تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3749476
شناسه : 3749476
تاریخ :
هایلوکس؛ سامورایی جان‌ سخت اقتصاد ایران: عبور از مسیرهای ناهموار، پیشرانه قدرتمند و سرسخت، همه‌فن‌حریف، مناسب برای آفرود و جاده و محبوب خانواده‌ها؛ این‌ها ویژگی‌هایی است که در تویوتا هایلوکس خلاصه می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

هایلوکس، معروف‌ترین و پرآوازه‌ترین پیکاپ جهان است که از همان بدو تولیدش یعنی سال ۱۹۶۸ میلادی تا به‌امروز در بازارهای جهانی به‌عنوان یک پیکاپ کاربردی و بادوام بالا از آن یاد می‌شود. اگرچه این پیکاپ محبوب ژاپنی در بازار آمریکای شمالی چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما در بازار خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی مانند تایلند و مالزی و کشورهایی مانند هند، مکزیک، آرژانتین، برزیل، نیوزلند، استرالیا و آفریقای جنوبی به‌عنوان محبوب‌ترین و سرآمدترین پیکاپ شناخته می‌شود. هایلوکس پرافتخار در سال ۲۰۲۴ با تغییراتی ویژه به‌بازار عرضه شده که در این‌جا پیکاپ خوشنام و محبوب ژاپنی را بررسی می‌کنیم.

تولید بالا؛ هدف‌گذاری صحیح برای فروش بیشتر

تویوتا هایلوکس از سال ۱۹۶۸ میلادی تا به‌امروز روی خط‌تولید این خودروساز ژاپنی قرار دارد. جدیدترین نسل هایلوکس، نسل هشتم (موسوم به AN۱۱۰، AN۱۲۰) است. نسل هشتم هایلوکس که از ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی روی خط‌تولید تویوتا قرار گرفته تا به امروز با همان استایل اما با تغییرات و به‌روزرسانی‌هایش راهی بازار می‌شود.

جالب است بدانید که یکی از دلایل فروش بالای این خودرو، طراحی استایل بدنه ساده و البته جذاب و محافظ‌کارانه این پیکاپ ژاپنی است. بر این اساس از ابتدای سال ۱۹۶۸ میلادی تا اواخر دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی آمار رسمی از تعداد تولید هایلوکس وجود دارد که شامل ۱۷ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۱۱۷ دستگاه است.

ناگفته نماند که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی این خودرو به‌ترتیب ۵۳۷ هزار و ۴۷۴ دستگاه و ۵۲۰ هزار و ۷۴۲ دستگاه تولید شده است. در مقابل آمار بسیار خوبی از فروش هایلوکس در سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر شده است.

براساس این آمار ۵۲۱ هزار دستگاه از این پیکاپ محبوب ژاپنی در ۱۹۰ کشور جهان به‌فروش رسیده و این تعداد خودرو در ۶ کشور به‌تولید رسیده است. از این تعداد، ۱۶۷ هزار دستگاه در قاره آسیا، ۱۱۶ هزار دستگاه در آمریکای‌جنوبی، ۶۵ هزار دستگاه در خاورمیانه، ۵۵ هزار دستگاه در آفریقا، ۵۱ هزار دستگاه در اقیانوسه، ۴۱ هزار دستگاه در اروپا، ۱۹ هزار دستگاه در آمریکای شمالی و یک‌هزار دستگاه در بازار زادگاه این خودرو یعنی ژاپن به‌فروش رفته است.

ناگفته نماند که حدود ۳۰۰ هزار دستگاه هایلوکس در بازار برزیل، آرژانتین، نیوزلند و مالزی در سال گذشته میلادی به‌فروش رسیده است. این آمار فروش بسیار عالی نشان می‌دهد هایلوکس به‌محصول فوق استراتژی تویوتا بدل شده و سهم مناسبی از بازار پیکاپ‌ها را به خود اختصاص داده است.

هایلوکس؛ سامورایی جان‌ سخت

نگاهی به طراحی بدنه

تویوتا هایلوکس، پیکاپ محبوب ژاپنی است که در مسیر تولیدش از طراحی جذاب و به‌دور از شلوغی بهره برده که همین امر سبب برتری این خودرو در بازارهای جهانی شده است. از سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد که زبان طراحی محصولات تویوتا دگرگون شد، دیگر شاهد یک خودرو ساده و کسل‌کننده از تویوتا نیستیم. به لطف اِلِمان‌های زبان جدید طراحی این خودروساز صاحب‌نام ژاپنی، شاهد محصولات زیبا، جذاب و البته اسپرتی از تویوتا هستیم.

هایلوکس نسل هشتم (موسوم به AN۱۱۰ و AN۱۲۰) با استایل تنومندتر و موقرتر از نسل هفتم تولید شده و کاراکتر جذاب و اسپرت‌تری دارد. با نگاهی به‌پروفیل بدنه هایلوکس ۲۰۲۴ شاهد استفاده از خطوط نرم روی بدنه هستیم.

