تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3749109
شناسه : 3749109
تاریخ :
رمال اینستاگرامی پس از کلاهبرداری در دام قانون افتاد اقتصاد ایران: بیرجند- رئیس پلیس فتای استان خراسان جنوبی از شناسایی فردی که با ترفند دعانویسی و رمالی و فریب افراد از آنها کلاهبرداری و تهدید به سحر و جادو کرده بود خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ قدرت الوانی صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چند نفر به پلیس فتا مراجعه و با ارائه شکوائیه اعلام داشتند از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام با صفحه دعانویسی و رمالی آشنا شدیم و ادمین این صفحه اینستاگرامی که خود را دعانویس معرفی می‌کرد، جهت انجام امور شماره حساب همسر خود را به ما اعلام کرد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی گفت: این افراد همچنین عنوان داشتند طی چندین مرحله مبلغ حدود یک میلیارد و پانصد میلیون ریال را به حساب وی واریز کردیم اما وی در ادامه ما را تهدید به قتل، جنی‌شدن و نحسی و… کرده و بیان داشته است اگر مبلغی بیشتری را به حساب وی واریز نکنیم، ما را با سحر و جادو خواهد کشت.

وی بیان داشت: به‌منظور رسیدگی به شکایت این شهروندان بزه‌دیده و احقاق‌حق آنان، بلافاصله کارشناسان پلیس فتا رسیدگی به این موضوع را در دستورکار خود قرار داده و پرونده اولیه در این خصوص تشکیل شد.

سرهنگ الوانی افزود: با تلاش کارشناسان پلیس فتا و انجام اقدامات علمی و هوشمندانه، هویت اصلی متهم پرونده که در خارج از استان زندگی می‌کرد، شناسایی و با دستور مقام قضائی، متهم به پلیس فتا احضار شد.

وی تصریح کرد: مبلغ کلاهبرداری شده با هماهنگی مقام قضائی به حساب قربانیان برگشت داده شد و پرونده نیز در این خصوص تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی ارسال شد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: رمالی و دعانویسی یکی از شگردهای مجرمان سایبری می‌باشد که لازم است شهروندان در برابر این شگرد مجرمانه هوشیار باشند.

وی یادآور شد: مجرمان سایبری با تبلیغات اغواکننده تحت عنوان رفع مشکلات خانوادگی، بچه‌دارشدن، دستیابی به ثروت، ازدواج و …و با استفاده از فن بیان خوب کاربران را فریب داده و با دادن اطلاعات کلی در خصوص شرایط و دغدغه‌های فکری و روانی آنان و به بهانه مشاوره و… از افراد کلاهبرداری می‌کنند.

سرهنگ الوانی عنوان داشت: مجرمان سایبری همچنین مسائل خرافاتی را با هدف به‌دام‌انداختن افراد ساده و زودباور در فضای مجازی و با هدف کلاهبرداری از افراد انتشار می‌دهند، لذا انتظار می‌رود شهروندان در مقابل این‌گونه ترفندهای مجرمانه هوشیار بوده و اطلاعات مهم و شخصی خودشان را به‌هیچ‌عنوان در اختیار افراد غریبه و ناشناس در فضای مجازی قرار ندهند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی گفت: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.fata.gov.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و کاربران می‌توانند آخرین اخبار ،حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت کنند.

وی یادآور شد: همچنین شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور است.