تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3749324
شناسه : 3749324
تاریخ :
چین و ایران شرکای مهم راهبردی هستند اقتصاد ایران: چین همواره قاطعانه از مردم فلسطین در احیای حقوق ملی مشروع‌شان حمایت کرده، ما برای مساوات ارزش قائل و مدافع عدالت بوده و حامی تشکیل کشور مستقل فلسطین هستیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه بین ا لملل؛ زونگ پی وو، سفیر جدید جمهوری خلق چین در ایران با حضور در خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز با محمدمهدی رحمتی مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر دیدار و گفتگو کرد.

در جریان این بازدید سفیر چین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با موضوعات مختلف از جمله روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد که مشروح آن را می‌خوانید؛

-چشم‌انداز توسعه روابط ایران و چین را در دوران ریاست جمهوری مسعود پزشکیان چطور ارزیابی می‌کنید؟

چین و ایران شرکای راهبردی مهمی برای یکدیگر هستند و همکاری فعلی ما ضرب‌آهنگ خوبی دارد. چین سال‌ها بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران بوده است. جولای امسال قطار کانتینری دو سربار ایران- چین عملیاتی و راه‌اندازی شد و این پروژه همکاری دو کشور را در حوزه ترابری و حمل‌ونقل بار تقویت می‌کند. پکن همچنین برای ورود محصولات کشاورزی ایران به چین، یک «کانال سبز» گشوده است. نارنگی، سیب، عسل، میگوی سفید، نوارماهی و بسیاری از محصولات ایرانی بین مصرف‌کنندگان چینی محبوبیت رو به رشدی پیدا کرده‌اند. در تبادلات و تعاملات فرهنگی بین چین و ایران در بخش‌های مختلف از جمله فرهنگ، آموزش، رسانه و همکاری بومی، نقاط عطف زیادی وجود دارد که این مساله نیز درک و همکاری متقابل مردم دو کشور را بهبود می‌بخشد. تبادلات مردمی بین چین و ایران نیز بسیار نزدیک شده است. سفارت ما همچنان صدور روادید را تسهیل می‌کند و در این برهه، متقاضیان ایرانی می‌توانند بدون وقت ملاقات، درخوست روادید بدهند و در نتیجه نرخ رضایت‌مندی از این روال، بیش از ۹۷.۶ بوده است.

چندی پیش سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با موفقیت در پکن برگزار شد. این نشست پیامی قاطع درباره تعهد راسخ چین به اصلاحات و استقبال از عصر نوین، ارسال کرد و طرح کلی چین به منظور تعمیق هرچه بیشتر اصلاحات و پیشرفت و مدرنیزه‌سازی چین در تمام جبهه‌ها تدوین شد. چین در مرحله بعد به طور یکنواخت سطح همکاری با کشورهای جهان را در حوزه تجارت، سرمایه‌گذاری، صنعت و سایر بخش‌ها افزایش خواهد داد و فرصت‌های توسعه بیشتری را با کشورهای سراسر جهان از جمله ایران به اشتراک خواهد گذاشت.

چین در راستای تداوم حمایت قاطع پکن و تهران از یکدیگر در مسائل مرتبط با منافع اصلی طرفین، پیشبرد یکنواخت همکاری عملی در حوزه‌های مختلف، گسترش بی‌وقفه روابط دوجانبه سازنده، منفعت هرچه بیشتر مردم دو کشور و افزودن محتوای جدید به شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین، آماده همکاری با دولت جدید ایران است.

-ایران عضو جدید سازمان همکاری شانگهای است. زمینه‌های همکاری مشترک ایران و چین در چهارچوب این سازمان چیست؟

چین و ایران هر دو کشورهای مهم و در حال توسعه و هر دو به چندجانبه‌گرایی حقیقی پایبند هستند. ایران پس از پیوستن موفق به سازمان همکاری شانگهای که یک سال پیش رخ داد، در حوزه‌های مختلف همکاری ذیل چارچوب این سازمان مشارکت فعالی داشته و به نتایج سودمندی نیز دست یافته است. پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای تحرک و نشاط تازه‌ای به آن تزریق کرده که با انتظارات جامعه بین‌الملل و منافع مشترک بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه تطابق دارد.

چین پس از اجلاس آستانه، ریاست دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای را در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ برعهده گرفته است. پکن با رویکرد «یک جامعه با آینده مشترک برای بشریت»، توسعه همکاری همه‌جانبه، مشارکت فعال در حاکمیت جهان و پیشبرد طرح‌های توسعه، امنیت و فرهنگ جهانی، آماده همکاری با ایران و سایر شرکای سازمان شانگهای است تا از این طریق به تقویت قوای سازمان همکاری شانگهای جهت برقراری صلح پایدار و رفاه جهانی کمک بیشتری کند. از مشارکت فعال ایران در رویدادهایی که چین به عنوان رئیس دوره سازمان همکاری شانگهای میزبانی می‌کند و باعث تقویت این سازمان بین‌المللی جدید می‌شود، استقبال می‌کنیم.

-موضع چین در قبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه که بیش از ۱۰ ماه از آن گذشته چیست؟

مساله فلسطین در کانون مسائل خاورمیانه قرار دارد. چین در مساله فلسطین هرگز هیچ منفعت شخصی ندارد و در جمع نخستین کشورهایی است که سازمان آزادی‌بخش فلسطین و کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت. چین همواره قاطعانه از مردم فلسطین در احیای حقوق ملی مشروع‌شان حمایت کرده است. ما برای مساوات ارزش قائل و مدافع عدالت هستیم.

هرچه شرایط در خاورمیانه ملتهب‌تر باشد، تلاش جامعه بین‌الملل برای فرونشاندن تنش و تنش‌زدایی حیاتی‌تر خواهد بود. در حال حاضر، جنگ غزه طولانی شده و پیامدهای آن همچنان در حال گسترش است و چندین جنگ منطقه‌ای در هم تنیده شده است.

هم‌اکنون موضوع حائز اهمیت و اساسی این است که جامعه بین‌الملل باید به نیروهای (حامی صلح) پیوسته و طرفین جنگ را نسبت به اجرای قطعی قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت و ایجاد شرایط در راستای تحقق فوری آتش‌بس جامع و پایدار در غزه ترغیب کند. تاکید بر این نکته اهمیت ویژه‌ای دارد که اسرائیل باید به درخواست جامعه بین‌الملل توجه کند، فوراً به اقدامات خصمانه پایان دهد، برای حفاظت از غیرنظامیان کوتاهی نکند و از تشدید تنش در منطقه بپرهیزد.