تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3749535
شناسه : 3749535
تاریخ :
درخواست آلمان برای هوشیاری در برابر خرابکاری‌ها اقتصاد ایران: بعد از حوادث روز گذشته در دو پادگان ارتش آلمان که مدتی به ظن خرابکاری محاصره شد، وزیر دفاع آلمان طی سخنانی خواستار هوشیاری بیشتر در برابر این گونه اقدامات شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزری تسنیم به نقل از روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، پس از هشدار خرابکاری در پادگان نیروی هوایی کلن وان و مشاهدات مشکوک در حاشیه فرودگاه گیلنکرشن ناتو، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان خواستار هوشیاری و بیداری شد.

وی در این باره گفت: ما به سرعت در هر دو مکان واکنش نشان دادیم، دسترسی را مسدود کردیم، کنترل‌ها را تشدید کردیم، مقامات تحقیقاتی را فراخواندیم و ترتیبی برای آزمایش‌های آزمایشگاهی دادیم. پیستوریوس شب گذشته در این باره به اشپیگل گفت: این حوادث نشان می‌دهد که ما باید هوشیار باشیم.

وی افزود: البته ما نیز پس از این حوادث برنامه های امنیتی خود را مورد بازنگری قرار می‌دهیم و در صورت لزوم آن‌ها را تعدیل می کنیم. این روند قبلا راه اندازی شده ست.

وزیر دفاع آلمان تاکید کرد: در حال حاضر هیچ مدرک مشخصی مبنی بر ارتباط بین دو رویداد در کلن وان و گیلنکرشن وجود ندارد. اکنون مهم است که منتظر نتایج تحقیقات بیشتر باشیم و محتاطانه عمل کنیم. پیستوریوس گفت: ما به همکاری ثابت شده با مقامات مسئول تحقیق متکی هستیم.

ارتش آلمان (بوندسوهر) روز چهارشنبه دو پادگان خود را به ظن اقدام خرابکارانه موقتا تعطیل کرد.

این حادثه ابتدا در پادگان کلن وان ارتش این کشور مشخص شد. به گفته یک سخنگوی ارتش مقادیر غیر طبیعی از یک ماده در جریان آزمایش آب آشامیدنی این مقر ارتش پیدا شد. حفره ای در حصار این پادگان نیز مشاهده شد که از طریق آن شخص می توانست وارد شود.

صبح روز چهارشنبه، پایگاه نظامی دیگری در نوردراین-وستفالن یعنی سایت ناتو در گیلنکرشن، محاصره شد. سخنگوی ناتو روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: ناتو توانست در بعدازظهر همان روز همه اطلاعات را درباره این پایگاه ارائه دهد. بر این اساس یک مرد بیهوده تلاش کرد عصر سه شنبه وارد این سایت شود. اما از ورود او جلوگیری شد. سپس پایگاه به عنوان یک موضوع عادی مورد بررسی قرار گرفت و پلیس تحقیقات را آغاز کرد.

سخنگوی ناتو گفت بدون توجه به این حادثه، دستور آزمایش آب آشامیدنی در این پایگاه خود را در صبح روز چهارشنبه صادر کرد. به گفته وی این صرفاً یک اقدام امنیتی پس از آن بود که مقادیر غیرعادی آب در پایگاه ارتش آلمان در کلن وان سوء ظن خرابکاری را ایجاد کرد.

پادگان نظامی در کلن چندین دفتر فرماندهی و همچنین دفاتر نظامی و غیرنظامی ارتش آلمان را در خود جای داده است. دفتر عملیات هوانوردی وزارت دفاع فدرال نیز در اینجا مستقر است، زیرا پادگان مستقیماً در مجاورت فرودگاه کلن/بن است. هواپیماهای شناسایی ناتو آواکس هم در گیلنکرشن مستقر هستند.

مقامات پلیس، پلیس نظامی ("Feldjäger") و سرویس ضد جاسوسی نظامی (MAD) در محل تحقیقات را در پیش گرفته اند.

این پادگان تا ساعت ها اجازه ورود یا خروج به افراد را نمی داد اما پس از آن بازگشایی شدند. این واحد آمادگی پرواز ارتش آلمان - مسئول سفرهای رئیس جمهور فدرال و صدراعظم، اعضای کابینه و مقامات عالی رتبه دولتی - نیز هست.

از زمان جنگ روسیه علیه اوکراین، وضعیت امنیتی در اروپا به طور کلی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته است. کارشناسان امنیتی بارها هشدار داده‌اند که زیرساخت‌های نظامی نیز می‌تواند هدف تلاش‌های جاسوسی یا خرابکاری باشد.

در واکنش به این احتمال خرابکاری کنستانتین فون نوتز، رئیس کمیته کنترل پارلمانی بوندستاگ هم نسبت به جنگ هیبریدی روسیه با توجه به سوء ظن خرابکاری در پایگاه هوایی ارتش آلمان در کلن وان هشدار داد. وی به شبکه تحریریه آلمان (RND) گفت: اگر این شبهات تأیید شود، خطرات واقعی جنگ ترکیبی که روسیه پوتین علیه دموکراسی‌های غربی به راه انداخته است، برای جامعه ما یک بار دیگر آشکار خواهد شد.

سخنگوی وزارت دفاع آلمان از اظهار نظر در مورد "صدمات احتمالی به نیروها در این اقدامات خرابکارانه خودداری کرد. فرماندهی منطقه ای ارتش آلمان در مورد این حادثه در کلن گفت: ما برای اعضای ارتش آلمان که ممکن است در ارتباط با این حادثه آسیب دیده باشند آرزوی بهبودی سریع و کامل را داریم و بسیار نزدیک و با اعتماد با مقامات تحقیقاتی برای روشن شدن موضوع کار می کنیم.

"مارکوس فابر"، رئیس کمیته دفاعی در پارلمان آلمان هم روسیه را در پشت این اقدامات خرابکارانه دانست. فابر روز چهارشنبه به «بیلد» گفت: با توجه به نزدیکی حوادث در دو پادگان، می توان حدس زد که یک بازیگر دشمن می خواهد مهارت های خرابکاری خود را در اینجا نشان دهد. وی با اشاره به رئیس جمهور روسیه افزود: بازیگری که در حال حاضر بیشترین علاقه را به این موضوع دارد پوتین است.

انتهای پیام/