تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3749441
شناسه : 3749441
تاریخ :
کدام تاکسی‌ها اجازه فعالیت در اپلیکیشن‌های اینترنتی را دارند؟ اقتصاد ایران: به‌گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نزدیک به ۲۵ تا ۳۰هزار تاکسی در شرکت‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند. سوالی که این روزها ذهن بسیاری از شهروندان تهرانی را به خود مشغول کرده این است که آیا تاکسی‌هایی که از امتیاز کارت‌سوخت تاکسی و مجوز ورود رایگان به محدوده طرح ترافیک برخوردار هستند، اجازه فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی را دارند؟ در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم. 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اصل سامانه برخط مورد تاکید شورای شهر است

سال گذشته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تاکید کرد تاکسی‌های خطی اجازه فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی را ندارند.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی در این باره گفته بود براساس مصوبه‌ای که شورای اسلامی شهر تهران در نرخ‌گذاری تاکسی‌ها داشته، شهرداری تهران ملزم است سامانه برخطی را برای تاکسی‌های تهران راه‌اندازی کند تا امکان اینکه بخشی از خدمات به صورت تاکسی برخط در تهران داده شود، نیز وجود داشته باشد.

او در ادامه بیان کرد: این تکلیف تاکنون توسط شهرداری تهران انجام نشده است. اصل تاکسی برخط، مورد تایید مدیریت شهری تهران است که باید راه‌اندازی شود و نظام نرخ‌گذاری آن را باید شهرداری به شورای شهر پیشنهاد دهد که این کار هم هنوز انجام نشده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تاکید کرد:‌ این که تاکسی‌های خطی یعنی تاکسی‌هایی که مبدأ مشخصی دارند بخواهند به صورت تاکسی برخط کار کنند، این اجازه را نخواهند داشت و باید در همان خط تعیین‌شده کار کنند و اگر در ساعاتی مسافر کم داشته باشند با نظارت سازمان تاکسیرانی باید به تعدادی از آنها اجازه داده شود که در سایر فعالیت‌ها مشغول شوند. قبل از این که بخواهیم بگوییم حضور تاکسی‌ها در شرکت‌های تاکسی برخط مجاز یا غیرمجاز است، باید بگوییم اصل سامانه برخط مورد تاکید شورای شهر است و شهرداری ملزم به اجرا است و تاکسی‌های خطی تنها با اجازه سازمان تاکسیرانی می توانند جابه‌جا شوند؛ وگرنه باید در خط خودشان باشند. با این سیستم می‌توان تاکسی‌های گردشی را که نظام نظارتی خوبی بر آنها وجود ندارد، کنترل کرد.

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز در این رابطه گفته بود:‌ خدمات در حوزه تاکسیرانی خدمت به صورت متمرکز نیست و ۷۰ هزار تاکسی در تهران وجود دارد که همه در حال سرویس‌دهی نیستند و آشفتگی‌های این حوزه ساماندهی می‌شود.

چرا کارپینو شکست خورد؟

چند سال قبل که مشخص شد تاکسی‌های اینترنتی جای پای خود را در جامعه محکم کرده‌اند، رقیبان سنتی به خود آمدند و در همین فضا بود که اپلیکیشن کارپینو شکل گرفت. این شرکت تاکسی اینترنتی که از اسفند ۱۳۹۵ کار خود را به صورت آزمایشی در تهران آغاز کرد؛ ۱۸ فروردین سال بعد، رسما رونمایی شد.

در این مراسم معاون وقت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران نیز حضور داشت.

وی در این نشست، کارپینو را نخستین و تنها اپلیکیشن درخواست تاکسی دارای مجوز معرفی کرد و از استقبال مردم از این تاکسی اینترنتی در همان چند هفته فعالیت آزمایشی خبر داد.

حسینی همچنین یکی از مزیت‌های کارپینو را امکان ورود رانندگانش به محدوده طرح ترافیک دانست و به ارائه آموزش‌ به رانندگان متقاضی فعالیت در آن، اشاره کرد. اما کارپینو که روی استفاده از تاکسی برای جابه‌جایی مسافران مانور می‌داد، نتوانست با مدعیان دیگر در این عرصه رقابت کند و خیلی زود به دلیل مشکلات مدیریتی، شکست در جذب سرمایه، قیمت‌های بالای سفرها، ضعف در طراحی اپلیکیشن و باگ‌هایی که هم در نسخه رانندگان و هم در نسخه مسافران وجود داشت و همچنین استفاده از تاکسی‌های فرسوده شکست خورد.

در سال ۱۴۰۰ یکی از اعضای شورای شهر وقت تهران نسبت به تعطیلی اپلیکیشن کارپینو توسط سازمان تاکسیرانی انتقاد کرد و گفت: این اپلیکیشن شرایطی را فراهم کرده بود تا شهروندان بتوانند به راحتی تاکسی ون یا تاکسی بانوان را در اختیار بگیرند اما مشخص نیست به چه بهایی این اپلیکیشن توسط تاکسیرانی فروخته شد.

تاکسی بیسیم تهران آنلاین شد

مهرماه سال گذشته رئیس هیات‌مدیره شرکت تاکسی بیسیتم تهران در مراسم رونمایی از سامانه از سامانه تاکسی آنلاین اختصاصی تاکسی، اظهار کرد:‌ در گذشته شرکتی برای ارائه خدمت در این حوزه وجود داشت که به دلایلی از ادامه فعالیت بازماند.

محمدتقی مهدیخانی افزود: ‌اپلیکیشن TBT به شکل اختصاصی برای ناوگان تاکسیرانی طراحی شده است.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف این اپلیکیشن افزایش احساس امنیت با کمک تاکسیران‌های کشور است تا به عنوان حلقه اتصال عرضه و تقاضا در خصوص خدمات اصولی و بهینه حمل‌ونقل متعهد به تعهدات قانونی خود باشد. رئیس هیات مدیره شرکت تاکسی بیسیتم تهران بیان کرد: هزینه این سفرها بر اساس زمان ترافیک و مسافت طی شده به گونه‌ای در این اپلیکیشن دیده شده که تاکسیران‌ها براساس ارائه خدمات واقعی حمل‌ونقل درآمد منطقی داشته و پرداخت هزینه واقعی سفر، باعث رضایتمندی مسافر و راننده می‌شود.

در ادامه رئیس تاکسی بیسیم شیراز در این خصوص مجوزهای فعالیت این سامانه گفت:‌ مجوزهای مربوط به این سامانه را از اتاق اصناف، سازمان حمل‌ونقل مسافر درون‌شهری و اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی دریافت کرده‌ایم. این سامانه در تهران و شیراز آغاز به کار می‌کند. جذب تاکسی‌ها اولین قدمی است که در این حوزه برداشته‌ایم.

امیری تصریح کرد: برتری ما این است که فقط تاکسی داریم و می‌توانیم به راحتی اعتماد مشتری را جذب کنیم. تاکسی‌های ما دارای صلاحیت از نظر تاکسیرانی هستند و مردم نیز به این امنیت نیاز دارند.