تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3749330
شناسه : 3749330
تاریخ :
اتوبوس رایگان تردد زائران از ارومیه به تمرچین راه اندازی شد اقتصاد ایران: ارومیه- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: روزانه چهارسرویس حمل و نقل عمومی برون شهری زائران ایام اربعین را به صورت رایگان از ارومیه به پایانه مرزی تمرچین منتقل می کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج دست نشان در این زمینه با بیان اینکه ظرفیت تردد روزانه این سرویس‌ها ۲۰۰ نفر است، افزود: این سرویس ویژه تا ابتدای شهریور امسال ادامه دارد و شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین به منظور تسهیل سفر زائران به عتبات عالیات، هزینه ورود به گذرگاه حاج عمران از طریق پایانه مرزی تمرچین برای زوار ایرانی رایگان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی از راه اندازی هشت پارکینگ رایگان در پیرانشهر برای استفاده زائران خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر آن موارد دیگر نیز از جمله زمینه استفاده از ظرفیت ده‌ها موکب در مسیر تمرچین و مرز تدارک دیده شده است.

دست نشان از تردد نزدیک به ۴۰ هزار نفر از ابتدای اجرای طرح عبور زائران به سمت عتبات عالیات از مرز تمرچین خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۷ هزار نفر خروجی و ۲۳ هزار نفر ورودی بوده‌اند.

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیک ترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و نزدیک ترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد و از تمرچین تا سامره ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است و سال ۱۴۰۱ برای اولین بار امکان تردد زائران اربعین از این مرز فراهم شد که حدود ۷۰ هزار تردد در این ایام ثبت شد.