تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3749278
شناسه : 3749278
تاریخ :
گذر تردد زائران درمرزهای خوزستان از نیم میلیون/سفر دریایی آغاز شد اقتصاد ایران: اهواز - تردد زائران اربعین حسینی از مرزهای استان خوزستان با احتساب امروز از نیم میلیون نفر فراتر رفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: بر اساس اعلام اداره‌کل راهداری و حمل و نقل خوزستان، تردد ۴۸۹ هزار و ۷۹۰ زائر اربعین حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان از ۱۶ تا ۲۴ مردادماه ثبت شده است که با احتساب ترددهای امروز قطعاً این رقم نیم میلیون را رد کرده است.

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از شانزدهم تا بیست و چهارم مردادماه ۱۴۰۳، تردد ۴۸۹ هزار و ۷۹۰ زائر در مرزهای شلمچه و چذابه برای شرکت در راهپیمایی بزرگ و میلیونی اربعین حسینی ثبت شده است.

در بازه زمانی مذکور ۸۶ هزار و ۷۵۴ زائر ایرانی وارد شده‌اند که ۱۷ هزار و ۲۶ نفر از مرز چذابه و ۶۹ هزار و ۷۲۸ زائر از مرز شلمچه بوده است. همچنین خروج ۳۵۸ هزار و ۵۸۰ زائر ایرانی ثبت شده که از این تعداد ۲۹۳ هزار و ۶۷۹ نفر از مرز شلمچه و ۶۴ هزار و ۹۰۱ زائر از مرز چذابه بوده است.

خروج ۲۶ هزار و ۹۹۲ زائر خارجی از ۲ پایانه مرزی به ثبت رسیده که ۲۱ هزار و ۹۰ زائر از شلمچه و ۵ هزار و ۹۰۲ نفر از چذابه تردد داشته‌اند. همچنین ۱۷ هزار و ۴۶۴ زائر خارجی وارد شده‌اند که ۱۴ هزار و ۸۴ نفر در پایانه شلمچه به ثبت رسیده و ۳ هزار و ۳۸۰ نفر از پایانه مرزی چذابه بوده است.

شلمچه دومین مرز پرتردد

ولی الله حیاتی فرمانده قرارگاه اربعین مرز شلمچه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مرز شلمچه به عنوان دومین مرز پر تردد کشور است، تصریح کرد: تمهیدات ویژه ای برای عبور آسان، روان و ارزان، توأم با امنیت در این مرز اندیشیده شده است.

فرمانده قرارگاه اربعین مرز شلمچه گفت: ۴۰ رام قطار کار حمل و نقل ریلی زائران از عمق کشور تا صفر مرزی شلمچه را انجام می‌دهند. همچنین ۲ ریل باس زائران را از خرمشهر تا پایانه مرزی شلمچه به صورت رایگان انتقال می‌دهند.

حیاتی ادامه داد: ۱۵۰ اتوبوس خط واحد در سه شیفت، نقل و انتقال زائران از پارکینگ بزرگ شلمچه تا پایانه مرزی را انجام می‌دهند.

وی با اعلام اینکه ۳۵ هزار مترمربع سایه بان و مه پاش فضای خنکی را برای عبور زائران فراهم کرده است، اظهار کرد: ۱۵ اتاق سرد، یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی و ۳ درمانگاه اقداماتی هستند که برای خدمات دهی به زائران و مقابله با گرمازدگی در مرز شلمچه تدارک دیده شده است.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان افزود: برای ورود و خروج زائران ۴۸ گیت در مرز شلمچه فعال است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار خروج زائران به سمت عتبات مقدس عالیات را انجام می‌دهند.

فرمانده قرارگاه اربعین مرز شلمچه بیان کرد: ارائه خدمات بهداشتی، ۲۵۰ موکب و ایستگاه پذیرایی در این مرز، نشان دیگری از خدمات زائد الوصف مردم خوزستان به خصوص مردم مرزدار و ولایت مدار خرمشهر است که این روزها با آغوش باز پذیرای زائران امام حسین (ع) هستند و خانه‌های خود را بیت الحسین کرده‌اند، که با این اقدام حماسه دیگری در خدمتگزاری به زائران در مرز شلمچه را رقم زده‌اند.