همچنین طراحان تویوتا سعی کرده‌اند با ایجاد یک حجم ماهیچه‌ای روی گل‌گیرهای عقب و جلو و رعایت بهترین تناسبات بدنه، این خودرو را جذاب جلوه دهند. از طرفی پوزه و پشت نسبتا کشیده، اورهنگ‌های نسبتا بلند و استفاده از رینگ‌های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچی، پرستیژ خاصی به این پیکاپ محبوب ژاپنی می‌بخشد. در نمای جلو با چراغ‌های کشیده‌ای مواجهیم که با خطوط تیز روی کاپوت و فرم جدید جلوپنجره تویوتا، چهره تهاجمی و اسپرتی از این پیکاپ سایز متوسط به‌نمایش گذاشته می‌شود.

در نمای عقب نیز چراغ‌های عمودی که با گرافیک جدید همراه است، به‌کمک LED هایی مشابه حرف B، نمای زیبا و جوان‌پسندی از یک پیکاپ را نشان می‌دهند. جالب است بدانید که طراحان کمپانی تویوتا، نسل هشتم هایلوکس را سه بار دستخوش تغییراتی قرار داده‌اند. این تغییرات در سال های ۲۰۱۷، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ میلادی رخ داده است. ایجاد تغییراتی در گرافیک چراغ‌های جلو و عقب و فرمت جلوپنجره سبب شده است استایل این پیکاپ محبوب ژاپنی زیباتر شود.

کابین مدرن و کاربردی

کابین هایلوکس ۲۰۲۴ مشابه همان نسخه اولیه نسل هشتم این پیکاپ میان‌سایز خانوادگی است؛ با این تفاوت که در زمان باز کردن در خودرو و قرارگیری در پشت فرمان آن شاهد یک سبک طراحی مینیمال و مدرن هستیم. کلیت داشبورد ساده و مینیمال است؛ اما طراحی نمایشگر لمسی افقی بزرگ میانی و تنظیمات الکترونیکی هوشمند برای سیستم تهویه‌مطبوع، فضای داخلی هایلوکس را مدرن جلوه می‌دهند.

داشبورد خودرو به‌لطف حجم برآمده روی آن، به‌خوبی ادوات مربوطه را در خود جا داده است. همچنین یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی افقی در بخش میانی داشبورد و دو دریچه افقی ذوزنقه‌ای در بالاترین بخش داشبورد تعبیه شده است.

این مجموعه در کنار دریچه‌های عمودی مربع‌شکل در طرفین داشبورد، فضای زیبا و جذابی را ایجاد می‌کنند. طراحی ساعت دیجیتال در بخش میانی دریچه‌های افقی بالای داشبورد، همان حس و حال هایلوکس‌های نسل دوم و سوم را به‌سرنشینان القا می‌کند. کلاستر کلاسیک به‌همراه نمایشگر ۵.۳ اینچی TFT در بخش میانی، حس جدید و مدرنی را به‌راننده منتقل می‌کند.

طراحی غربیلک‌فرمان اسپرت به‌سبک تویوتا و دسته‌دنده اسپرت، رانندگی با این پیکاپ میان‌سایز ژاپنی را بسیار هیجان‌انگیز می‌کند. آن‌چه در طراحی داخلی هایلوکس ۲۰۲۴ جلب‌توجه می‌کند این است که کیفیت قطعات و متریال مورد استفاده در کابین ارتقا یافته است.

در کابین از پلاستیک نرم Soft Touch به‌همراه روکش چرمی استفاده شده که به‌دلیل دقت بالای مونتاژ، در زمان رانندگی با یک کابین آرام و کاملا به‌دور از نویز و ارتعاش روبه‌رو هستیم که عایق‌بندی بسیار مناسبی دارد. طراحی صندلی‌ها کاملا راحت و اسپرت بوده و در نسخه GR اسپرت ۲۰۲۴ با طراحی اسپرت صندلی‌ها مواجهیم.

آن‌چه به تویوتا هایلوکس نسل هشتم AN۱۱۰ و AN۱۲۰ برتری می‌بخشد، ساختار سیستم تعلیق این پیکاپ است. این خودرو در محور جلو دارای سیستم مک‌فرسون با طبق‌های دوگانه بهینه‌سازی‌شده با دامپرهای (کمک‌فنرهای) هیدروپنوماتیکی قابل تنظیم است.

در محور عقب نیز سیستم مولتی‌لینک با فنر پیچشی و دامپرهای قابل تنظیم وجود دارد. این ساختار سبب شده است با توجه به‌نصب تایرهای ۶۵/۲۶۵ با رینگ‌های ۱۷ یا ۱۸ اینچی آلومینیومی، شاهد سواری به‌مراتب باکیفیت‌تری از این خودرو نسبت به‌رقبایش باشیم. این خودرو به‌دلیل توزیع وزن ۵۳ به ۴۷ و مرکز ثقل نسبتا بالاتر، در زمینه هندلینگ کمی تمایل به کم‌فرمانی دارد که به‌لطف ساختار فرمان هیدرولیکی-برقی عملکرد آن بهبود پیدا می‌کند.

