تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3749194
شناسه : 3749194
تاریخ :
تشخیص آفساید با دوربین آیفون؛ لیگ برتر انگلیس سیستم VAR را کنار می‌گذارد اقتصاد ایران: ظاهراً لیگ برتر فوتبال انگلیس می‌خواهد به‌جای سیستم VAR از دوربین گوشی‌های آیفون برای مواردی مثل تشخیص آفساید استفاده کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

لیگ برتر انگلیس که بالاترین سطح فوتبال باشگاهی در این کشور محسوب می‌شود به‌دنبال تحولی در تکنولوژی تشخیص آفساید است. آن‌ها با شرکتی به نام Genius Sports قرارداد بسته‌اند که از ده‌ها آیفون در کنار مدل‌های یادگیری ماشین برای کمک به داوران در اعلام آفساید استفاده خواهد کرد.

تشخیص آفساید همیشه به‌راحتی امکان‌پذیر نیست، به‌خصوص زمانی‌که بازیکنان به شکل گروهی کنار هم قرار می‌گیرند و داوران حتی با قرار دادن دوربین‌ها در زوایای مختلف نمی‌توانند جزئیات کافی را برای اعلام دقیق آفساید مشاهده کنند. در این شرایط سیستم کمک‌داور ویدیویی (VAR) وارد عمل می‌شود و با استفاده از دوربین‌ها و یادگیری ماشین، این شکاف‌ها را پر می‌کند.

لیگ‌های فوتبال از سال‌ها قبل استفاده از سیستم‌های VAR را آغاز کرده‌اند. فیفا پس از دوره‌ی آزمایشی، در سال ۲۰۲۲ استفاده از فناوری ردیابی اعضای بدن با یادگیری ماشین و حسگرهای توپ فوتبال را به‌طور رسمی آغاز کرد. به گزارش Wired، این نرم‌افزار می‌توانست ۲۹ نقطه از بدن بازیکنان را ردیابی کند، اما محدودیت‌هایی هم دارد و اغلب باعث تأخیرهای زیاد و خطاهای انسانی در فرایند تشخیص و همچنین نگرانی‌هایی درمورد دقت تصمیم‌گیری‌های درون بازی می‌شود.

مت فلیکنشتاین، مدیر ارشد محصول Genius، فناوری تشخیص آفساید شرکتش را تکنولوژی آفساید نیمه‌خودکار (SAOT) می‌نامد. این فناوری بخشی از سیستم GeniusIQ شرکت مذکور به‌حساب می‌آید که محصولات جذابی برای هواداران ارائه می‌دهد. گرافیک‌های پویا و لحظه‌ای مثل خطوطی که توپ فوتبال را دنبال می‌کنند ازجمله محصولات این شرکت برای هوادارن به‌شمار می‌رود.

Genius می‌گوید فناوری SAOT می‌تواند رندرهای سه‌بعدی دقیقی از هر بازیکن ایجاد و به داوران کمک کند تا به‌طور دقیق خط آفساید را در زمین تشخیص دهند و فاصله‌ی همه‌ی بازیکنان را نسبت‌به آن ببینند. شرکت مذکور برای انجام اینکار به تعداد زیادی دوربین نیاز دارد.

فلیکنشتاین گفت: «ما درحال کنارگذاشتن دوربین‌های گران‌قیمت 4K هستیم. می‌خواستیم ببینیم آیا می‌توان از گوشی‌های هوشمند معمولی به‌جای دوربین استفاده کرد یا خیر.» این شرکت در نهایت از گوشی آیفون استفاده کرد زیرا کارمندانش هنگام توسعه‌ی نرم‌افزار، بیشتر با این محصول آشنا بودند.

طبق گفته‌ی فلیکنشتاین، شرکت Genius از ۲۴ تا ۲۸ آیفون استفاده می‌کند که اکثر آن‌ها آیفون ۱۵ پرو هستند و برای پوشش یکنواخت و کامل زمین و خطوط کناری، معمولاً به‌صورت جفتی در سکوهای سفارشی و با زاویه‌ای کمی متفاوت قرار می‌گیرند.

ظاهراً رویکرد جدید Genius به این شرکت اجازه می‌دهد با داده‌های جمع‌آوری‌شده ازطریق دوربین آیفون‌های کنار زمین، نوعی مدل سه‌بعدی مجازی از هر بازیکن ایجاد کند. طبق ادعای فلیکنشتاین، سیستم می‌تواند با داده‌های جمع‌آوری‌شده، جزئیاتی را که به‌دلیل مسائل نورپردازی از بین رفته‌اند اصلاح کند.

آیفون‌ها می‌توانند ویدیوهایی با نرخ فریم بسیار بالا ضبط کنند؛ Genius از سرعت ۱۰۰ فریم‌برثانیه بهره می‌برد اما فیلم‌برداری با سرعت ۲۰۰ فریم برثانیه را نیز آزمایش کرده است. داده‌ها سپس به سرور ارسال می‌شوند تا سیستم GeniusIQ آن‌ها را پردازش کند.

مقالات مرتبط:
  • بهترین اپلیکیشن های پخش زنده فوتبال اندروید و آیفون
  • فناوری در چه حوزه‌هایی فوتبال را تحت تاثیر قرار داده است

الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری و پیش‌بینی GeniusIQ، برای شناسایی اعضای بدن و حتی انگشتان هر بازیکن داده‌ها را پردازش و پیش‌بینی می‌کنند که آن‌ها چه زمانی از دید خارج شده‌اند. گفته می‌شود این شرکت سیستم خود را با داده‌های چندین فصل از مسابقات فوتبال آموزش داده است تا بتواند چنین خدماتی ارائه دهد.

همه‌ی فناوری‌های GeniusIQ برای تشخیص این است که بازیکنان نسبت‌به یکدیگر، توپ و دروازه‌بان در کجا قرار دارند. درهرحال داشتن فریم‌های بیشتر باعث می‌شود دوربین‌ها به احتمال زیاد لحظه‌ی دقیق اتفاقاتی مثل آفساید را ثبت کنند تا داوران بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.