تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3749323
شناسه : 3749323
تاریخ :
تراشه مغزی بیمار مبتلا به ALS را قادر به سخن گفتن کرد اقتصاد ایران: مردی مبتلا به ALS که توانایی صحبت کردن را از دست داده بود، پس از کاشت تراشه مغزی تبدیل متن به صحبت  دوباره می تواند حرف بزند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این تراشه در شرکت بلک راک نوروتک ساخته شده است. تحقیق جدید یکی از دو مطالعه ای است که نشان دهنده قابلیت رابط های مغز و تراشه برای احیای قابلیت سخن گفتن در بیماران دچار فلج است.

پژوهشگران در تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده، شواهدی در پیشرفت سریع در کاربردهای بالینی و کاربردهای واقعی چنین دستگاه هایی برای احیای دوباره قدرت ارتباطی افراد پس از فلج شدن را ارائه کرده اند.

در هر ۲ تحقیق انجام شده یک بیمار (یک زن و یک مرد) مبتلا به ALS شرکت کرده اند. یکی از آنها مردی ۴۵ ساله با ناتوانی شدید در سخن گفتن بود که فقط پرستارش منظور او را می فهمید. این بیمار به طور متوسط در هر دقیقه ۷ واژه ادا می کرد. حال آنکه متوسط ادای واژه ها در زبان انگلیسی ۱۶۰ مورد به ازای هر دقیقه است.

محققان ۴ میکروالکترود را در نواحی ازمغز وی که با زبان و سخن گفتن مرتبط بود، کاشتند و فعالیت در آن نواحی را با استفاده از ۲۶۵ الکتردوهای داخل قشری ثبت کردند. این تعداد الکترود داخل قشری بیشتر از مواردی است که در تحقیقات پیشین ثبت شده است.سپس نرم افزار رمزگشایی نیز به کار گرفته شد که می توان آن را به سرعت آموزش و از طریق آنلاین ارتقا داد.

بیمار در روز دوم بااستفاده از یک فرهنگ لغت ۱۲۵ هزار کلمه ای ارتباط برقرار کرد. کلمات رمزگشایی شده روی یک نمایشگر ظاهر می شدند و در مرحله بعد با استفاده از نرم افزار مخصوص تبدیل متن به صحبت، به صوتی تبدیل می شدند که شبیه صدای بیمار قبل از ابتلا به ALS بود.

به گفته محققان بیمار به طور کلی پس از ۱۶ ساعت استفاده از ابزار توانست در هر دقیقه ۳۲ واژه بیان کند و تنها ۲.۵ درصد از کلماتی که وی تلاش در بیان آنها داشت، نادرست بودند.

به طور متضاد، اپلیکیشن های دیکته متون حدود ۵ درصد احتمال خطا دارند و افراد عادی هنگام خواندن یک پاراگراف با صدای بلند ۱ تا ۲ درصد احتمال خطا دارند.

زنی که در تحقیق دیگر شرکت کرده بود پروتز عصبی اولیه را ۷ سال قبل در ۵۸ سالگی دریافت کرده بود. دستگاه تحقیقاتی که به شرکت مدترونیک تعلق دارد، ۶ سال فعالیت کرد و به وی امکان برقراری ارتباط با کلیک کردن روی کلیدها را داد.

هنگامیکه دستگاه دیگر قابل استفاده نبود نیز هیچ اختلال فنی در آن رصد نشد. بلکه آتروفی پیشرفته در مغز وی به دلیل ابتلا به بیماری ALs در نهایت رابط مغز و تراشه را از کار انداخته بود.

بلک راک نوروتک، مدی ترونیک، سینکرون و نورالینک از جمله شرکت هایی هستند که در جهت تجاری سازی رابط های مغز وتراشه فعالیت می کنند.