تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3749160
شناسه : 3749160
تاریخ :
کیفیت اسپرم باعث سقط جنین می شود؟ اقتصاد ایران: کیفیت پایین اسپرم می تواند بر بارداری شما تأثیر بگذارد و ممکن است باعث سقط جنین شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انلی مای هلث، سقط جنین یا سقط خودبه‌خودی، یک پیامد ناراحت‌کننده بارداری است که بسیاری از زوج‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توجه به این نکته ضروری است که در حالی که عوامل متعددی ممکن است در ایجاد این رویداد ناگوار نقش داشته باشند، کیفیت ضعیف اسپرم را می توان یکی از مهم ترین دلایل (و البته اغلب نادیده گرفته شده) آن در نظر گرفت.

همچنین، درک نقش کیفیت اسپرم در پیامدهای بارداری، اطلاعات حیاتی را به زوج‌هایی که از دست دادن مکرر بارداری را تجربه می‌کنند، می‌دهد و بر اهمیت سلامت باروری مردان تاکید می‌کند.

در حالی که سقط جنین به طور کلی به عوامل مادری نسبت داده می شود، ماهیت پیچیده بارداری نشان می دهد که مشارکت مردان نیز نقش مهمی ایفا می کند. با توجه به اینکه مردان نیمی از مواد ژنتیکی جنین را تامین می‌کنند، این احتمال وجود دارد که ناباروری مردان، که تا 50 درصد از موارد ناباروری را تشکیل می‌دهد، با از دست دادن بارداری مرتبط باشد.

درک کیفیت اسپرم

کیفیت اسپرم با استفاده از پارامترهای مختلفی مانند اسپرم در انزال، حرکات یا تحرک آنها، ظاهر آنها (مورفولوژی) و اینکه آیا آنها از نظر DNA سالم هستند یا خیر، ارزیابی می شود.

هر یک از اینها نقش مهمی در باروری و در نتیجه در سلامت بارداری ایفا می کند. تعداد کم اسپرم کاهش حرکت اسپرم ها، شکل غیر معمول اسپرم ها یا افزایش تقسیم DNA همگی می توانند نشانه هایی از اسپرم های بی کیفیت باشند.

همچنین بخوانید: می توان از سقط جنین جلوگیری کرد و موارد دیگر: متخصص افسانه های مربوط به سقط جنین را رد می کند

تکه تکه شدن DNA اسپرم و سقط جنین

در میان بسیاری از عوامل مربوط به کیفیت پایین اسپرم، تعداد کمی به اندازه تکه تکه شدن DNA نگران کننده هستند. این اغلب به صورت شکستگی یا آسیب در ماده ژنتیکی اسپرم ظاهر می شود. سطوح بالای تکه تکه شدن DNA در اسپرم منجر به افزایش خطر لقاح ناموفق، اختلال در رشد جنین و سقط آن می شود. دلیل این امر این است که در مراحل اولیه تشکیل جنین، ممکن است مواد ژنتیکی درون اسپرم حمایت کافی را نداشته باشند.

مکانیسم هایی که کیفیت اسپرم ضعیف را به سقط جنین مرتبط می کند

چندین مکانیسم توضیح می دهند که چگونه کیفیت ضعیف اسپرم می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد:

  • اختلال در رشد جنین: یکی از دلایلی که باعث می شود ناهنجاری های ژنتیکی در جنین ها رخ دهد، اسپرم هایی با DNA آسیب دیده است. این جهش‌ها اغلب از رشد طبیعی جنین‌ها جلوگیری می‌کنند که منجر به سقط زودهنگام آنها در دوران بارداری می‌شود.
  • کاهش پتانسیل لانه گزینی: هنگامی که اسپرم مقادیر بیش از حد DNA تکه تکه شده را نشان می دهد، ممکن است احتمالات تخمک بارور شده را تا آنجا که به بافت های رحم متصل می شود، مختل کند. برای ادامه رشد جنین در مادر، ابتدا باید یک فرآیند ادغام موثر وجود داشته باشد. بنابراین عدم انجام این کار در نهایت منجر به از دست دادن خود به خود یا سقط جنین می شود.
  • افزایش ناهنجاری های ژنتیکی: از دست دادن زودهنگام بارداری اغلب ناشی از ناهنجاری های ژنتیکی در جنین است. نقص ژنتیکی در جنین ممکن است منجر به سقط خود به خودی شود و از این رو کیفیت پایین اسپرم می تواند یکی از عوامل خطر باشد.

درمان کیفیت ضعیف اسپرم

با توجه به تاثیر کیفیت ضعیف اسپرم بر میزان سقط جنین، پرداختن به این موضوع برای بهبود نتایج بارداری بسیار مهم است. در اینجا چند استراتژی ذکر شده است که می تواند به افزایش کیفیت اسپرم کمک کند:

اصلاح سبک زندگی: شما باید یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید زیرا می تواند کیفیت اسپرم را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. این شامل حفظ یک رژیم غذایی متعادل و غنی از آنتی اکسیدان ها، درگیر شدن در ورزش منظم، اجتناب از مصرف الکل و سیگار و مدیریت سطح استرس است.
مداخلات پزشکی: در مواردی که تغییر سبک زندگی ناکافی باشد، ممکن است مداخلات پزشکی ضروری باشد. این موارد می تواند شامل درمان بیماری های زمینه ای مانند واریکوسل یا عدم تعادل هورمونی باشد که بر تولید و کیفیت اسپرم تأثیر می گذارد.
فن آوری های کمک باروری (ART): برای زوج هایی که سقط مکرر به دلیل کیفیت اسپرم ضعیف را تجربه می کنند، فناوری های کمک باروری، مانندلقاح آزمایشگاهی(IVF) با آزمایش قطعه قطعه شدن DNA اسپرم ممکن است توصیه شود.


در آخر

کیفیت ضعیف اسپرم می‌تواند با تأثیر بر رشد جنین، لانه‌گزینی و یکپارچگی ژنتیکی بر احتمال سقط جنین تأثیر بسزایی داشته باشد. با درک اهمیت کیفیت اسپرم در سلامت باروری و انجام اقدامات پیشگیرانه برای رفع مشکلات، زوج ها می توانند شانس بارداری موفق خود را افزایش دهند. مشاوره با یک متخصص باروری می‌تواند راهنمایی‌های بیشتر و استراتژی‌های شخصی‌سازی شده را برای بهبود نتایج باروری و کاهش خطر سقط جنین ارائه دهد.