تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3749913
شناسه : 3749913
تاریخ :
مجوز روسیه برای استفاده از خاک بلاروس در صورت تهدید اقتصاد ایران: رئیس‌جمهور بلاروس ضمن هشدار درباره پاسخ فوری و قاطع کشورش به هر گونه اقدام تحریک آمیز از جانب ناتو یا اوکراین در مجاورت مرزهای این جمهوری، از توافق موجود با مسکو در خصوص اعزام نیروی نظامی روسیه به خاک بلاروس در صورت بروز هر نوع تهدید خارجی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس شب گذشته  در مصاحبه‌ اختصاصی با شبکه تلویزیونی «راسیا»، اعلام کرد که بر اساس توافقات صورت گرفته بین مینسک و مسکو، طرف روسی اجازه دارد در صورت حمله ارتش اوکراین، نیروهای خود را وارد خاک بلاروس کند.

لوکاشنکو گفت: «روسیه بر اساس توافقات موجود، نیروهای خود (که شامل واحدهای مشخصی از ارتش‌ است) را به بلاروس اعزام می‌کند. اگر ما اولین ضربه را دریافت کنیم، روسیه به عنوان پشتیبان وارد عمل می‌شود.»

رئیس‌جمهور اضافه کرد که بلاروس قصد ندارد منتظر بماند تا نیروهای اوکراینی «پا به خاک کشور بگذارند»، آنطور که در جنگ اتحاد جماهیر شوروی علیه آلمان رخ داد.

هشدار لوکاشنکو به ناتو:در صورت حمله به بلاروس، پاسخ فوری خواهد داد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، اعلام کرد که بلاروس در صورت هرگونه اقدام تحریک آمیز و نقض مرزهای ملی این کشور توسط کشورهای عضو ناتو، فوراً پاسخی قاطع خواهد داد. او تاکید کرد که بلاروس تمایلی به تشدید تنش‌ها و جنگ با ائتلاف ناتو ندارد، ولی اگر علیه جمهوری بلاروس اقدامی نظامی صورت گیرد، راه دیگری برای مینسک باقی نخواهد ماند.

او گفت: «هیچ خط قرمزی وجود نخواهد داشت. خط قرمز ما فقط مرزهای ملی کشور ماست. به محض نقض آن (به عنوان یک مرزبان صحبت می‌کنم)، پاسخ ما فوری و قاطع خواهد بود. این پاسخ با دستوری که در گاوصندوق‌ها قرار دارد، آماده شده است.» 

الکساندر لوکاشنکو یادآور شد که در این کشور بیش از 20 تیپ و گروه‌های تاکتیکی نظامی تشکیل شده‌اند که در مرز با اوکراین مستقر خواهند شد تا از هرگونه نفوذ احتمالی جلوگیری کنند.  او افزود: «من طرفدار آن هستم که همه چیز را پیش‌بینی کنیم. اگر لحظه یا زمان "چ" فرا برسد، هر یگان، گردان و تیپ باید به موقعیت خود مستقر شده و از کشور دفاع کند.»

رئیس‌جمهور بلاروس توضیح داد، هر گروه به طور دقیق می‌داند در کدام منطقه و موقعیت باید مستقر شود. این امر ضروری است تا از عبور نیروهای نظامی کشور همسایه از مرز جلوگیری شود. 

در غرب تمایلی به پایان دادن به درگیری بین روسیه و اوکراین ندارند

الکساندر لوکاشنکو همچنین خواستار حل‌ و فصل هرچه سریعتر درگیری در اوکراین از طریق مذاکره شد و گفت: «بیایید پای میز مذاکره بنشینیم و این درگیری را خاتمه دهیم. این درگیری به نفع مردم اوکراین، روسیه و بلاروس نیست.»

ولی به گفته رئیس‌جمهور بلاروس، مقامات کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده، با این اقدام مخالف هستند. او تاکید کرد: «آن‌ها می‌خواهند که ما یکدیگر را نابود کنیم تا آنها از این تنش سود ببرند.»

پیش‌تر، در تاریخ 9 آگوست، سیستم‌های دفاع هوایی بلاروس 13 پهپاد نیروهای مسلح اوکراین را در منطقه مرزی دو کشور سرنگون کردند. روز بعد، لوکاشنکو اعلام کرد که مینسک هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی کی‌یف را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

وزارت امور خارجه بلاروس، کاردار موقت اوکراین، اولگا تیموش، را فراخوانده و اعتراض شدد مینسک در رابطه با نقض مرزهای بلاروس توسط پهپادهای اوکراینی به وی ابلاغ شد. در این رابطه، لوکاشنکو در جریان یک سفر کاری به منطقه مرزی یادآور شد که مهم‌ترین وظیفه او در حال حاضر جلوگیری از گسترش درگیری نظامی اوکراین به داخل خاک بلاروس است. او همچنین از مردم کشورش خواست نگران شروع یک درگیری نظامی نباشند.

انتهای پیام/