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در شلمچه

همچنین با حضور سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیمارستان صحرایی و موکب شهید اسماعیل دقایقی در مسیر منتهی به پایانه مرزی شلمچه از امروز برپا شد و تا هشتم شهریور ماه به زائران خدمات رسانی خواهد کرد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این باره اظهار کرد: این بیمارستان تاکنون ۶۹ بار در مناطق مختلف کشور از جمله شلمچه برپا شده است.

وی افزود: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همه نقاط کشور پنج بیمارستان بزرگ تخصصی و ۶ بیمارستان صحرایی را اداره می‌کند.

سردار تنگسیری تصریح کرد: این بیمارستان شامل هشت بخش و ۳۴ تخت بستری است که توسط پزشکان و پرستاران داوطلب فعالیت می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: این بیمارستان به بخش‌های تخصصی ارتوپدی، سونوگرافی، رادیولوژی، جراحی، زنان و زایمان، آزمایشگاه، اتاق عمل و اورژانس مجهز است و هشت پزشک متخصص به‌طور ۲۴ ساعته در حال خدمت‌رسانی هستند.

انجام اولین سفر دریایی

در عین حال نخستین تردد دریایی از طریق بندر خرمشهر به بندر بصره پیش از ظهر امروز پنجشنبه با حضور زائران اربعین حسینی انجام گرفت.

بر همین اساس در خط اول، ۳۲۰ نفر زائر از طریق مسیر دریایی، راهی عتبات عالیات شدند.

گذر تردد زائران درمرزهای خوزستان از نیم میلیون/سفر دریایی آغاز شد

علی عسکری مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر نیز در جریان راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر - بصره اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری مسؤولان ۲ کشور برادر و مسلمان ایران و عراق، نخستین سفر دریایی از بندر خرمشهر به بندر بصره در همین هفته جاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس نخستین سفر دریایی خرمشهر به عراق، امروز پنجشنبه انجام گرفت و زائران اربعین حسینی از طریق مرز دریایی به عتبات عالیات مشرف شدند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: تردد دریایی به عراق از طریق بندر خرمشهر توسط شناور اروند ساحل انجام گرفت که بر اساس مایل دریایی، این سفر بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت و ربع به طول می‌انجامد.

عسکری بیان کرد: ظرفیت هر سفر دریایی، ۳۲۰ نفر است که طبق استقبال زائران از سفر و تردد دریایی، تعداد سفرها افزایش می‌یابد.

آغاز فعالیت مرکز پایش راهداری

همچنین معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از آغاز به کار فعالیت مرکز پایش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه خبر داد.

گذر تردد زائران درمرزهای خوزستان از نیم میلیون/سفر دریایی آغاز شد

محسن حق نیا نیز در گفت وگوی رسانه‌ای اظهار کرد: مرکز پایش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با هدف مدیریت عرضه و تقاضای ناوگان حمل و نقل عمومی، رصد و گزارش‌های تحلیلی و ترافیکی لحظه‌ای برای برنامه ریزی بهینه سفر زائران اربعین حسینی در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه آغاز به کار کرد.

وی افزود: با راه اندازی این مرکز امکان استفاده بهینه از داده‌های جمع آوری شده به وسیله سامانه‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای و پیش بینی تعداد تردد در محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی استان امکان پذیر است.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بیان کرد: همچنین در این مرکز گزارش‌های درخواستی دفاتر سازمانی، مراجع ذیربط و رسانه‌ها با هماهنگی مرکز مدیریت راه‌های کشور تهیه می‌شود.

حق نیا گفت: در این مرکز علاوه بر مشاهده آخرین وضعیت تردد در مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه، اطلاعات نمایش پلاک در محورهای منتهی به این پایانه‌ها، تعداد وسایل نقلیه موجود در پارکینگ‌ها، تعداد صورت وضعیت صادره ناوگان حمل و نقل عمومی با استفاده از به روزترین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود قابل احصا است.

استان خوزستان دارای ۲ گذرگاه مرزی شلمچه و چذابه است.