امکانات رفاهی و ایمنی
از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی تویوتا هایلوکس AN۱۲۰ و AN۱۱۰ می‌توان به کروزکنترل هوشمند، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم پایش نقاط کور، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم ترمز الکترونیکی پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم ضد لغزش خودرو، سیستم فرمان برقی، چراغ‌های مجهز به‌مکانیزم نوربالای اتوماتیک، سیستم نشانگر فشار باد تایرها، سیستم تعلیق قابل تنظیم، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه مجهز به‌کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، آینه الکتروکرومیک، صندلی برقی راننده در ۸ جهت و سرنشین جلو در ۶ جهت، سانروف، شارژر وایرلس برای گوشی‌های هوشمند، سردکن و گرم‌کن صندلی‌ها، ۸ ایربگ و سیستم مولتی‌مدیا ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، قابلیت سفارش متریال چرم برای فضای داخلی، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، دیفرانسیل الکترونیکی، نورپردازی داخلی، دوربین دید عقب و دوربین ۳۶۰ درجه اشاره کرد. همچنین جالب است بدانید که هایلوکس نسل هشتم (موسوم به AN۱۱۰ و AN۱۲۰) دارای سه ستاره ایمنی یوروانکپ با ایمنی ۸۵ درصد سرنشینان بزرگسال، ایمنی ۸۲ درصد کودک و ایمنی ۷۳ درصد عابرپیاده است.

همچنین این خودرو پنج ستاره ایمنی ANCAP را نیز در کارنامه دارد.

قلب تپنده هایلوکس

آن‌چه به تویوتا هایلوکس برتری می‌بخشد، پیشرانه‌های قدرتمندی است که زیر کاپوت این خودرو جا خوش کرده‌اند. برای هایلوکس طیف گسترده‌ای از پیشرانه از ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس‌طبیعی گرفته تا ۶ سیلندر وی‌شکل ۴ لیتری در دسترس مشتریان قرار دارد.

البته در این میان، چهار پیشرانه در بازارهای جهانی و خاورمیانه معروف‌تر هستند. پیشرانه نخست ۴ چهارسیلندر خطی ۲.۷ لیتری اتمسفریک معروف به ۲TR-FE است که به‌لطف سیستم زمان‌بندی متغیر هوشمند سوپاپ‌ها و بهینه‌سازی در طراحی موتور، حداکثر ۱۶۰ اسب‌بخار قدرت را در دور ۵۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۴۶ نیوتون‌متر گشتاور را در دور ۳۸۰۰ آرپی‌ام فراهم می‌کند.

این مدل در بازار خاورمیانه بسیار دردسترس و محبوب است. مدل دیگر یک موتور ۴ سیلندر ۳ لیتری تنفس‌طبیعی است که به ۱KD-FTV دیزلی موسوم است. این پیشرانه حداکثر ۱۶۳ اسب‌بخار قدرت را در دور ۳۴۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۳۶۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۳۴۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان می‌آورد.

اما یک نسخه دیزلی دیگر برای هایلوکس وجود دارد که نسخه GR اسپرت دارای چنین پیشرانه‌ای است. این مدل دارای یک موتور ۴ سیلندر ۲.۸ لیتری دیزلی با حداکثر قدرت ۲۲۱ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۵۵۰ نیوتون‌متر است. این پیشرانه در بازار کشور استرالیا مورد توجه قرار داشته و قابلیت ارتقا و تیونینگ مناسبی دارد.

اما قوی‌ترین پیشرانه هایلوکس یک موتور ۶ سیلندر وی‌شکل ۴ لیتری موسوم به ۱GR-FE است. این پیشرانه به‌لطف سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها و ایجاد تغییراتی در نسبت تراکم می‌تواند ۲۳۵ اسب‌بخار قدرت را در ۵۲۰۰ آرپی‌ام و ۳۷۶ نیوتون‌متر گشتاور را در ۳۷۰۰ آرپی‌ام فراهم ‌آورد.

جالب است بدانید که کمپانی تویوتا برای هر چهار پیشرانه ذکرشده کیت توربوشارژ و سوپرشارژ در نظر گرفته که می‌توان آن را در بازار افترمارکت تهیه و روی خودرو نصب کرد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که هر چهار پیشرانه جزو باکیفیت‌ترین موتورهای نصب‌شده روی هایلوکس هستند که حداکثر تا ۷۰۰ هزار کیلومتر کارکرد (با در نظر گرفتن شرایط استاندارد در نگهداری) بدون خرابی و با استهلاک کم خواهند بود.

هر چهار پیشرانه قدرت و گشتاور تولیدی را به‌همراه یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک و به‌کمک سامانه چهارچرخ‌محرک ۴WD به هر دو محور جلو و عقب منتقل می‌کنند. سیستم کنترل‌کننده الکترونیکی لغزش دیفرانسیل و قفل الکترونیکی دیفرانسیل برای این پیکاپ تعبیه شده تا در مسیرهای ناهموار بتواند به‌راحتی به‌حرکت خود ادامه دهد.