تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3749318
شناسه : 3749318
تاریخ :
بانوان کرد پیشگام خدمت به زائران/ازخیاطی تاپخت نان محلی درموکب‌ها اقتصاد ایران: کامیاران- بانوان موکب‌دار شهر کامیاران با پخت نان‌های محلی از جمله «برساق» و خیاطی صلواتی پذیرای زائران اربعین حسینی هستند و در ارائه خدمت به زائران پیشگام شده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: آوازه مهمان نوازی کردها را باید از روزهای تعطیلات نوروز و باران‌های پی در پی که مسافران و گردشگران پارک‌ها را میهمان خانه‌های کردها کرد، شنیده باشید.

درهای خانه‌ها به روی میهمان و گردشگر گشوده می‌شود و آنچه در خانه باشد روزی میهمان هم می‌شود.

اربعین که سه سال پیش رنگ و رویش را به کردستان هم نشان داد، زائران را به سمت مرز باشماق کردستان روانه کرد تا از این مرز خوش و آب و هوا با طبیعت سبز و دلپذیر مریوان راهی کربلای معلی شوند.

امسال سومین سالی است که موکب‌ها برپا می‌شوند تا پذیرای زائران حسینی باشند.

بانوان کرد پیشگام خدمت به زائران/ازخیاطی تاپخت نان محلی درموکب‌ها

در شهر کامیاران یکی از شهرهای کردستان که محل تردد و گذر زائران اربعین حسینی است موکب سیدالشهدا با همت و تلاش مردمان این شهر برپا شده است.

دیگ‌ها بر آتش نهاده و غذای زائرانی که راهشان به این موکب می‌خورد پخت می‌شود.

کسی نیست که در این موکب بیکار بماند هرکسی می‌خواهد بگونه‌ای از خدمت به زائران اباعبدالله الحسین سهمی داشته باشد.

بانوان کرد پیشگام خدمت به زائران/ازخیاطی تاپخت نان محلی درموکب‌ها

یکی ظرف‌ها را آماده می‌کند، دیگری آب را در سطل یخ می‌گذارد تا خنک بماند، دیگری جارو به دست می‌گیرد و محوطه موکب را تمیز می‌کند، اینها همگی گوشه‌ای از جذابیت‌های مهمان‌نوازی کردستانی‌ها است که زائران اربعین حسین را با جان و دل پذیرا می‌شوند.

بوی نان محلی در موکب کامیاران برای پذیرایی از زائران

در این میان بانوان کامیارانی نیز دست به کار شده‌اند تا خدمتی به زوار ارائه دهند، خمیر نان محلی آماده پخت می‌شود، بوی نان محلی و «برساق» در محوطه موکب می‌پیچد، صدای صلوات بانوان به گوش می‌رسد همگی در تلاشند تا در خدمت به زائران حسین نقشی ایفا کنند.

بانوان کرد پیشگام خدمت به زائران/ازخیاطی تاپخت نان محلی درموکب‌ها

آن سوتر صدای چرخ خیاطی به گوش می‌رسد هنر دست دختران کامیارانی که چرخ‌های خود را به موکب‌ها آورده‌اند تا نیاز زائران را با هنرشان برطرف کنند.

یکی از بانوان موکب‌دار شهر کامیاران اظهار کرد: پذیرایی از زائران اباعبدالله الحسین اجر معنوی دارد و می‌تواند و جمعی از بانوان شهرستان کامیاران تصمیم گرفتیم امسال برای خدمت به زائران در موکب شهر فعالیت داشته باشیم.

بانوان کرد پیشگام خدمت به زائران/ازخیاطی تاپخت نان محلی درموکب‌ها

وی افزود: موکب سیدالشهدای شهر کامیاران چند روزی است پذیرای خدمت به زائران است و می‌توان با پخت نان محلی فرهنگ این دیار را به زائران معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: با اجرای کارهای فرهنگی و خدمات اینچنینی است که می‌توان عظمت پیاده‌روی اربعین حسینی و فرهنگ عاشورایی را که دلیل اصلی قیام امام حسین بود زنده نگه داشت.

بانوان مشتاقانه در مواکب فعالیت می‌کنند

معاون حوزه علمیه خواهران شهرستان کامیاران نیز افزود: بانوان خادم حسین (ع) مشتاقانه و از روی میل و رغبت باطنی در این موکب حضور یافتند تا خدمتی به زائران اربعین ارائه دهند.

شهلا باتمانی تصریح کرد: تهیه و پخت نان محلی و «برساق» از جمله اقداماتی است که بانوان در موکب سیدالشهدای شهر کامیاران انجام می‌دهند.

وی توزیع غذا، شربت، چای و راهنمایی زائران اربعین حسینی را از خدمات این موکب دانست و اضافه کرد: امیدواریم مهمان نوازی کردها، بیان فرهنگ غنی آنها و همچنین معرفی جاذبه‌های گردشگری استان کردستان در این ایام اربعین پررنگ‌تر شود.

با تمامی از انجام خیاطی رایگان در این موکب نیز خبر داد و اضافه کرد: در این موکب دختران هنرمند عرصه خیاطی با دستان هنرمندشان برای خدمت به زائران پیشقدم شده‌اند.

معاون حوزه علمیه خواهران کامیاران یادآور شد: اربعین علاوه بر اینکه سرشار از برکات معنوی است می‌تواند کردستان را به لحاظ اقتصادی، گردشگری و فرهنگی رونق ببخشد و باید از این فرصت بخوبی استفاده شود.

بانوان کرد پیشگام خدمت به زائران/ازخیاطی تاپخت نان محلی درموکب‌ها

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کامیاران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اذعان کرد: موکب سیدالشهدای شهر کامیاران شبانه روز آماده استقبال، راهنمایی و پذیرایی از زائران اربعینی است.

اقامه نماز جماعت در موکب کامیاران

حجت‌الاسلام مهدی دهقان اعلام کرد: در موکب سیدالشهدا کامیاران اقامه نماز نیز با حضور زائران و موکب‌داران برپا می‌وشد.

وی اعلام کرد: اقامه نماز در مواکب از مسائل مهم در سفر فرهنگی اربعین است و روزانه نماز جماعت در این موکب برپا می‌شود.

وی از حضور مسؤولان هیأت‌های مذهبی در موکب سیدالشهدای کامیاران خبر داد و گفت: هیأت‌های مذهبی این شهرستان همواره برای خدمت در مسیر ابا عبدالله الحسین تلاش می‌کنند و این روزها نیز در موکب‌های اربعینی برای خدمت به زائران فعالیت دارند.

بانوان کرد پیشگام خدمت به زائران/ازخیاطی تاپخت نان محلی درموکب‌ها

این روزها زیبایی‌های هر گوشه و کنار استان کردستان از طبیعت و جاذبه‌های گردشگری گرفته تا رسم مهمان‌نواری کردها لحظاتی به یادماندنی و اربعینی متفاوت را برای زائران رقم می‌زند.