تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3749460
شناسه : 3749460
تاریخ :
تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز از مدرن ‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور است اقتصاد ایران: تبریز-مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز از مدرن ‌ترین تصفیه‌خانه‌های درحال ساخت کشور است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و هیئت همراه با حضور در بخش‌های مختلف تصفیه خانه، تبریز از نزدیک در جریان عملیات اجرایی این پروژه مهم شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی قرار گرفت.

هاشم امینی در این بازدید گفت: این پروژه یکی از مدرن ترین تصفیه‌خانه‌های درحال ساخت کشوراست و از آخرین سطح اتوماسیون دنیا بهره می‌برد.

وی احداث تصفیه خانه را فرصتی مناسب برای کمتر شدن مشکلات زیست محیطی در سال‌های آینده با توجه به افزایش جمعیت شهر تبریز برشمرد.

خانی در خصوص احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز گفت: طراحی و ساخت تصفیه خانه فاضلاب تبریز در سه مدول (بخش) و برای زیر پوشش قرار دادن جمعیت ۲ میلیون نفری در برنامه جامع و توسعه‌ای این شهر پیش بینی شده و زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در غرب تبریز و در منطقه قراملک این شهر به این منظور اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: مدول اول این تصفیه خانه در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار و با دربرگیری جمعیت حدود ۶۰۰ هزار نفری و خروجی ۱۵۰۰ لیتری بر ثانیه، از سال ۱۳۸۰ وارد مدار شده و اکنون بیش از ۲۲ سال است که فاضلاب ورودی را پس از انجام فرآیندهای لازم، به آبی در حد استاندارد آب‌های سطحی تبدیل و تصفیه کرده و به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌کند.

خانی افزود: هر ثانیه ۶ متر مکعب آب تصفیه شده در تبریز تولید و مصرف می‌شود و حدود ۸۰ درصد آب مصرفی در این شهر به فاضلاب تبدیل شده و از راه شبکه جمع آوری فاضلاب، برای تصفیه و بازچرخانی به تصفیه خانه این شهر در غرب تبریز منتقل می‌شود تا علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست، به بازچرخانی آب و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی کمک کند.

مدیرعامل آبفای استان افزود: از آنجا که مدول اول جوابگوی جمعیت رو به افزایش این شهر نبود به منظور جلوگیری از تبعات زیست محیطی و به عنوان یکی از طرح‌های جانبی احیای دریاچه ارومیه ایجاد مدول دوم در برنامه آبفای استان قرار گرفت.

خانی با اشاره به اهمیت احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز گفت: فاز نخست بخش مایع مدول دوم نیز که کار اجرایی آن در سال ۱۳۹۵ آغاز شده است در دولت سیزدهم سرعت گرفت و در شهریور ماه سال گذشته با ۱۴ هزار میلیارد ریال هزینه کرد وارد مدار شد که با بهره برداری از این فاز، از هدررفت بخش زیادی از پساب شهر تبریز جلوگیری و یکهزار لیتر بر ثانیه به ظرفیت این تصفیه خانه اضافه شد.

با بهره برداری از بخش مایع مدول دوم، از مجموع ۴۰۰ هزار مترمکعب فاضلابی که در تبریز جمع آوری و به تصفیه خانه منتقل می‌شود بیش از ۳۶۰ هزار مترمکعب آب تصفیه شده با استانداردهای آب‌های سطحی به طبیعت بازگردانده می‌شود.

وی افزود: تصفیه خانه فاضلاب تبریز برای زیر پوشش قراردادن جمعیت ۲ میلیون نفری طراحی شده است.

خانی در مورد میزان پساب تولید شده در این تصفیه خانه اظهار کرد: از مجموع ۱۲۶ میلیون مترمکعب فاضلابی که سالانه وارد این تصفیه خانه می‌شود حدود ۱۲۲ میلیون مترمکعب شامل ۴۷ میلیون متر مکعب در مدول اول و ۷۵ میلیون مترمکعب در مدول دوم تصفیه شده به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود و هدر رفت آب در این تصفیه خانه، کمتر از سه درصد است.