تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3749601
شناسه : 3749601
تاریخ :
حل مشکلات اهالی رسانه در فرآیند رای اعتماد به وزیر ارشاد توجه شود اقتصاد ایران: قم- خانه مطبوعات استان قم به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری مشکلات اهالی رسانه از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرآیند رای اعتماد نامه نوشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، خانه مطبوعات استان قم به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری مشکلات خبرنگاران و اهالی رسانه از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرآیند رای اعتماد نامه نوشت که متن آن به شرح زیر است.

محضر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید، بر طبق اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رییس‌جمهور موظف است وزیران پیشنهادی کابینه‌اش را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند تا نمایندگان خانه ملت پس از بررسی عملکرد و برنامه های وزرای پیشنهادی به آنان رای اعتماد دهند.

در روزهای گذشته به همت خانه مطبوعات قم و به مناسبت ۱۷ مردادماه روز خبرنگار، نشست هم اندیشی مجمع نمایندگان استان با مدیران و نمایندگان رسانه ها به منظور طرح مشکلات خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار گردید که سه نماینده محترم قم در مجلس شورای اسلامی بر موضوع پیگیری مطالبات و دغدغه های جامعه خبری، از وزیر پیشنهادی قبل از دادن رای اعتماد به ایشان تاکید کردند که امید است همه نمایندگان در این عرصه با دلسوزی یاری گر خبرنگاران و اهالی مظلوم رسانه باشند.

جناب آقای دکتر «سید عباس صالحی» که از سوی دکتر پزشکیان ریاست محترم جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تصدی این پست به مجلس شورای اسلامی معرفی شده، طی روزهای گذشته با حضور در کمیسیون های مختلف مجلس، برنامه خود را برای اداره این وزارتخانه ارائه و تشریح کرده است.

در برنامه ۹ صفحه ای جناب آقای دکتر صالحی که تحت عنوان «کلیات برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» منتشر شده است؛ ۴ کلان برنامه شامل ۱- مردمی‌سازی و عدالت فرهنگی، ۲- رونق اقتصاد فرهنگ و توسعه صادرات فرهنگی ۳- کاربست فناوری‌های نوین برای بهبود تنظیم‌گری و مقررات گذاری و ۴- پاسداشت و تقویت اصالت و هویت ایرانی-اسلامی؛ محور عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم تعریف شده است.

در بررسی این برنامه در پرداختن به مشکلات خبرنگاران و رسانه ها جز در یک بند که بیان دارد «بهره گیری از نظام اعتباریابی و رتبه بندی آثار و فعالان فرهنگی هنری و رسانه ای درصدور مجوز با استفاده از ظرفیت اصناف و بازیگران بزرگ مردمی به عنوان مکمل نظام موجود اعطای مجوز» موضوع دیگری به چشم نمی خورد که البته این موضوع نیز از مطالبات و دغدغه های رسانه ها است؛ هر چند که تحقق آن نیازمند اصلاحات ساختاری است که سخنی از آن به میان نیامده و راهبردی در این زمینه تعریف نشده است.

امروز خبرنگاران و اهالی رسانه با مشکلات عدیده معیشتی و همچنین ساختاری برای فعالیت در این عرصه مواجه اند که به نظر می رسد راه برون رفت از شرایط نابسامان فعلی، ایجاد «سازمان جامع نظام روزنامه نگاری و رسانه ای» است که امروز بیش از دو دهه از آغاز تدوین آن می گذرد.

این لایحه سال گذشته در نهایت به تصویب کمیسیون فرهنگی دولت سیزدهم رسیده اما فرصت طرح و تصویب در صحن دولت و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی فراهم نشد که بنابر اظهار کارشناسان امر با ایجاد این سازمان بخش عمده ای از مشکلات خبرنگاران و فرآیند هویت بخشی به آنان مرتفع می گردد که در برنامه جناب آقای دکتر صالحی راهبردی برای چگونگی پرداختن به این امر مهم دیده نمی شود.

به اطلاع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می رساند که در حال حاضر خانه مطبوعات به عنوان بزرگترین و اصلی ترین نهاد و تشکل صنفی خبرنگاران با اشکالات متعدد اساسنامه ای مواجه است و این امر نیازمند بازنگری جدی است که در سالهای اخیر برای برطرف شدن مشکلات آن اقدام لازم صورت نپذیرفته است و از سویی دیگر صدور مجوزهای بی حساب و کتاب رسانه که شمار آن بالغ بر ۱۴ هزار می رسد، سرانجامی جز بی خاصیت کردن همین رسانه های فعلی نمی توان برای آنان متصور شد و ادامه این شیوه همین امروز نیز سبب اختلال در فرآیند کار رسانه ای شده است.

خبرنگاران با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه اند و حتماً به بهانه روز خبرنگار که یک هفته از آن می گذرد بارها و بارها از زبان اهالی رسانه این مشکلات از بیمه گرفته تا مسکن و سایر الزامات کار رسانه ای را شنیده اید و امروز در آغاز فعالیت دولت چهاردهم انتظار خبرنگاران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وظیفه نظارتی آنان مطالبه کردن حل مشکلات ایشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی این حوزه است.

خانه مطبوعات استان قم از محضر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست دارد تا در فرآیند بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دادن رای اعتماد نسبت به حل مشکلات خبرنگاران نگاه ویژه ای داشته باشند.