تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3749522
شناسه : 3749522
تاریخ :
زلنسکی طرح حمله به نورد استریم را تایید کرده بود اقتصاد ایران: یک رسانه غربی با استناد به منابع آگاه گزارش داد که رئیس جمهور اوکراین از برنامه‌های حمله به خطوط انتقال گاز نورد استریم اطلاع داشته و آن را تایید کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ظاهراً از برنامه های حمله به خطوط لوله نورد استریم اطلاع داشته است. این خبر را روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از چندین منبع ناشناس در دستگاه نظامی این کشور گزارش داده است.

یک افسر اوکراینی که ادعا می‌کند در این توطئه نقش داشته است، در این باره گفت: من همیشه می‌خندیدم وقتی در رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی درباره عملیات بزرگی که شامل سرویس‌های مخفی، زیردریایی‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره‌ها می‌شود. وی افزود: همه اینها از یک شب می‌گساری و عزم آهنین تعداد انگشت شماری از افرادی که شجاعت به خطر انداختن جان خود را برای کشورشان داشتند، به وجود آمد.

بر اساس این گزارش در نشست نظامیان و بازرگانان اوکراینی تنها چند ماه پس از آغاز تهاجم گسترده روسیه در سال 2022، ایده انفجار این خطوط لوله گاز - به عنوان حمله ای علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مطرح شد.

به گزارش وال استریت ژورنال تنها چند ماه بعد، سه وسیله انفجاری آسیب زیادی به این لوله های انتقال گاز در بستر دریا وارد کرد. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، در مجموع شش نفر به طور مستقیم در این عملیات شرکت داشتند و هزینه آن حدود 300000 دلار بود. بنابراین، این طرح با پول خصوصی تامین شد.

گفته می شود در آستانه این حمله، زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین این طرح ها را تایید کرده است. با این حال، سازمان سیا بعداً متوجه این نقشه شد و به زلنسکی هشدار داد که چنین حمله ای را انجام ندهد.

چندین افسر و مقامات اوکراینی به این روزنامه گزارش دادند که رئیس جمهور اوکراین پس از آن به والری زالوشنیج، رئیس وقت ستاد کل ارتش، دستور داد تا این اقدام را متوقف کند، اما این ژنرال دستور را نادیده گرفت. تیم او به جای آن نقشه اولیه را تنظیم کرد. این مأموریت ظاهراً توسط رومن چروینسکی، یک افسر اطلاعاتی سابق هدایت می شد که مستقیماً به زالوشنیج گزارش می داد. شخص چروینسکی نخواست در مورد این اتهامات اظهار نظر کند. زالوشنیج تنها در این باره اظهار داشت که از چنین عملیاتی چیزی نمی داند. تحقیقات RTL/ntv آلمان تا حدی با تحقیقات وال استریت ژورنال مطابقت دارد.

بر اساس این گزارش، هیچ مدرک کتبی از این عملیات وجود ندارد. به دلایل امنیتی، همه چیز فقط به صورت شفاهی بین مقامات اوکراینی مطرح شد.

دادستان کل فدرال آلمان هم اخیرا درخواست حکم بازداشت یک تبعه اوکراینی به اتهام دست داشتن در انفجار خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم 1 و 2 که حدود دو سال پیش اتفاق افتاد را داده است.

این اتهام به ولدیمیر ز. اوکراینی نسبت داده شده که گفته می شود آخرین محل سکونت او در لهستان بوده است. بر اساس گزارش ها، وی اکنون مخفی شده است.

دو خط لوله گاز نورد استریم 1 و 2 بر اثر انفجارهای متعدد در 26 سپتامبر 2022 آسیب دیدند و قطع شدند. این انفجارها در نزدیکی جزیره بورنهولم در دریای بالتیک دانمارک ثبت شد و مدت کوتاهی بعد چهار نشت در سه خط از چهار خط لوله نورد استریم کشف شد.

گاز طبیعی روسیه قبلاً از طریق نورد استریم 1 به آلمان می رفت. نورد استریم 2 به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین و اختلافات سیاسی متعاقب آن هنوز عملیاتی نشده بود. مقامات چندین کشور تحقیق در مورد این پرونده را آغاز کردند. با این حال، دانمارک و سوئد اکنون روند رسیدگی را متوقف کرده اند. از مدت ها پیش گمانه زنی های متعددی درباره عاملان این جنایت وجود داشت.

بر اساس تحقیقات رسانه های آلمانی از جمله زوددویچه سایتونگ دو شهروند اوکراینی دیگر از جمله یک زن نیز مظنون به ارتکاب جرم در ارتباط با این پرونده هستند. بر اساس این گزارش، گفته می شود که آنها در این حملات دست داشته اند. بر اساس این تحقیقات آن ها می توانستند غواصانی باشند که مواد منفجره روی خطوط لوله کار گذاشته بودند. اطلاعاتی که اکنون منتشر شده است بر اساس "اطلاعات یک سرویس اطلاعاتی خارجی" است.

انتهای پیام/