تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3749147
شناسه : 3749147
تاریخ :
پروژه راه‌آهن در مسیر توسعه/ قطار تا ۴ سال آینده به بوشهر می‌رسد اقتصاد ایران: بوشهر- پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی در جنوب ایران بوده که از گذشته تاکنون به عنوان یک مطالبه مهم و اساسی در بین مردم مطرح بوده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها -حامد عرب زاده: پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز یکی از پروژه‌های مهم و استراتژیک برای توسعه استان بوشهر و اتصال آن به شبکه ریلی کشور است.

این پروژه با هدف تسهیل جابجایی بار و مسافر و رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه در حال اجرا است. طول کل مسیر از شیراز تا بوشهر ۴۳۷ کیلومتر است و به ۱۱ قطعه اجرایی تقسیم شده است.

پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز از مصوبات سفر اول دولت نهم به استان بوشهر در سال ۱۳۸۶ بود و هدف اصلی این پروژه، اتصال استان بوشهر به شبکه ریلی کشور، جابجایی سه میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال اول بهره‌برداری و افزایش این ارقام طی ۱۰ سال آینده است.

همچنین، اتصال بندر عسلویه به شبکه ریلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند به توسعه اقتصادی منطقه کمک کند که در این طرح راه‌آهن قرار گرفته است.

چالش‌ها و پیشرفت‌ها

با وجود گذشت ۱۵ سال از آغاز پروژه، پیشرفت فیزیکی آن کمتر از ۱۰ درصد بوده است. این پروژه با چالش‌های متعددی از جمله تأمین اعتبار و شرایط توپوگرافی سخت منطقه مواجه بوده است. با این حال، اخیراً با دستور رهبر معظم انقلاب و تخصیص اعتبار از محل تهاتر نفت، عملیات اجرایی دو قطعه از این پروژه آغاز شده است.

این پروژه شامل ۱۰ تونل و ۹ پل خاص است که به دلیل شرایط توپوگرافی سخت منطقه، اجرای آن با چالش‌های زیادی مواجه بوده است و در محدوده قطعه ۱۰، ۲ ایستگاه هور و اهرم به ترتیب به طول ۱۱۵۰ متر و ۱۲۰۰ متر در نظر گرفته شده است.

اتصال بندر عسلویه به شبکه ریلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند به رونق اقتصادی و اجتماعی استان بوشهر کمک کند. این پروژه می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و افزایش ایمنی حمل و نقل داشته باشد.

پروژه راه‌آهن در مسیر توسعه/ قطار تا ۴ سال آینده به بوشهر می‌رسد

تأمین اعتبارات پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری یک مطالبه دیرینه بوده است که در گذشته به خوبی پیشرفت نداشته است و با سرعت کندی پیش می‌رفت.

احمد محمدی‌زاده اضافه کرد: در دولت سیزدهم عزم جدی برای تکمیل پروژه راه آهن بوشهر - شیراز صورت گرفت و شهید جمهور نگاه ویژه‌ای به تکمیل این طرح داشت.

وی ادامه داد: این پروژه تا قبل از شروع به کار دولت سیزدهم پیشرفت بسیار کمی داشت و تنها چهار قطعه داری پیمانکار بود ولی اکنون همه قطعات این پروژه دارای پیمانکار بوده و در حال تکمیل است.

استاندار بوشهر با اشاره به تصویب ۱.۲ میلیارد یورو برای تکمیل قطعات مختلف پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز افزود: در سال جاری ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای سرعت بخشی در خط ریلی بوشهر - شیراز تزریق شده است.

وی تصریح کرد: از همه ظرفیت‌ها برای تسریع در روند تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز استفاده می‌شود و امید داریم با تأمین مناسب اعتبارات شاهد سرعت بالای تکمیل پروژه باشیم.

قطار تا ۴ سال آینده به بوشهر می‌رسد

به گفته معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، صدای بوق قطار تا چهار سال آینده در استان بوشهر طنین‌انداز می‌شود.

عباس خطیبی اظهار کرد: در دولت سیزدهم تکمیل پروژه راه آهن بوشهر - شیراز پس از ۱۴ سال توقف مجدداً آغاز شد.

وی افزود: تا قبل از دولت سیزدهم بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح تزریق شد اما پیشرفت خاصی حاصل نشد ولی در دولت سیزدهم پیگیری بسیاری صورت گرفت و پس از دور اول سفر رئیس جمهور شهید به استان بوشهر قرار شد از طریق تهاتر نفتی تأمین اعتبار صورت بگیرد که برای این طرح ۱.۲ میلیارد یورو مصوب شد.

معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: برای پیشرفت چهار طرح ریلی مجوزی از رهبر معظم انقلاب صادر شد که اعتبار آن معادل ۱۰.۸ میلیارد یورو بود و اتفاق بزرگی در این عرصه محسوب می‌شود.

پروژه راه‌آهن در مسیر توسعه/ قطار تا ۴ سال آینده به بوشهر می‌رسد

وی با بیان اینکه این مسیر ۴۵۰ کیلومتر خط ریلی شیراز به بوشهر دارای ۱۷ قطعه است خاطرنشان کرد: طراحی، تدوین نقشه و انتخاب پیمانکار در دستور کار قرار گرفت و همه این بخش‌ها فعال شد.

خطیبی عنوان کرد: طرح راه آهن شیراز به بوشهر فقط در ۲ ماه گذشته ۲ درصد پیشرفت داشته که نشان از شرایط خوب در احداث آن است این مسیر ریلی در ادامه کریدور شمال به جنوب است که در کنار اتصال به بوشهر موضوع اتصال آن به عسلویه نیز مطرح است.

معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به بوشهری‌ها نوید داد: که در مدت زمان ۴ سال سوت قطار در استان بوشهر به صدا در خواهد آمد.

اهمیت پروژه راه‌آهن

اتصال بندر عسلویه به شبکه ریلی کشور می‌تواند به افزایش صادرات و واردات کالاها کمک کند و رونق اقتصادی منطقه را به همراه داشته باشد.

اجرای پروژه‌های زیرساختی مانند راه‌آهن می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کند و نرخ بیکاری را کاهش دهد و با بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل، سرمایه‌گذاران بیشتری به منطقه جذب خواهند شد که می‌تواند به توسعه صنایع و خدمات مختلف منجر شود.

استفاده از راه‌آهن به عنوان یک روش حمل و نقل ارزان‌تر و کارآمدتر می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل کالاها را کاهش دهد و راه‌آهن بوشهر-شیراز می‌تواند به جابجایی سریع‌تر و ایمن‌تر بار و مسافر کمک کند و ترافیک جاده‌ای را کاهش دهد.

استفاده از راه‌آهن به جای حمل و نقل جاده‌ای می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی کمک کرده و به عنوان یک روش حمل و نقل ایمن‌تر می‌تواند به کاهش تصادفات جاده‌ای و افزایش ایمنی مسافران کمک کند.

با بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل، گردشگران بیشتری به منطقه جذب خواهند شد که می‌تواند به رونق صنعت گردشگری و افزایش درآمدهای محلی منجر شود.

پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز با وجود چالش‌های متعدد، یکی از پروژه‌های حیاتی برای توسعه استان بوشهر و اتصال آن به شبکه ریلی کشور است و با تکمیل این پروژه، انتظار می‌رود که جابجایی بار و مسافر در منطقه بهبود یابد و رونق اقتصادی و اجتماعی استان بوشهر افزایش یابد.