تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3749228
شناسه : 3749228
تاریخ :
استاندار لرستان از سد «بختیاری» بازدید کرد اقتصاد ایران: خرم‌آباد - «ابوطالب شفقت» استاندار لرستان از روند احداث سد «بختیاری» در جنوب شرق استان بازدید کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، امروز پنج‌شنبه «ابوطالب شفقت» استاندار لرستان در ادامه بازدید از بخش «پاپی» از طریق خط را آهن با حضور در ایستگاه تنگ پنج از سد «بختیاری» بلندترین سد دو قوسی بتنی ایران با ارتفاع ۲۷۵ متر که بزرگ‌ترین مخزن مصنوعی ذخیره آب کشور پس از کرخه با حجمی معادل ۲.۷ میلیارد مترمکعب در تراز نرمال است، بازدید کرد.

کار مطالعه سد «بختیاری» از سال ۱۳۷۱ آغاز شده و تا ابتدای سال ۱۳۹۲ حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث پروژه‌های زیرساختی شامل راه دسترسی اصلی، راه‌های دسترسی داخلی، سامانه انحراف و مطالعه این طرح هزینه شده است.

نیروگاه سد «بختیاری» از نوع زیر زمینی و ظرفیت تولید این نیروگاه یک هزار و ۵۰۰ مگاوات و با ظرفیت تولید سالیانه سه هزار گیگاوات ساعت است، قرار است در فاز دوم این نیروگاه سالانه ۱۰۰۰ مگاوات به تولید برق کشور افزوده شود.

سد «بختیاری» با ارتفاع ۲۷۵ متر روی رود بختیاری که از سرشاخه‌های رود دز است احداث خواهد شد، این سد در محدوده جغرافیایی شهرستان الیگودرز است.

از دیگر اهداف احداث این سد در جنوب شرق لرستان جلوگیری از ورود رسوبات رودخانه بختیاری به مخزن سد دز و در نتیجه افزایش عمر سد و نیروگاه دز و بهبود شرایط ایمنی در پایین‌دست سد است.