تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3750084
شناسه : 3750084
تاریخ :
سرفصلهای برنامه همتی در گمرک/ارزش گذاری سامان ‌می‌یا‌بد؟ اقتصاد ایران: ذیل برنامه همتی برای تصدی وزارت اقتصاد و امور دارایی نکاتی در مورد اصلاح وضعیت گمرک دیده میشود که در آن توجه به ارزش گذاری کالاهای وارداتی و صادراتی محل توجه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به تازگی برنامه عبد الناصر همتی برای تصدی وزارت اقتصاد به صورت عمومی منتشر شده که در آن به بخشهای مختلف از جمله حوزه مالیاتی، گمرک و... به عنوان مهمترین ارکان تحت مدیریت مجموعه وزارت اقتصاد اشاره شده است.

در برنامه همتی برای مدیریت گمرک، نکات زیر حائز اهمیت است،

توجه به استفاده از فناوریهای نوین و پنچره واحد

توجه به مقوله فساد و قاچاق در گمرک

توجه به تسهیل تجارت با ساده سازی رویه ها ، کاهش زمان و هزینه تجارت

توجه به توسعه روابط بن المللی گمرکی

توجه به نقش بخشنامه های متعدد و سردگمی تجار

توجه به نقش گمرک در ارزش گذاری کالاهای صادراتی و وارداتی

به تازگی احسان خاندوزی یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی را جلویری از بیش اظهاری و کم اظهاری در گمرک از طریق ایجاد سامانه ارزش عنوان کرده است.  با توجه به رسانه ای شدن برخی موارد در مورد ارزش گذاری کالاها، تشدید ناتزاری گمرکی در سال 1402 و اظهار نظرهای انتقادی از سوی برخی مسئولان از جمله رئیس سازمان توسعه تجارت مشخص نیست این هدف تا چه میزان محقق شده است.

نکته جالب توجه اینکه با توجه به سابقه حضور همتی در بانک مرکزی و چالشهای جدی مدیریت ارز از منظر تجارت خارجی یکی از اولویتهای وی در گمرک مدیریت ارزش گذاری کالاهای صادراتی و وارداتی عنوان شده است.

همچنین نکته دیگر جالب توجه این که در این برنامه ها اشاره ای به تبادل اطلاعات با سامانه جامع تجارت نشده است.

انتهای پیام/