رای اعتماد مجلس شورای اسلامی برای بررسی کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم از فردا - ۲۷ مرداد - آغاز می شود؛ اکنون باید منتظر و نظاره‌گر بود تا در نوبت بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عیار مخالفان در نقد عملکرد و صلاحیت علمی ظفرقندی مشخص شود.