تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3749380
شناسه : 3749380
تاریخ :
آب انبار هشت پخ لارستان ثبت ملی شد اقتصاد ایران: شیراز- مدیرکل میراث فرهنگیف گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: آب انبار تاریخی هشت پخ در فهرست ملی ایران جای گرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی با بیان اینکه آب انبار تاریخی هشت پخ به شماره ملی ۳۴۱۴۴ در فهرست ملی ایران جای گرفته است، گفت: این آب انبار به دلیل فرم معماری هشت گونه که دارد به هشت پخ معروف شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های این آب انبار، ادامه داد: از ویژگی‌های این بنای ملی نوع شکل آن است به طوری که پلان مخزن آب آب انبار از بیرون دارای فرمی هشت ضلعی و از داخل فرم دوازده ضلعی دارد. این نوع ساخت در احداث آب انبارهای شهر لار کمتر دیده شده است و به احتمال زیاد این آب انبار از معدود آب انبارهایی است که تعداد اضلاع آن از درون و بیرون متفاوت است.

وی وضعیت ایستایی این اثر را مطلوب توصیف کرد و گفت: این بنای ملی دارای ارزش فرهنگی (حفظ، معرفی و مستندسازی سنت‌های خاص معماری آب انبارهای لار همچنین ارزش هنری (نحوه ساخت، نوع ساخت، نوع گنبد، پلان ۱۲ ضلعی گنبد) و ارزش معماری (نمونه منحصر به‌فرد از آب انبارها به علت داشتن اضلاع دوازده گانه در مخزن و گنبد) است.